- ندای وارنا - http://www.nedayevarna.ir -

مدیرکل امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران خبر داد

به گزارشندای وارنا ،کوچ بهاره عشایر از شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، شهرری، ملارد و به‌طور کلی از حوزه جنوبی استان تهران به مناطق ییلاقی استان آغاز شده است و به مدت ۱۰۰ روز در مناطق ییلاقی شهرستان‌های دماوند، فیروزکوه و شمیرانات استقرار می‌یابند.

وی افزود:هزار و هشتصد خانوار عشایر استان تهران با ۴۵۰ هزار رأس واحد دامی، به این مناطق کوچ می‌نمایند و این تعداد، به همراه ۴۰۰ خانوار عشایر، از استان‌های سمنان، قم، البرز، مرکزی، سمنان و مازندران به مناطق میان‌بند و مناطق ییلاقی عزیمت می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان تهران با اشاره به خدمات‌رسانی مناسب به عشایر خاطرنشان کرد: عشایر از عمده تولیدکنندگان دام سبک استان هستند که سال گذشته حدود ۶۶ هزارتن تولید شیر، گوشت لبنی، تولیدات زراعی و باغی داشتند؛ لذا درصدد هستیم که با توجه به نام‌گذاری سال تولید و اشتغال، حمایت بیشتری از این قشر تولیدکننده داشته باشیم.

نصیری از پرواربندی دام سبک عشایر و تسهیلات بانکی جهت رفاه این قشر، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های امور عشایر استان تهران برای اشتغال و تولید بیشتر نام برد. وی همچنین از هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی از قبیل اداره بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، اداره کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و فرمانداری‌ها خبر داد.

مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: در سال جاری در حوزه عشایری بالغ‌بر ۵۰ دستگاه حمام سیار خورشیدی و چراغ معابر خورشیدی برای روشنایی محوطه استقرار عشایر در نظر گرفته‌ایم که به‌محض ورود آن‌ها به مناطق ییلاق نصب می‌شوند و پس از کوچ به قشلاق، جمع‌آوری و منتقل می‌گردد.

نصیری بابیان اینکه ۹۸ درصد از دام عشایر به‌صورت پیاده کوچ می‌کنند یادآور شد: دام عشایر به‌صورت پیاده حرکت می‌کنند؛ اما خانوار همراه با وسایل موردنیاز، با کامیون به مناطق ییلاقی منتقل می‌شوند. وی تأکید کرد: هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر مغایر قانون بوده و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان تهران از شهروندان درخواست کرد که در صورت حضور دام عشایر در معابر و جاده‌های مواصلاتی، باحوصله و سعه‌صدر در امر گذر دام عشایر از این معابر همکاری کنند.