- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

قطار حومه ای تهران نیازمند توجه مسئولین/افزایش واگن ها راه حل است

به گزارش ندای وارنا؛ [1]قطار حومه ای تهران- پیشوا- گرمسار و تهران- پرند حجم بالایی از مسافران را در شبانه روز بین شهرستان های رباط کریم، اسلامشهر، بهارستان، قرچک، ورامین، پیشوا و گرمسار به تهران جابجا می کنند، که تعداد این قطارها هیچ گاه منطبق با تعداد مسافران این شهرستان ها با جمعیتی بیش از ۴ میلیون نفر نبوده و کمبود فضا برای نشستن و حتی ایستادن مسافران همواره مورد انتقاد شهروندان در این شهرستان های جنوبی و غربی پایتخت بوده است.

این کمبود فضا و تعداد واگن های موجود در قطار حومه ای به نسبت تعداد مسافرانه و متقاضیان تردد در مسیرهای شهرستان های اطراف به پایتخت، گلایه همیشگی مسافران است، چندی پیش مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا طی نامه ای به مدیر شرکت راه آهن حومه ای و محلی تهران خواستار افزایش ناوگان ریلی شدند.

این افراد در نامه مذکور آوردند: در تغییرات فصل جدید حرکت قطارهای پیشوا به سمت تهران تا ۲۹ اسفند ۹۷ ساعت حرکت قطار ۷:۱۰ ورامین به سمت تهران حذف شده است، در حالی که اکثر مسافران شاغل در تهران بوده و با حذف ساعت حرکت فوق با مشکل مواجه شدند.

این کمبود فضا در اغلب اوقات به ویژه زمان پیک ترافیک حمل و نقل مسافر سبب ورود آقایان به واگن های ویژه بانوان در این قطارهای حومه ای و ایجاد مزاحمت هایی برای خانم ها می شود، تا جایی که در بسیاری از مواقع شاهد ایجاد درگیری های لفظی بین مسافران خانم و آقا هستیم.

گزارش میدانی  از قطارهای حومه ای سطح استان تهران حکایت از آن دارد، که روسای قطار و دست اندرکاران آن نیز تمایلی برای ایجاد نظم در بین واگن ها و جلوگیری از ورود آقایان به واگن های ویژه بانوان ندارند، که این امر، خود سبب تشدید بی نظمی بین مسافران می شود.

رییس یکی از قطارهای حومه ای گفت: تعداد واگن ها پاسخگوی جمعیت استفاده کننده نیست و بسیاری از اوقات شاهد بی نظمی هستیم.

شلوغی قطارها شاید اکنون خبر جدیدی نباشد، اما هجوم به واگن هایی که ویژه بانوان تعبیه شده است، آن هم در شرایطی که جایی برای نشستن و حتی ایستادن نیست، مطلب قابل توجهی است، که تامل و پیگیری بیشتری را از نهادهای ذی ربط می طلبد.

بسیاری از معضلات و چالش های حمل و نقل ریلی حومه ای حل شده است

معاون امور فنی و عمرانی استاندار تهران نیز ضمن تاکید بر تقویت ناوگان حمل و نقل ریلی بین شهرستان های پایتخت به سوی تهران  گفت: توسعه خطوط ریلی حومه ای در دستور کار استانداری قرار دارد و این امر سبب کاهش قابل توجه ترافیک و آلودگی هوا در تهران می شود.

احمد تواهن از رفع معضلات و چالش های موجود در این زمینه خبر داد و گفت: با تامین اعتبارات و پیگیری مناسب، به زودی شاهد تقویت ناوگان حمل و نقل ریلی حومه ای به پایتخت خواهیم بود.

این که می بایست تمهیداتی برای افزایش و تقویت زیرساخت ها در نظر گرفته شود، امری صحیح و غیر قابل انکار است، چرا که باید برای ترویج حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی راه حل هایی سنجیده شود، اما در همین شرایط و امکانات موجود نیز می توان با افزایش ساعت ها و تعداد قطارهایی که در این مسیرها تردد می کنند، سبب رضایت بیشتر متقاضیان شد.

به نظر می رسد، برای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، علاوه بر فراهم کردن زیرساخت ها، نیاز به ایجاد محیطی امن و شرایطی قابل اطمینان برای تردد مسافران در قطارهای حومه ای تهران احساس می شود.

منبع :مهر

انتهای پیام/