- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

قدرت خریدومعیشت جامعه کارگری بسیار پائین است/ورامین کمترین آمار جذب نیرو در تشکل‌ها را در استان تهران دارد

به گزارش ندای وارنا؛ [1]علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور در همایش شوراهای اسلامی کار جنوب شرق استان تهران که در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد اظهار داشت: این همایش با محوریت بیمه، دستمزد و معیشت و رفاه کارگران برگزار می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور گفت: دشت ورامین از مناطقی است حضور کارگران در این شهرستان‌ها چشمگیر است و نیازمند نگاه ویژه جامعه کارگری و مسوولان کشوری به این منطقه و سایر مناطق کشور را می‌طلبد.

خدایی افزود: حال جامعه کارگری در وضعیت کنونی خوب نیست و بیمار است، نمی‌توان به وضعیت کنونی جامعه کارگری در استان تهران و کشور افتخار کرد باید به این وضعیت بیمار جامعه کارگری سامان داده شود.

وی در ادامه افزود: جامعه کارگری دارای سه ضلع است امنیت شغلی، معیشت کارگران و ایجاد تشکل سازی در جامعه کارگری که همان شرکای اجتماعی جامعه کارگری هستند و علت بروز مشکلات موجود در جامعه کارگری تقویت این سه است که به نحو احسن انجام‌نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تشکل سازی در کشور از کارگران تائید شده و شناسنامه‌دار بین ۱۰ الی ۱۵ درصد هست و شهرستان ورامین کمترین آمار عضوگیری در تشکل یابی را دارد.

وی به بحث امنیت شغلی کارگران در کشور اشاره کرد و افزود: در بهترین حالت ممکن در کل کشور ۴ درصد از کارگران امنیت شغلی دارند، اگر سه و نیم میلیون نفر از کارگرانی که به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند را لحاظ کنیم این آمار به دونیم درصد خواهد رسید.

وی بیان داشت: با توجه وضعیت حقوقی و دستمزد کارگران در کشور ۳۴ درصد از کارگران معیشت و رفاه لازم رادارند.

وی اذعان داشت: تصمیمات کارگری را کارشناسان و نخبگان جامعه کارگری نمی‌گیرند بلکه این سیاسیون هستند که بدون اطلاع از جامعه کارگری و شناخت کافی تصمیم‌گیری می‌کند و این رویه حاصل تصمیمات غلط افراد سیاسی در دوره‌های گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ افزایش خوبی در دستمزد داشتیم متأسفانه با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی این افزایش دلخواه جامعه کارگری نیست و بنده به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار و افزایش دستمزد را تقاضا دارم.

خدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص قدرت خرید جامعه کارگری گفت: قدرت خرید، معیشت و رفاه جامعه کارگری بسیار پائین است و حقوق دریافتی کارگران نسبت به وضعیت موجود کفاف زندگی روزمره یک خانواده سه الی چهار نفر را نمی‌دهد و باید فکری به حال وضعیت موجود کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از صحبت‌هایی که در حال حاضر در جامعه مطرح می‌شود این است که اگر دستمزد و حقوق افزایش یابد با کاهش اشتغال و تعدیل نیرو مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: امروز بهترین زمان افزایش دستمزد است، کارفرمایان باید با افزایش دستمزد موفقت کنند تا قدرت خرید کارگران افزایش یابد، اگر افزایش خرید بالا رود محصولات شرکت‌ها به فروش می‌رسد و اشتغال ایجاد می‌گردد و افزایش دستمزد قدرت خرید را بهبود می‌بخشد.

این مسؤول در ادامه گفت: اگر به جامعه کارگری سبد کالایی تعلق می‌گیرد باید از جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) جدا شود و پخش سبد کالا از طریق تعاونی‌ها و شرکای اجتماعی جامعه کارگری انجام شود.

خدایی در پایان گفت: از همه مسوولان خواست تا به وضعیت بیمار جامعه کارگری رسیدگی کنند و این موضوع با افزایش حقوق امکان‌پذیر است.

منبع :فارس

انتهای پیام/