- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

جنگل‌کاری ۱۱ هزار هکتاری در دشت ورامین/ اجرای ۴۰ هکتار طرح‌های آبخیزداری

اصغر سپه‌وند رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان‌های ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار ان اظهار داشت: شهرستان ورامین با مساحتی حدود ۱۷۵ هزار هکتار در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب پایتخت واقع شده است که از این میزان مساحت حدود ۱۳۵ هزار هکتار آن اراضی ملی و انفال است.

وی افزود: این اراضی شامل حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۳۰ هزار هکتار اراضی بیابانی و حدود ۱۱ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت تاغ است.

سپه‌وند اضافه کرد: در این شهرستان حدود ۱۳۰۰ هکتار جنگل های طبیعی و خودرو درخت گز وجود دارد که از گونه‌های مهم گیاهی مراتع ورامین می‌توان به گونه‌های اسکنبیل، آشنیان، پرند، افدرا، درمنه دشتی، خارشتر، سالسولا، گز و تاغ اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان‌های ورامین عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان ورامین دروازه ورود به کویر مرکزی ایران محسوب می‌شود مراتع این شهرستان نقش مهمی در کنترل پدیده بیابان زدایی و پدیده ریزگردها را ایفا می‌کند.

سپه‌وند بیان کرد: از اقدامات مهم اداره منابع طبیعی ورامین می توان به جنگل کاری با گونه تاغ به مساحت حدود ۱۱ هزار هکتار، تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری و طرح مدیریت جامع مراتع سیاه کوه به مساحت بیش از ۱۹۶ هزار هکتار، تهیه و اجرای طرح‌های آبخیزداری در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار در دو حوزه آبخیز ابردژ و آبشور، عملیات گشت و مراقبت مستمر از ۱۳۵ هزار هکتار اراضی ملی ورامین، تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و اخذ اسناد مالکیت دولت در اراضی ملی شهرستان به نمایندگی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی در طی ده سال گذشته بیش از هزار هکتار از اراضی ملی را در راستای احکام صادره از مراجع قضایی رفع تصرف کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی ورامین با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی با گشت و سرکشی مداوم از اراضی ملی از هر گونه تصرف و تخلف در اراضی ملی جلوگیری کرده، افزود: در راستای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن برخورد قانونی با متصرفان اراضی ملی از طریق مراجع قضایی پیگیری لازم برای حفظ و حراست از اراضی ملی به عمل می‌آید.

سپه‌وند به اکوسیستم‌های حیاتی واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین ازجمله تالاب بندعلی خان اشاره کرد و اظهار داشت: آبگیری، حفظ و احیاء این تالاب نقش بی‌بدلیلی در کنترل ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک دارد همچنین این تالاب زیستگاه و محل زمستان‌‌گذرانی پرندگانی همچون اردک‌ سرسبز، خوتکا، غازها، آب چلیک‌های پاسبز و پاسرخ و فیلوش است و به عنوان یکی از جذابیت‌های گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی ورامین با اشاره به اینکه اسناد مالکیت اراضی این تالاب به نام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور صادر شده و مراحل تهیه کاداستر و اخذ اسناد تک برگی آن در دست اجرا است، اضافه کرد: شهروندان محترم می‌توانند هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع را در اسرع وقت به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مراتع اطلاع دهند.