ورامین غرق در ماتم شهادت آل الله
تاریخ انتشار : شهریور ۱۷, ۱۳۹۸ ۲:۵۹ ب.ظ
 
نام دشت ورامین، با شور عزای حسینی عجین شده، کسانی که با درک صحیح فلسفه عاشورا در نفی ستم، قیام 15 خرداد سال 42 را از مراسم سوم شهادت امام حسین(ع) را آغاز کردند، این روزها در غم ماتم آل الله غرق در عزا و ماتم هستند.
 ورامین غرق در ماتم شهادت آل الله

به گزارش ندای وارنا؛ با وجود توسعه شهرها و مناطق، مراسم عزاداری در دشت ورامین همچنان رنگ و بوی مذهبی و سنتی خود را حفظ کرده و مردم این دیار آئین های سنتی عزاداری را در مناطق مختلف شهری و روستایی این شهرستان برگزار می کنند.
این روزها پرچم و لباس های سیاه، بود عود و اسپند، علم و کتل های بر افراشته، صدای طبل و سنج و فریاد حسین حسین در هر کوی و برزن شهرستان ورامین به چشم خورده و به گوش می رسد و عزاداران حسینی با اقامه مراسم عزاداری، فرهنگ عاشورا را در جامعه زنده نگاه می دارند.
مردم دشت ورامین در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که مصادف با سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان همراه بود ثابت کردند که پیام قیام عاشورا که همان ایستادگی در برابر ظلم و ستم است را به خوبی درک کرده اند و با تقدیم جان خود در این قیام، نام خود را در تاریخ سراسر افتخار انقلاب اسلامی ثبت کردند.
در دهه اول محرم، مردم عزادارهر روز و شب به یاد مظلومیت خاندان عصمت و طهارت به عزاداری می پردازند و با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی، فریاد هیهات مناالذله سر می دهند.
در ماه محرم هیات های مذهبی از مساجد و تکایا به صورت دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوی حسینیه‌های دیگر برای عرض تسلیت به حرکت در می‌آیند و با قرائت زیارت عاشورا، حقانیت خاندان نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار را با صدای رسا فریاد می زنند.

یکی از رسوم عزاداران ورامین، حضور در منازل افرادی است که به تازگی دارفانی را وداع گفته اند، عزاداران با سردادن نوحه “جمله به حال اجتماع به سرسلامت آمدیم، بهر تسلای دل این خانواده آمدیم” درگذشت یکی از اعضای آن خانواده را تسلیت می گویند.
در روز تاسوعای حسینی مردم دشت ورامین با انجام مراسم سینه‌زنی در میادین و خیابان های شهر، یاد سقای دشت کربلا را گرامی می دارند و در اجتماع عظیمی که درسال های اخیر در میادین اصلی شهر برپا می شود شرکت می کنند.
اکثر هیات‌های عزاداری منظقه در روز تاسوعای حسینی به مدفن امامزاده جعفر(ع) در شهرستان پیشوا می‌روند و این مصیبت عظما را به ایشان تسلیت می‌گویند.
مردم خداجو در این روزها با برپایی ایستگاه های صلواتی با شربت، شیرو خرما از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند و برخی از افراد برای ادای نذر خود پای پیاده میان عزاداران حرکت کرده و با مشکی بر دوش آنان را سیراب می کنند.

هیأت های عزاداری مظهر ادب و احترام هستند و این را می توان در حضور بزرگترهای شهر در پیشانی هیأت ها مشاهده نمود که در کنار بیرق مستطیل شکل نام هیأت، مسیر حرکت را مشخص می کنند و افراد به ترتیب تا کوچکترین نفرات پشت سر آنها حرکت کرده و به عزاداری می پردازند.
در انتهای هیأت عزاداری بیرقی مثلث شکل وجود دارد که نشان‌دهنده انتهای دسته عزاداری است و همراه آن یکی از بزرگترهای هیات به منظور ایجاد نظم حرکت می‌کند.

اوج مراسم عزاداری سید شهیدان روز عاشوراست که براستی برای تمام عزاداران تداعی‌کننده آن روز عظیم و دردناک است.
دسته‌های عزاداری در تمام روستاها و شهرهای این شهرستان با حرکت به سمت نزدیک‌ترین مدفن امامزادگان، این مصیبت عظما را به ایشان و حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت می‌گویند.
مهمترین این مکان های مقدس امامزاده جعفر پیشوا،امامزاده طاهر خیرآباد، امامزداه حسین رضا و سکینه بانوی ورامین و بی‌بی زبیده و امامزاده ابراهیم قرچک است.
حمل چهل چراغ، حجله حضرت علی‌اکبر(ع) و گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) از دیگر نمادهایی است که دسته‌های عزادار از آنها درمراسم سوگواری استفاده می‌کنند.

مردم خداجوی در ظهر عاشورا با بلند شدن گلبانگ اذان، دست از عزاداری می کشند و همچون لشکریان امام حسین(ع) به اقامه نماز ظهر عاشورا می پردازند.
عزاداران حسینی با حضور در پایگاه های انتقال خون ثابت و سیار که به صورت شبانه روزی دایر است خون خود را به نیازمندان اهدا می کنند.
شبیه‌خوانی از جمله مراسم سنتی عزاداری است که در ظهر عاشورا در شهرستان ورامین برگزار می‌شود و مورد استقبال عزاداران قرار می‌گیرد.
دراین مراسم شبیه‌خوانان جنگ نابرابر یزیدیان با یاران امام حسین (ع) را به نمایش می‌گذارند.

گروهی از کودکان و زنان نیز با پوشیدن لباسهای عربی و خون‌آلود در نقش اسیران کربلا درمیان خیمه‌های نیمه سوخته و اسبان بی‌سوار واقعه ظهر عاشورا را برای بینندگان مجسم می‌کنند.
شب یازدهم ماه محرم شب شام غریبان، مداحان در غم شهادت امام حسین (ع) نوحه‌سرایی می‌کنند و عزاداران درحالی که دستان خود شمع های روشن حمل می کنند، به سینه‌زنی می‌پردازند.

در سومین روز شهادت امام حسین (ع ) در تمامی شهرهای و روستاهای شهرستان مراسم شبیه خوانی بنی‌اسد برگزار می شود که صحنه های جمع آوری پیکر شهدای کربلا توسط طایفه بنی اسد به تصویر کشیده می شود.
تهرام/۷۲۵۴//

کد مطلب: 6724
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری