- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

قرچک ۱۲.۵ میلیون یورو فراوری روده صادر کرد

به گزارش ندای وارنا؛ سید محمد خلیلی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک  درباره فراوری روده در این شهرستان اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲.۵ میلیون یورو فرآوری روده از این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.
وی از فعالیت ۱۵ واحد در حوزه فرآوری روده فعال خبر و ادامه داد: هر واحد به طور متوسط ماهانه ۱۸ هزار هنگ و در مجموع ۶ ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۲۶۰ هزار هنگ فراوری روده تولید و به ارزش ۱۲.۵ میلیون یورو به کشورهای مقصد صادر شده است.
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک در تشریح فراوری و سورت روده، عنوان کرد: پس از جمع‌آوری روده‌های دام اعم از گاو، گوسفند و بز در کشتارگاه، عملیات پاکسازی، لش‌گیری و نمک سود کردن بر روی روده‌ها صورت گرفته، سپس شستشو و سورت شده و بر اساس سایز و اندازه طبقه‌بندی می‌شوند.
خلیلی تاکید کرد: بخشی از روده‌های فراوری شده به منظور تامین نخ بخیه در صنایع پزشکی در داخل کشور و بخش قابل توجه آن جهت استفاده در صنایع غذایی، کالای پزشکی و دیگر صنایع به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می‌شود.
وی درباره نقش شبکه دامپزشکی در حوزه فراوری روده، خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی و ارتقاء کیفیت و سلامت فرآورده‌های صادراتی و در نتیجه حفظ بازارهای بین‌المللی و تسریع در فرایند صادرات این محصولات از مهمترین وظایف دامپزشکی است.

به گزارش تهران نیوز، فراوری روده از فعالیت‌های اشتغال‌زا بوده و به ازای صادرات هر کیلوگرم روده، ۶۸ دلار ارز [1] وارد کشور می‌شود، از سویی کشورمان در زمینه صادرات این محصول در زمره ۱۰ کشور نخست صادرکننده قرار دارد.

گفتنی است، علاوه بر فرصت‌های اشتغالزایی و ارزآوری، فراوری روده مانع تخریب محیط زیست شده و به حفظ و نگهداری آن کمک می‌کند و البته جزو پنچ محصول گران و ارزآور کشور به شمار می‌رود.