- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

کرونا پای کمباین‌داران را از دشت ورامین برید

به گزارش ندای وارنا؛ [1] در سال زراعی جاری بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک وپاکدشت زیر کشت گندم و جو رفته که برای برداشت این محصولات، کمباین‌های بومی و میهمان در منطقه حضور پیدا می‌کنند.
هر چند که بارش‌های بسیار مناسب اوایل فصل، افزایش سطح زیر کشت و بازدهی بالای غلات، وضعیت مناسبی را به  اراضی کشاورزی جنوب‌شرق تهران بخشیده ولی به گفته کشاورزان، شیوع ویروس کرونا باعث شده تا برخی از کمباین‌داران میهمان، امسال به این بخش از استان تهران عزیمت نکنند.
با گذشت یک‌ماه از زمان برداشت محصول، هنوز نیز محصول بسیاری گندم‌زارهای جنوب‌شرق استان تهران برداشت نشده و این امر، احتمال بروز آتش‌سوزی را در اراضی کشاورزی با بالا رفتن دمای هوا، افزایش داده است، به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، بیش از ۶۰ درصد از محصول گندم در این بخش از استان تهران هنوز برداشت نشده است.
طی یک‌ماه گذشته، ده‌ها هکتار از گندم‌زارهای دشت ورامین طعمه حریق شده و محصول کشاورزان به طور کامل از بین رفته است.
یکی از کشاورزان ورامینی گفت: شیوع ویروس کرونا و افزایش چند برابری حمل کمباین باعث شده تا برخی از کمباین‌داران، تمایلی برای حضور در دشت ورامین نداشته باشند.
قدم بوربور گفت: سال گذشته برای حمل کمباین از استان‌های جنوبی به ورامین حدود چهار میلیون تومان کرایه دریافت می‌شد ولی این کرایه امسال به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده تا برخی از کمباین‌داران امسال به دشت ورامین عزیمت نکنند هرچند که تلاش شده تا از وضعیت موجود برای برداشت محصول استفاده کرد تا مشکلی برای مزارع به وجود نیاید.

[2]
امسال برای نخستین بار، برخی از کشاورزان به ویژه کسانی که کشت تلفیقی گندم و پسته را تجربه می‌کنند،  ترجیح داده‌اند که محصول خود را با داس برداشت کنند.
فصل برداشت ۲۰ روز دیرتر از سال قبل آغاز شده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاکدشت گفت: وضعیت مناسب بارش نزولات جوی در اوایل فصل باعث شده تا زمان برداشت نسبت به سال قبل، ۲۰ روز دیرتر آغاز شود.
محمود امیری افزود: وضعیت مناسب بارش در سراسر کشور باعث شده تا میزان محصول دیمزارها، با مزارع آبی برابر شود و این امر علاوه بر افزایش محصول، سطح زیر کشت را نیز افزایش داده که و کمباین‌ها هنوز دربرخی از مناطق جنوبی کشور مشغول برداشت محصول می‌باشند.
وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ دستگاه کمباین بومی و ۲۰ کمباین میهمان در شهرستان پاکدشت حضور دارند که این تعداد نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۵ دستگاه کمتر است که تلاش می‌شود با برنامه ریزی مناسب، ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت گندم و جو در زمان مقرر برداشت شود.
کمباین به اندازه کافی در ورامین وجود دارد
سرپرست جهاد کشاورزی ورامین  گفت: امسال بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت گندم و جو رفته که این میزان نسبت به سال قبل، ۲ هزار هکتار افزایش داشته است.
محسن بنائیان افزود: افزایش سطح زیر کشت گندم و جو و بازده بالای مزارع و تأخیر در زمان برداشت به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی باعث گردیده تا کار برداشت نسبت به سال قبل، کندتر انجام شود.
وی یادآور شد: برای برداشت گندم ۱۵۵ دستگاه کمباین در شهرستان ورامین فعال است که از این تعداد ۱۵ دستگاه بومی و ۱۴۰ مورد از سایر استان ها وارد شده اند.
شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جنوب‌شرق تهران واقع شده‌اند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۲۷۲ نفر رسید.