- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

ورامین رکورد تولید گندم بدون سن‌زدگی را شکست

به گزارش ندای وارنا؛ [1] محسن بنائیان روز شنبه  گفت: در سال زراعی جاری، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت محصول گندم رفته که این میزان نسبت به سال گذشته، بیش از ۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: کشاورزان شهرستان ورامین در زمان عملیات داشت، یکی از مهم‌ترین اقدامات نگهداری از محصول را در مبارزه با علف‌های هرز و سن غلات انجام دادند تا از میزان آلودگی محصول تولید شده به بذر علف‌های هرز و افت کیفیت محصول، کاسته شود.

بنائیان گفت: کشاورزان در دو نوبت اسفند و اردیبهشت‌ماه نسبت به مبارزه با سن غلات اقدام کردند که این امر باعث به صفر رسیدن سن‌زدگی در کلیه اراضی غلات ورامین شده که طی ۳۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: کشاورزان ورامینی در سال زراعی جاری در دو نوبت نسبت به مبارزه با آفت سن اقدام کردند که اهتمام آنان به این مهم باعث شده تا بر اساس اظهار نظر مراکز خرید دولتی، میزان سن‌زدگی محصول ورامین به صفر رسد که این مهم رکوردی تاریخی در کشاورزی ورامین که همواره آن را با سن‌زدگی می‌شناسند، محسوب می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی ورامین اظهار داشت: سن مادر، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد می کند و خسارت می زند.

وی گفت: از محل ورود خرطوم حشره، بالای گیاه به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ می شوند ضمن آن که پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نان را پایین می آورند.

بنائیان افزود: وضعیت مناسب آب و هوای شهرستان و بارش‌های مطلوب اول سال باعث شد تا مزارع گندم ورامین از شرایط بسیار مناسبی برخوردار باشد و پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت، بیش از ۷۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از محصول گندم ورامین برداشت شده و اغلب کشاورزان محصول مازاد بر نیاز خود را به مراکز دولتی تحویل داده‌اند.

ورامین با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهرن واقع شده است.

این شهرستان بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی، تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.