- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

لزوم جذب ۲۴ هزار نفر در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان استان تهران

به گزارش ندای وارنا؛ [1]مهدی ابارشی در جمع دهیاران و روسای شوراهای اسلامی شهرستان پیشوا از دهیاران روستاهای قلعه سین و سرگل به واسطه برپایی میز خدمت و ترغیب مردم به سمت بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان قدردانی کرد و افزود: نگاه دهیاران نباید صرفا به مباحث عمرانی باشد و توجه به بحث توسعه انسانی در روستاها و مباحث فرهنگی و اجتماعی قطعا می تواند اثربخشی داشته باشند و منجر به کارهای خوبی شود.

وی افزود: ما از توسعه کالبدی روستاها در استان تهران عبور کردیم و در حال حاضر راه آسفالته، آب، برق، گاز و تلفن به عنوان حداقل های معیشت و اسباب آسایش در بیشتر روستاهای استان تهران فراهم شده و منطقی است که به فکر خود افراد روستایی و نگهداشت آنها در روستاها باشیم.

ابارشی با بیان اینکه روستاهایی داریم که امکانات اولیه زندگی در آنها فراهم است ولی خالی از سکنه هستند، گفت: مهمترین چرایی مهاجرت روستایان به شهر را باید در مباحث اقتصادی و نبود اسباب آرامش آنها ببینم.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران ادامه داد: آسباب آسایش روستاییان به برکت خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم شده است و اگر اسباب آرامش آنها را نیز مهیا کنیم قطعا شاهد مهاجرت آنها به شهر نخواهیم بود.

وی گفت: ما باید این را  سرلوحه کار خود قرار دهیم که در روستاها صرفا به کارهای عمرانی نپردازیم و امروز اولویت کارهایی مثل بیمه روستایی و عشایر و یا اشتغال  اگر بیشتر از پروژه های عمرانی نباشد کمتر هم نیست.

ابارشی با اشاره  بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: این مهم یکی از مسائل اولویت دار دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بر اساس  اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی حق مردم است و دولت مکلف است از محل منافع عمومی و مشارکت های مردم زمینه برخورداری آحاد ملت را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه اجتماعی از لحاظ اجتماعی، عدالت، توزیع درآمد و از همه مهمتر از بعد حفظ کرامت افراد اهمیت زیادی دارد.

ابارشی با بیان اینکه تمام کارها باید در جهت حفظ کرامت و عزت افراد باشد، اظهار کرد: ما کارهای حمایتی زیادی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و خیریه ها انجام داده ایم ولی قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، دولت را مکلف می کند که از بخش های حمایتی عبور کند و به سمت بخش های بیمه ای برود.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران با بیان اینکه تا آنجا که می توانیم باید بخش های حمایتی را کوچک کنیم، اظهار کرد: این برای ما ارزش است که مردم به این درجه از عزت و کرامت برسند که از کمک دولت احساس خجالت نکرده بلکه احساس عزت و کرامت کنند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید در سال های ۹۶ و ۹۷ در بحث بازنشستگی زودتر از موعد روستاییان و و عشایر، مجاهدت بزرگی انجام داد  و با ۱۲۰۰  میلیارد تومان کسر بودجه ای که بر ما تحمیل می شد پذیرفت که روستاییان را با ده سال بازنشست کند.

ابارشی خاطرنشان کرد: می توانیم بگوییم در کنار سایر خدمات گذشته از جمله مستمری فوت و مستمری از کارافتادگی، امروز طعم شیرین بیمه روستایی و عشایر به روستاییان ما چشانده شد؛ بحث ریالی موضوع مهم نیست بلکه بحث عزت و منزلتی است که اتفاق افتاد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران اظهار کرد: کار دیگری که در مقیاس بازنشستگی انجام دادیم این بود که فیش حقوقی مستمری بگیران به منظور ضمانت بانکی برای دریافت وام ها پذیرفته شود و شخص استاندار و مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی دستور دادند و در شورای اشتغال استان بررسی شد که آن را ابلاغ می کنیم و این مهم تا اندازه زیادی منزلت و کارگشایی ایجاد می کند.

ابارشی ادامه داد: طبق دستور استاندار باید تا پایان سال حداقل ۲۴ هزار جذب داشته باشیم و این تعداد یعنی اندازه ۱۲ سال کارکردی که تا به امروز داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کل بیمه شده جدید استان تهران ۱۴۰۰ نفر بوده که در سال ۹۶ به ۴۵۰۰ رسید و امسال نیز در حال نزدیک شدن به ۶۰۰۰ نفر هستیم که حرکت و جهش خوبی است اما می خواهیم جهشی کنیم که استان تهران را به جایگاه اصلی و مردم را به حقشان برسانیم.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران اظهار کرد: بر اساس سهمیه تعیین شده شهرستان، ۱۲۰۰ نفر بیمه شده جدید باید در سال ۹۷  داشته باشیم.

ابارشی افزود: مدلی که در شهرستان قدس و فیروزکوه انجام شده و در رباط کریم نیز دنبال می شود، این است که اگر نتوانیم حق بیمه را از محل خود افراد تامین کنیم باید از محل اعتبارات در اختیار، تامین گردد و امیدواریم این مهم در پیشوا نیز ظرف یک ماه این مهم به سرانجام برسد و تا آنجا که می توان از مشارکت خود مردم استفاده کرد و در غیر اینصورت از منابع اعتباری در اختیار به هدف مدنظر رسید.

وی با اشاره اشتغال موقت و حمایتی گفت: پیشوا یکی از دو شهرستان پیشنهادی به عنوان پایلوت برای اشتغال موقت است که در این طرح به مدت ۶ ماه، افراد به صورت کارآموز و یا کارورز به کار گیری و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان در ماه از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق پرداخت می شود که هم جنبه حمایت از افراد و هم حمایت از مشاغلی را دارد که در شرف ایجاد و راه اندازی هستند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر استان تهران ادامه داد: سن به کارگیری افراد در این طرح ۲۰ تا ۳۵ سال و بیشتر به سمت اقشار محروم و تحصیلکرده است و مشاغلی که ایجاد می شود می تواند در حوزه های عمرانی، زیرساختی، آموزشی و فرهنگی باشد.

وی افزود: گام اول در این طرح، شناسایی عناوین شغلی است و از دهیاران می خواهم مشاغلی که در اختیار آنهاست و فکر می کنند با ظرفیت های روستا همخوانی دارد را شناسایی و در فرم های مربوطه مشخص و به ما تحویل دهند تا هر چه سریعتر در بحث تصویب، تامین اعتبار و اجرای آن ورود کنیم.

منبع : مهر

انتهای پیام/