- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

تاریخ فوتبال در جهان

امروزه کسی نیست که راجب فوتبال چیزی نداند و نشنیده باشد و جزء بحث های روز جهان است، حالا می خواهیم راجب تاریخ و مبدا این ورزش بدانیم.

این ورزش با دو تیم یازده نفری و یک توپ، دو دروازه و برروی چمن شروع می شود و دارای ۴ پست اصلی دروازه بان، دفاع، هافبک و مهاجم است که تمام این ها زیر نظر مربی کار می کنند، طبق آمار امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در ۲۰۰ کشور وجود دارد

این ورزش قدمتی به اندازه ی چند هزار ساله و به چین باز می گردد که به تدریج به یونان و روم نیز رواج پیدا کرد و فوتبال مدرن اولین بار در مدارس کشورانگلستان در سال ۱۸۶۶ میلادی شکل گرفت و به تدریج در جهان پراکنده شد و سرانجام با شکل گیری سازمان فیفا (fifa) در سال ۱۹۰۴ میلاد رقابت های جهانی بوجودآمد و گسترده شد.

طول زمین فوتبال بین ۹۰تا۱۲۰ متر و عرض آن بین ۴۵ تا۹۰متر است، این بازی در دونییمه ۴۵ دقیقه ای انجام می گیرد و در بازی های رفت و برگشتی، حذفی در صورت مساوی بازی به دو وقت اضافه ی ۱۵ دقیقه ای و بعد ضربات پنالتی کشیده می شود.

سازمان فیفا علاوه بر فوتبال نهاد رسمی فوتسال و فوتبال ساحلی نیز هست و کنفدراسیون های قاره ای یوفا(uefa)،ای اف سی(afc) ، سی ای اف( caf)، کونکاکاف (concacaf)، کوکونمبول (conmebol) ، اَ اف سی( (ofcاز زیرشاخه های فیفا هستند.

 

جام جهانی فوتبال از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان است که هر ۴ سال یکبار برگزار می شود و مسابقات بین المللی دیگری  مانند بازی های المپیک تابستانی، جام کنفدراسیون ها، جام باشگاه های جهان، جام ملت های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا نیز رایج است.

معروف ترین لیگ های داخلی فوتبال عبارتند از لالیگا، بوندسلیگا، لوشامبیونه، لیگ جزیره و سری آایتالیا است، فوتبال بانوان نیز از اواخر قرن نوزدهم به راه افتاد.

فیفا ادعا این که وظیفه حفاظت از فوتبال و اجرای فوتبال پاک را به خوبی انجام می دهد و در سال ۲۰۰۴ یک منشور اخلاقی برای اجرای بازی جوانمردانه تصویب و آن را در سال ۲۰۰۶ بازنگری کرد.

ورزش های متفاوتی وجود دارند که از ریشه و تبار فوتبال هستند مانند فوتبال پنج نفره، فوتبال سالنی(فوتسال)، فوتبا لساحلی، فوتبا لخیابانی، فوتبال آزاد و فوتبال پاراالمپیک (فوتبال معلولان) که می توان به آنها اشاره کرد.

فوتبال سالنی(فوتسال) و فوتبال ساحلی نسبت به چند رشته دیگری که زیرمجموعه فوتبال هستند امروزه فراگیرتر هستند، فوتسال یکی از مهمترین ورزش های درون سالنی است که منشا آن به سال ۱۹۳۰ در کشور اروگوئه باز می گردد، فوتبال ساحلی که در سال ۱۹۹۲ اولین در برزیل برگزار شد برروی زمین پوشیده از چمن ماسه صورت می گیرد.

با گسترده شدن محبوبیت این رشته ورزشی امروزه تبدیل تجارت جهانی شده است و جزو پرطرفدارترین ورزش جهان محسوب می شود.

امیرکسری تقوی

 

انتهای پیام/س