- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

۳۰ متر مکعب آب سد ماملو رهاسازی شد

به گزارش ندای وارنا؛ [1] حجت الله پاچیده روز جمعه گفت: به منظور کنترل مخزن سد ماملو، مدیریت سیلاب، تغذیه سفره های زیرزمینی و آبیاری اراضی پایین دست دشت ورامین، ۳۰ متر مکعب بر ثانیه آب از سد ماملو به دشت ورامین رها سازی شد.
وی افزود: رها سازی آب سد ماملو همه ساله در زمان افزایش میزان بارش نزولات جوی و ترسالی به سمت دشت ورامین انجام می شود و اوایل فروردین ماه نیز ۱۵ متر مکعب بر ثانیه آب به سمت اراضی پائین دستی سد رها شده بود.
پاچیده اظهار کرد: بخشی از این آب وارد حوضچه های تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی جمال آباد و منطقه خسرو در شمال محور امام رضا(ع) شده و بخشی نیز به آبیاری اراضی دشت ورامین اختصاص پیدا می کند.
وی تصریح کرد: بارش‌های بسیار خوب روز گذشته تأثیری بر گنجایش سد نداشت و ظرفیت سد برای مهار آب مناسب است.
معاون شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان تهران گفت: اکنون آب سد ماملو به اراضی جنوبی ورامین رسیده و بسیاری از انهار خشک قدیمی، از آب پر شده است.
دشت ورامین شامل شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک بیش از یک‌صدهزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، حدود ۶۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می‌رود.
سدماملو در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران روی روخانه جاجرود ساخته شده است و تامین آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران را بر عهده دارد.