- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

موش ها مهمانان ناخوانده این روزهای مردم ورامین

به گزارش ندای وارنا [1] به نقل از ایرنا، با گسترش خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری ها ، اجرای طرح های زیبا سازی و ساماندهی جوی ها و بهره گیری از سطل های زباله مکانیزه ، کمتر کسی تصور می کند که افزایش تعداد حیوانات موذی از جمله موش ، به معظلی جدی برای مردم ورامین تبدیل شود.

با گرم شدن هوا ، تعداد موش هایی که در هر نقطه شهر به راحتی زندگی می کنند رو به افزایش گذاشته تا جایی که حتی در مرکز شهر ورامین ، بوستان ها ، خیابان ها و کوچه ها و حتی در حیاط مدارس نیز این حیوانات موذی که ناقل ده ها بیماری هستند به راحتی عبور می کنند و با خیال آسوده از این که هیچ دستگاهی متولی مبارزه به آن ها نیست ، به زندگی و زاد و ولد می پردازند.
هر چند که علاوه بر موش ، سگ های ولگرد نیز بلای جان مردم ورامین شده و به راحتی در خیابان های اصلی تردد می کنند، ولی افزایش تعداد این حیوانات موذی به معظلی جدی برای سلامتی مردم تبدیل شده و لزوم برخورد سریع با آن ها را از سوی مسئولان می طلبد.
برخی از مردم نیز از وجود موش در محل زندگی خود گلایه داشته و خواستار رسیدگی مسئولان شهرداری به این مشکل شدند.
یکی از ساکنین منطقه دانشسرای ورامین گفت : به دلیل بافت قدیمی این منطقه ، موش ها به راحتی وارد خانه مردم می شود و بسیاری از زیرزمین های این خانه ها موش دارد.
علی شیرکوند افزود : جوی های کثیف این منطقه به محلی برای تجمع موش ها تبدیل شده و تا کنون اقدامی اساسی برای به سازی جوی ها که محل زندگی موش ها شده صورت نگرفته است.
یکی از کسبه خیابان طالقانی ورامین نیز در این رابطه گفت: اغلب بنکداران ورامین در این خیابان مستقر است و موش به راحتی وارد انبار کالاها می شود.
وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود افزود: در حالی که تکنولوژی های نوین در جامعه رو به گسترش است ، کسبه این منطقه مجبورند با استفاده از تله موش ، اقدام به دفع آفت کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری ورامین در این رابطه گفت : طرح مبارزه با جوندگان موذی امسال بصورت ویژه در کلیه مناطق شهر، توسط شهرداری ورامین به مدت یک ماه اجرا می شود.
سید ابوالفضل قاسمی افزود: با هماهنگی به عمل آمده ، مجری اجرای طرح مبارزه با جوندگان موذی نیز انتخاب شده و به منظور اطلاع رسانی به شهروندان ، بنر های مختلفی نیز در سطح شهر نصب شده است.
وی اظهار کرد: در اجرای طرح مبارزه با جوندگان موذی و موش در ورامین علاوه بر سم گذاری ، از روش زنده گیری نیز استفاده می شود که دست یابی به نتیجه مطلوب به همکاری مستقیم مردم نیاز دارد.
قاسمی افزود: سمومی که در اجرای این طرح به کار گرفته می شود ، مورد تایید شبکه بهداشت و اداره محیط زیست قرار گرفته اند و با توجه به ترکیبات و میزان مصرف ، فقط موجب اتلاف جوندگان موذی شده و ضرری برای سایر حیوانات و محیط زیست ندارد.
وی سموم استفاده شده در این طرح را فسفر دوزنگ و واکس بلوک اعلام کرد.
معاون خدمات شهری ورامین افزود: لاشه های این حیوانات به صورت روزانه جمع آوری شده و در خارج از شهر دفن شده و با استفاده از آهک به طور کامل امحا می شوند.
قاسمی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده محل تجمع موش ، از طریق شماره تلفن ۳۶۲۵۲۵۲۵ موضوع را با مسئولان شهرداری در میان بگذارند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.