رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور:
ایرانیان سالانه۱٫۸ کیلوگرم قارچ می‌خورند
تاریخ انتشار : دی ۲۳, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۷ ق.ظ
 
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور گفت: سرانه مصرف قارچ در کشور 1.8 کیلوگرم در سال است که این رقم در تهران به 2.2 کیلوگرم می رسد؛ اما سرانه مصرف این محصول در برخی استان‌ها به 180 گرم می رسد و در برخی از آنها نیز مصرفی ندارد.
 ایرانیان سالانه۱٫۸ کیلوگرم قارچ می‌خورند

به گزارش ندای وارنا؛ مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۱ میلیون تن قارچ در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید ۱۸۰ هزار تن از این محصول، در رتبه هفتم بزرگ ترین تولید کننده قارچ قرار دارد.
وی گفت: روزانه حدود ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود که ۲۵ تا ۲۶ درصد در استان تهران است و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور داریم که این تعداد بیش از ۸۰ درصد آنها با مجوز لازم از مراجع ذیصلاح به فعالیت خود ادامه می دهند.
رجبی بیان کرد: به دنبال ساماندهی تولید و عرضه قارچ در کشور هستیم و این امر از طریق صندوق حمایت از تولید قارچ انجام می شود و با توسعه صنایع تبدیلی می توان به صورت تضمینی محصولات تولیدکنندگان را خریداری کرد.
وی تاکید کرد: سرانه مصرف قارچ در کشور ۱٫۸ کیلوگرم در سال است که این رقم در تهران به ۲٫۲ کیلوگرم می رسد؛ اما سرانه مصرف این محصول در برخی استان‌ها به ۱۸۰ گرم می رسد و در برخی از آنها نیز مصرفی ندارد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور تصریح کرد: مصرف قارچ در برخی کشورهای دنیا بیش از دو برابر کشورمان است که با فرهنگ سازی های انجام شده به دنبال افزایش سرانه مصرف این محصول در کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه میز توسعه صادرات قارچ در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در این ارتباط همراهی داشته است تا بتوانیم قارچ خود را به کشورهای دیگر نیز صادرات کنیم.
رجبی گفت: در حال حاضر قارچ ایران به کشورهای کویت، امارات، عراق، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، عمان، عربستان به طور غیرمستقیم صادر می‌شود.
وی افزود: یکی از مشکلات صادرات قارچ کشور، صادرات فصلی این محصول است به طوری که در فصل گرما با توجه به فساد پذیر بودن این محصول امکان صادرات نداریم و کشور های مصرف کننده عربی نیز از مصرف این محصول در فدل۸ز صل گرما خودداری می‌کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی تاکید کرد: فروش قارچ در بازار داخلی نیز در برخی فصول افت شدید دارد، در ماه رمضان و ماه محرم و صفر مصرف قارچ به شدت کاهش می یابد که برای رفع این مشکل و فصلی بودن صادارت قارچ تازه ذخوری به دنبال توسعه صنایع تبدیلی و صادرات آن به دیگر نقاط دنیا هستیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قارچ در کشور به صورت ارگانیک تولید می شود و حتی برخی از واحدهای تولیدی نیز توانستند نشان ارگانی دریافت کنند، می توان صادرات خود را به کشورهای بیشتری از جمله کشورهای اروپایی صادر کرد.
رجبی بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولید قارچ در کشور به صورت غیر رسمی ایجاد شده اند و امکان نظارت های بهداشتی بر روی آنها وجود ندارد و باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد و تحت نظارت انجمن و سایر دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم قارچ را حتما از فروشگاه های معتبر خریداری کنند گفت: در مواردی مشاهده می‌شود این محصول در کنار خیابان به فروش می شود که این امر می‌تواند مشکلات جدی در مصرف کنندگان به همراه داشته باشد به طوری که در سال گذشته نیز به دلیل فروش قارچ در مراکز غیر مجاز و در کنار خیابان، شاهد آن بودیم که تعدای از افراد جان خود را از دست دادند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی تصریح کرد: خرید از مراکز غیر مجاز و در کنار خیابان بسیار برای مصرف کنندگان خطرناک است و مردم این محصول را حتما از فروشگاه موجود در سطح شهر خریداری کنند.
وی تاکید کرد: قارچی خوراکی که در واحد های پرورشی تولید می‌شود ممکن نیست که سمی باشد و حتی در صورتی که این قارچ مدت طولانی باقی بمانند و تاریخ مصرف آنها بگذرد سمی نمی شوند.
رجبی گفت: هزینه تولید قارچ در کشور متفاوت است و با توجه به نوع واحد تولید و تجهیزات آن تا ۱۰ درصد متفاوت می شود؛ به دنبال آن هستیم که نرخ واحد برای قارچ در کشور تعیین کنیم تا از ضرر و زیان واحدهای کوچک تر جلوگیری به عمل آید و اشتغال آنها پایدار بماند.
وی افزود: در حال حاضر قیمت فروش هر کیلو گرم قارچ در خرده فروشی ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است هر چند که قیمت این محصول در برخی استان ها حتی در تهران،۸ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی در ارتباط با سرد بودن بیش از اندازه طبیعی قارچ و انتقاداتی که در طب سنتی به آن وارد می شود، بیان کرد: در طب سنتی نیز اتفاق نظر درباره نهی از مصرف این محصول وجود ندارد و تا به امروز مستندات علمی در این خصوص ارائه نشده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این محصول در کشورهای مختلف مصرف می شود و در خصوص مشکل دار بودن آن برای سلامت افراد چیزی ارائه نشده است و این محصول با داشتن تمام ویتامین‌های گروه ب به عنوان محصولی مفید برای سلامت افراد شناخته می شود.
انتهای پیام/

کد مطلب: 7193
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری