- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

استان تهران رتبه ۵ کشور را در بیمه روستایی عشایری کسب کرد

به گزارش ندای وارنا؛ [1]جلسه هم‌اندیشی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان قرچک با حضور معصومه پرندوار مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری، اله بخش حبیبی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و علیرضا رشیدیان بخشدار مرکزی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

معصومه پرندوار مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران در جلسه هم‌اندیشی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای قرچک اظهار داشت: بستر در روستاها به لحاظ فیزیک و محیط روستایی فراهم می‌شود، اما آسایش روستانشینان به لحاظ روانی آماده نشود ما نمی‌توانیم بگوییم روستا محیط مطلوب برای زیست روستائیان است. یعنی باید دست‌به‌دست هم دهیم به لحاظ روانی بستر را برای روستائیان فراهم کنیم که منجر به توسعه‌ی روستانشینان شود و هم فیزیک و فضا را فراهم کنیم.

وی افزود: در همین سطح روی بیمه‌ی روستایی و عشایری کارشده است و حدود ۳ ماه پیش آقای واعظ مهدوی معاون رئیس برنامه‌وبودجه کل کشور در این خصوص خدمات بسیار خوبی انجام داد و در حال حاضر ایشان به سمت ریاست صندوق بیمه روستایی عشایری منصوب شد.

پرندوار تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس برنامه‌وبودجه کل کشور و استاندار تهران برگزار شد، ما جایگاه تعداد روستائیان و عشایرهایی که بیمه‌شده‌اند را نسبت به‌کل کشور مشخص کردیم که معیار قابل‌لمسی داشت و به این نتیجه رسیدیم که در استان تهران که بحث آن توسعه یافتگی عنوان می‌شود بحث توسعه انسانی مدنظر نباشد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران گفت: معاون رئیس برنامه‌وبودجه کل کشور سهمیه امسال استان تهران در بحث بیمه‌ی روستایی و عشایری را ۲۴ هزار نفر اعلام کرد.

وی افزود: این تعداد سهمیه ما را ملزم کرد که یک برش شهرستانی تهیه کنیم و بر اساس جمعیت روستایی هر شهرستان و شاخص محرومیت را مدنظر قرار دهیم و سهمیه‌ی شهرستان قرچک در سال ۹۷ ۱۵۰۰ نفر شد و پیلوت این طرح  را از شهرستان قدس  آغاز شد که سهمیه‌ی ۳۰۰ نفر داشت و کمتر از ۱۰ روز این ۳۰۰ نفر جذب شدند و شاید جزء شهرستان‌های برتر ما در این زمینه باشد.

پرندوار گفت: نگاه اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران این نیست که دهیاران، روستانشینان را بیمه کنند، نگاه ما این است که شما به روستائیان این موضوع را تفهیم و تشریح کنید که چه مزایایی این بیمه دارد.

این مسؤول تصریح کرد: ۲۴۰ هزار تومان در سال مبلغ زیادی برای روستائیان نیست، اما با این مبلغ می‌توانند در مدت ۱۰ سال یا ۱۵ سال بازنشسته شوند و از مستمری بازنشستگی استفاده کنند. شاید مبلغ مستمری زیادی نباشد اما شأن و منزلت آن‌ها را به‌عنوان یک بازنشسته دولت و بیمه حفظ خواهد کرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران تاکید کرد: شاخصه‌ی محرومیت هم به این معناست که ما به روستا ورود پیدا می‌کنیم و می‌دانیم که مردم روستاها آگاهی دارند که باید بیمه شوند اما شرایط اقتصادی مساعدی ندارند و در اینجا شورا باید مصوب کند و دهیار می‌تواند آن تعداد مشخص را از محل اعتبارات دهیاری بیمه کند.

پرندوار گفت: جهشی که برخی از شهرستان‌ها داشتند به دو علت بود، یکی اینکه میز خدمت در روستاها تشکیل شد و مردم را نسبت به مزایا و نسبت به نشانیت و جایگاهی که ممکن است برای آن‌ها داشته باشد آشنا کردند. دلیل دوم اینکه درجایی اگر فقر زیاد بود شوراها و دهیارهای به ما کمک کردند و این سیکل را یک جهشی به آن دادند و انجام شد.

وی بابیان اینکه انسان‌ها به امید زنده‌اند و امیدوارم این امید همیشه به درگاه احدیت باشد، افزود: استان تهران جزء رتبه‌های آخر در بحث بیمه روستایی و عشایری بود اما باهمتی که فرماندارها، بخشداران، شوراهای اسلامی و دهیاران استان تهران داشتند توانستیم رتبه پنجم کشور را کسب کنیم. البته برای ما توسعه انسانی مهم است که به لحاظ روانی آن‌هایی که در روستاهای استان تهران هستند این آرامش روانی را درک کنند و لمس کنند که دولت به روستاها هم توجه کرده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران اظهار بیان کرد: روزی را خواهیم دید که وقتی‌که وارد روستایی می‌شویم همه‌ی روستائیان بیمه‌ی روستایی و عشایری داشته باشند و همه به دنبال عاقبت‌به‌خیری باشند. چراکه تمام اقتصاد کشور بر دوش روستائیان است و بیشترین رنج هم همین روستائیان می‌برند. حالا که دولت همت کرده است امیدوارم بتوانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

مهدی ابارشی مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: سال گذشته شهرستان قرچک یکی از بهترین شهرستان‌ها در عملکرد بیمه روستائیان بود؛ امسال نیز امیدواریم در این خصوص هم حائز رتبه شوند.

وی افزود: در خرداد و تیرماه سال ۹۶ آخرین زمانی بود که افراد بالای ۵۰ سال می‌توانستند عضو بیمه روستایی شوند و قانون مجلس ابلاغ‌شده بود و ۲ ماه فرصت داشتند که شهرستان قرچک در روستا اطلاع‌رسانی کرد و خیلی استقبال خوبی هم از این طرح شد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران، بیان کرد: اگر همین توجه و عنایت سال گذشته را استمرار دهیم، قطعاً مردم روستا در بحث بیمه روستایی و عشایری استقبال خوبی خواهند داشت.

ابارشی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم استقبال مردم از این خدمت عدم اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی درست و به‌موقع است و باید اعتمادسازی را در بین مردم روستا بیشتر کنیم.

منبع : قرچک آنلاین

انتهای پیام/