- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند سکوی پرتاب جوانان باشند

به گزارش ندای وارنا؛ [1] اهمیت نقش برخی از مساجد پیش از انقلاب و پس از انقلاب در بعضی از مناطق تاثیر گذاری یک پایگاه مهم در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی دینی و انقلابی می باشد.

در این رابطه امام خمینی(ره) می فرمایند: مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید و پرورش نسل سالم و نشر تفکر دینی و انقلابی، مدیون و مرهون مساجد بوده و باید این سنگر مقدس همواره بعنوان محور و کانون تمام فعالیت ها مورد توجه قرار گیرد.

مسجد صاحب الزمان(عج) شهرستان ورامین یکی از نمونه های  کانون  فعالیت در حوزه های مختلف است که از دهه ۵۰ تاکنون همگان شاهد اوج تاثیرگذاری این مسجد در رخدادهای دینی و انقلابی  بوده اند.

این مسجد هم اکنون بعنوان محور فعالیت ها در حوزه جنوب شرق استان تهران شناخته می شود و بر آن شدیم با مسئول کانون فرهنگی هنری این مسجد جناب آقای سید محسن احمدی مصاحبه کنیم که به شرح زیر تقدیم می گردد:

بهترین الگو تربیت شده مساجد چه کسانی می توانند باشند؟

قطعا نوجوانان و جوانان می توانند از بهترین تربیت شدگان مساجد باشند بخصوص از سوی متولیان و مسئولین مساجد که اولا دارای سعه صدر باشند حرکت منفی نوجوان و جوان را تحمل کنند آنرا تبدیل به فرصت کنند، به جوان و نوجوان در مسجد شخصیت و مسئولیت داده شود مسجد دارای کارکردهای فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی در کنار حوزه های دینی و مذهبی می تواند بهترین افراد را تربیت کند و برای این عزیزان سکوی پرتاب باشند. استفاده از الگوهای نوجوان و جوان قرآنی و آموزشی و فرهنگی و غیره در برنامه های مساجد ضمن اینکه به جذب دیگر نوجوانان و جوانان کمک می کند، می توانند سرمشق دیگران شوند. دیگر اینکه دل و روح جوان و نوجوان در پذیرش حق پیش قدم تر است تا دیگران، البته رفتار و کردار امام جماعت و متولیان مسجد، بیشترین تاثیرگذاری را در روح وتفکر جوانان و نوجوان دارد.

تاثیرگذاری مسجد و کانون های مساجد در جامعه تا چه حدی است؟

مسجد و کانون های مساجد اگر دارای برنامه و جاذبه و کارکردهای مناسب و قابل قبول برای نوجوان و خانواده ها باشد می تواند خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد آنهم به بهترین شکل و امروزه از ابزار هنری در مساجد می توان به تاثیر گذاری مسجد و کانون ها در جوانان و نوجوانان کمک شایانی کرد. بنابراین ظرفیت و اثرگذاری مساجد و کانون ها می تواند بسیار بالا باشد همانگونه که انقلاب اسلامی اولین کانون و خاستگاه آن مساجد بودند که با محوریت ائمه جماعات و رهبری پیامبر گونه امام راحل نظام استبداد سرنگون و جمهوری اسلامی مستقر گردید و در هشت سال دفاع مقدس اعزام ها از پایگاه های مساجد بود و اکثر شهدای دفاع مقدس هم از بچه های مسجد بودند اگر بتوانیم این سنگر و پایگاه را حفظ کنیم و به روز باشیم و از خلاقیت  و استعدادها بدرستی استفاده کنیم می توان تاثیر گذاری آنرا مشاهده کنیم.

