- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

قدیمی ترین برندهای صنعتی ایران

به گزارش ندای وارنا؛ [1] اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم و به محصولاتی که استفاده می کنیم، به آب معدنی که می نوشیم، تنقلاتی که می خوریم، یخچال، ماشین ، لباس شویی، جاروبرقی که در خانه داریم و با خواندن این متن بابرندهای صنعتی قدیمی ایران آشنا می شویم.
کبریت توکلی:
سال تاسیس ۱۲۹۷توسط حاج علی عسگر توکلی در تبریز تاسیس شد مشکلات زیادی داشتند اموالشان صادره، از آن ها دزدی می شد، اما سرانجام در سال ۱۳۱۷ توانستند تا به صورت رسمی کار کنند و همچنین پابرجا هستند.
شرکت دارو گر:
در سال ۱۳۰۷ در اصفهان تاسیس می شود و اولین محصول خود را بانام صابون سوبلمه عرضه کرد و پس از پیشرفت و رونق کار می توان محصولات دیگرآن چون صابون نخل نشان، شامپوی تخم مرغی و مایع ظرفشویی ریکا اشاره کرد ریکا آنقدر مشهور بود که مردم ایران مایع ظرفشویی را فقط با نام ریکا می شناختند.
زعفران سحرخیز:
سال تاسیس ۱۳۱۱ در مشهد است و بزرگترین تولید کننده نبات چوبی استاندارد و زعفران است و همچنان به کار خود ادامه می دهد خشکبار نیز از محصولات اوست .
سسس دلپذیر:
در سال ۱۳۲۸ تاسیس شده و با مساحت ۱۷۵۰۰ متر مربع در نزدیکی کرج و با کمپوت و مربا شروع کرد و با تولید سس های سرد و گرم از جمله مایونز و گوجه فرنگی معروف شدند و در ادامه کنسرو نیز به مجموعه خود اضافه کرد.
کفش ملی:
تاسیس بصورت غیر رسمی در سال ۱۳۳۰ و رسمی ۱۳۳۶ توسط محمد رحیم متقی ایروانی قبل از انقلاب معروف ترین تولید کننده ی کفش های چرمی بود، بعد از انقلاب تمام اموال مصادره و به نوعی ضعیف شدند اما هنوز به کار خود ادامه می دهند.
بوتان گاز:
در سال ۱۳۳۲ تاسیس شد و امروز بالغ بر ۱۰ میلیون خانوار از محصولات او استفاده می کنند و حالا او با کشورهایی نظیر آلمان، هلند و انگلستان رقابت می کند و در تولید قطعات نیز همتایی ندارد.
صحت:
۱۳۳۵ تاسیس و با بسته بندی پودر سدر شروع کرد اما در طی سالیان دراز او امروز توانسته محصولاتی چون نرم کننده، شامپو، صابون و خمیردندان نیز تولید کند.
آبسال:
۱۳۳۵ تاسیس و ابتدا نام او لعاب ایران بود و از تولیدی لوازم خانگی است، بشقاب و قوری از معروف ترین آنها است.
مینو:
۱۳۳۸ توسط علی خسرو شاهی ساخته شد و با شکلات و بیسکویت و پفک معروف شد
بیسکویت مادر:
در سال ۱۳۳۷ اولین تولید کننده بیسکویت در ایران است و شعار آن مهر مادر، شیرمادر، بیسکویت مادر بود.
برندهای قدیمی دیگر همچون پاکسان، ایران خودرو و ایران رادیاتور در سال ۱۳۴۱، یک ویک و خودرو سازی پیکان۱۳۴۶، پارس خزر ۱۳۴۷، کاله ۱۳۶۹، پاکشوما و لبنیاتی میهن ۱۳۵۴، پالازموکت و آب معدنی الوند ۱۳۵۶، سن ایچ۱۳۵۷ ، قالی سلیمان ۱۳۶۱، تکدانه ۱۳۶۲، امرسان ۱۳۶۶ و چرم مشهد ۱۳۷۵ می توان نام برد.
امیرکیا تقوی
انتهای پیام/س