- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه کشور ثبت شد

حسین کاغذلو با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر محصولات شیشه‌ای کشور توسط هنرمندان ورامینی تولید و روانه بازار می‌شود خبر داد: افتخار ثبت شهرستان ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه نصیب مردم و هنرمندان این شهرستان شد.

کاغذلو افزود: بیشترین میزان محصولات شیشه و بلور مورد نیاز بازار بزرگ تهران را شیشه‌گران ورامینی تامین می‌کنند.

فرماندار ورامین گفت: امروز تمامی تکنیک‌های ساخت مصنوعات شیشه‌ای شهر ونیز ایتالیا نظیر شیشه فوتی، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل در ورامین اجرا می‌شود و تولیدات هنرمندان شهرستان قابل رقابت با محصولات تولید شده در این کشور است.

وی اظهارداشت: مسوولان ورامین به پشتوانه توان و ظرفیت هنرمندان، گام اول را در ثبت شهرستان به عنوان شهر ملی آبگینه برداشتند حال باید گام دوم را در ایجاد شهرک شیشه و ایجاد بستر لازم برای عرضه محصولات تولیدی هنرمندان فراهم کرد تا هر آنچه مورد نیاز مردم در حوزه شیشه است، در این شهرک به صورت مستقیم عرضه شود.

وی تاکید کرد: برای رشد و توسعه بیشتر صنعت شیشه در ورامین، لازم است تا حضور بخش خصوصی پررنگ تر و نقش‌آفرینی آن بیشتر شود.

فرماندار اضافه کرد: شهر ورامین به عنوان شهر ملی شیشه و آبگیه کشور ثبت و لوح آن از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران اعطا شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور گفت: با ثبت ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه کشور، این شهرستان به پایگاه بین‌المللی تولید شیشه کشور تبدیل می‌شود.

حسین بختیاری در دیدار با فرماندار ورامین گفت: استان تهران از ظرفیت‌ ویژه‌ای در تولید صنایع دستی برخوردار است که نمود عینی آن را می‌توان در ثبت ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه کشور که نشان از توان و ظرفیت بالای هنرمندان این عرصه است، مشاهده کرد.

وی بیان کرد:  هنرمندان شیشه‌گر ورامین از توان بالایی در تولید محصولات شیشه و آبگینه دارند ولی نباید این توان فقط برای تامین نیاز بازار داخلی مورد استفاده قرار گیرد، این شهرستان می‌تواند به پایگاه بین‌المللی تولید شیشه تبدیل شود.

بختیاری گفت: ثبت جغرافیایی استان تهران توسط سازمان مالکیت معنوی وایپو به عنون شهر جهانی آبگینه و ثبت ملی ورامین به عنوان شهر ملی آبگینه ظرفیت ویژه‌ای را به این استان بخشیده تا بتوان بازار جهانی در حوزه شیششه، بلور و آبگینه را در اختیار گرفت.

وی اظهارداشت: مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان تهران آماده است تا نسبت به راه‌اندازی دبیرخانه شیشه در شهرستان ورامین اقدام و با همکاری مسوولان شهرستان، آزمایشگاه تخصصی شیشه را در ورامین راه‌اندازی کند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور افزود: به منظور توانمندسازی علمی هنرمندان صنایع دستی در حوزه شیشه و آبگینه، تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده تا بتوان در کنار فعالیت تجربی، محصولات را با اصول علمی و فناوری‌های روز تولید کرد.