- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

طرح غربالگری تنبلی چشم در ۵۰ مرکز ورامین اجرا می شود

اعظم هراتی رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: چشمان بعضی از کودکان با وجود آنکه از نظر ظاهری سالم و بدون عیب به نظر می‌رسد ولی دچار مشکل بینایی است و تشخیص این بیماری تنها با معاینه امکان پذیر است.
وی افزود: هر عاملی که در سه سال ابتدایی زندگی باعث بروز اشکال در بینایی چشم کودکان شود در اصل تکامل دستگاه بینایی را مختل می‌کند و در صورت درمان نشدن تا ۵ سالگی، ممکن است به نابینایی فرد منجر شود، در مقابل حتی اگر چشم دچار تنبلی باشد، در صورت درمان به موقع، بینایی به طور کامل به دست می‌آید.
وی تأکید کرد: درمان چشمانی که با عارضه تنبلی مواجه است پس از ۷ تا ۱۰ سالگی امکان پذیر نیست.
هراتی پیشگیری از تنبلی چشم را مهمترین راه برای درمان این عارضه اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۶۵ کودک در مراکز و پایگاه‌های تحت نظارت بهزیستی، تحت غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۱۱۹ کودک مشکوک به بیماری، شناسایی و به بینایی سنج معرفی شدند و در اصل از نابینایی و یا کم بینایی آنان جلوگیری به عمل آمد.
وی با اشاره به آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم در شهرستان ورامین گفت: این طرح در ۵۰ مرکز شامل مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت روستایی، امامزاده طاهر و مطهر خیرآباد و مرکز شهید مدنی بهزیستی به مدت دو ماه اجرا می‌شود.
وی گفت: خانواده ها می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودکان ۳ تا ۶ سال با مراجعه به مراکز سنجش بینایی، چشم کودکان را از نظر تنبلی چشم مورد ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/س