طرح ابتکاری کانون فرهنگی هنری در مسجد شما چه بوده است؟

برگزاری مسابقات قرآنی تحت عنوان چراغ راه در هر روز از ماه مبارک رمضان بصورت مجازی از کانال کانون فرهنگی هنری مسجد، راه اندازی کاروان شادی در سالروز میلاد امام حسن(ع) با حضور چند مداح نوجوان و مدیحه سرایی در سطح شهر، تهیه تصاویر شهدای ۱۵خرداد، ۱۰ دی، دفاع مقدس و مدافع حرم و چیدمان آن در فضای مسجد خصوصا شب های قدر، برگزاری جشن میلاد ائمه و اقامه عزا در شهادت این بزرگوران بصورت مجازی و مداحی در مسجد، تشکیل گروه جهادی مصلی ورامین در پیام رسان ها و اطلاع رسانی عملکرد این گروه که در این گروه تعدادی از جوانان با استعداد و هنرمند تولید محتوا و فعالیت دارند.

در طرح پویش همدلی و کمک مومنانه مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب مسجد شما چه عملکرد و فعالیتی داشته است؟

خوشبختانه با تدبیر بموقع مقام عظمای ولایت با توجه به شرایط بوجود آمده،  این طرح به موقع و با قوت در کشور و مسجد صاحب الزمان(عج) آغاز گردید.کارهای بسیار بزرگی شروع شد فراخوان وسیعی در سطح شهرستان صورت گرفت و با توجه به مرکزیت و محور بودن این مسجد سیل کمک ها آمد که سریعا با تدبیر امام جماعت محترم، مسئولین گروه جهادی مشخص و کارها آغاز گردید که می توان به:

شناسایی خانواده های آسیب دیده از ویروس کرونا و اهدای  یک هزار پک به ارزش هر کدام  سه میلیون ریال، ارجاع کسانی که در حوزه بهداشت و درمان نیازمند کمک بودند بصورت رایگان به حوزه های بهداشت و درمان منطقه، هدایت کسانی که به خاطر وضعیت کنونی بیکار شده بودند به واحدهای تولیدی و کارخانجات برای اشتغال،  بازدید از خانه های بعضاً آسیب دیده و پیگیری بحث ترمیم آنها از افراد خیر و مسئولین ذیربط، شناسایی فرزندان خانواده های بی بضاعت که بخاطر نداشتن گوشی در فضای مجازی  شرایط ادامه تحصیل نداشتتند و اهدا تبلت و گوشی به این فرزندان جهت ادامه تحصیل، پخت چندین هزار پرس غذای گرم و هماهنگی با جوانان مسجدی برای پخش این غذاها در مناطق محروم شهر، تامین جهزیه برای خانواده های آسیب دیده از کرونا، اهدا بن نان بصورت هفتگی به عزیزان آسیب دیده اشاره کرد.

مقام معظم رهبری جوا را انرژی، امید و ابتکار توصیف کرده اند طرح فهما و کانون فرهنگی مسجد توانسته برای این توصیفات به ایده و نظری برای جوانان برسد؟

حضرت آقا بهترین توصیف ها از جوانان داشته اند و کلید پیشرفت طرح فهما هم بدست جوانان با انرژی و باانگیزه دارای استعداد و هنر می باشد. در اجرای طرح فهما گروه جهادی مصلی ورامین در فضای مجازی تشکیل شد و تعدادی از نوجوانان فعال در عرصه های فرهنگی هنری ضمن اطلاع رسانی تولید محتوا و برنامه دارند، خلاقیت و استعداد در ذات جوانان است که باید بیشتر و بهتر برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی و فرامین حضرت آقا و جذب عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان از این پایه سنی که بسیار پر انرژی ، مبتکر و خلاق هستند استفاده و بهره برد.

مساجد فقط نمازخانه نیستند….. نظر شما در این خصوص؟!

آری همین طور است، مساجد نباید نماز خانه باشند، مساجد باید کارکردهای دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و  حتی اقتصادی داشته باشند. همانطور که بسیاری از این عملکردها در دوران دفاع مقدس شاهد و ناظر بودیم هم اکنون هم در حوزه های مختلف شاهد باشیم.