آداب و رفتارهای غلط را در جامعه اصلاح کنیم
تاریخ انتشار : فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵ ق.ظ
 
باورها غلط اجتماعی جهت و مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد. اگر كسی باور درستی از رفتارهای موجود نداشته باشد موفقیت چندانی در زندگی نخواهد و باید آداب و رسوم و رفتارهای غلط را در جامعه اصلاح کنیم.
 آداب و رفتارهای غلط را در جامعه اصلاح کنیم

می خواهیم به آداب رسوم و رفتارهای غلط اشاره کنیم که غلط بودنش در این روزهای کرونایی خودش رو نشون داده است.
فرهنگ حاکم بر مردم از عوامل مختلف اجتماعی تشکیل شده است و این عوامل میتوانند باورها، نگرشها و عملکردها را تحت تأثیر قرار دهند و افراد آن را به خوبی می شناسند و هر کدام به شیوه های خاص از آن بهره می جویند.
هــدف اساســي فرهنــگ، فراهــم آوردن امنيــت در زندگــي مــردم اســت. انســان بــه صــورت اجتماعــي زندگي می كنــد و هــر جامعــه فرهنــگ خــود را مي سازد
رفتارهای اجتماعی هرقشرازجامعه براساس فرهنگ زیست بومیشان بروز میکند ازطرفی نظام فرهنگی و اجتماعی گذشته دگرگونی های اساسی را به وجود میاورند که نهایتا رفتارها و فرهنگ غالب جامعه را دگرگون می سازد و آسیب های را به وجود می آورد.
فرهنگ های مختلف دربسترزمان متفاوت است به همین دلیل است که باتوجه به اینکه یک چالش جهانی به حساب می اید و اگر فرهنگ در جامعه خوب رخنه کرده باشد و کارگزاران توانسته باشند آن را به نحو شایسته در جامعه القاء و زیر ساخت های آن را در جامعه بوجود بیاورند.
زیرساخت اجتماعی و فرهنگی باید با هویت فرهنگی و مذهبی ما سنخیت داشته باشد و ترکیبی از به هم وابسته ای از تسهیلات، مکان ها، فضاها، برنامه ها، پروژه ها، خدمات و شبکه هایی است که استاندارد زیستن و کیفیت زندگی را در یک اجتماع محله ای حفظ کرده و بهبود می دهد
فضاهای فرهنگی رفتارهای افراد جامعه را در راستای رفتار خوب و پسندیده هدایت می‌کند و فضاهای فرهنگی بهترین و آسان‌ترین راه در کاهش و از بین رفتن بسیاری از ناهنجارهای رفتاری است.
آداب و رسوم و رفتارهای غلط
آداب معاشرت انعکاسی از چشم‌انداز کلی شما در روابط اجتماعی و زندگی جمعی است ویک عادت اجتماعی بد می‌تواند معیار فکر دیگران نسبت به شما شود هر کسی که ببیند شما رفتار غلط دارید خیلی قبل از اینکه شغل یا تخصص شما را به خاطر بسپارد، آنرا به یاد خواهد آورد.
چه در یک موقعیت شغلی باشید و چه اجتماعی، قوانین آداب معاشرت برای این طراحی شده‌اند که فردی خودمحور به نظر نرسد و در مجموع رفتارهائی که به‌ صورت عادت در ‌آمده‌اند و افراد جامعه آن را بطورعادت انجام می دهند.
این روزها یکی از مسائلی که در حال حاضر جامعه را به شدت درگیر کرده و تقریباً تمام جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… را تحت تأثیر قرار داده ویروس کرونا که تبدیل به بحران شده است و جدا از جنبه‌های منفی جسمی و روانی آن باید در چنین شرایطی برخورد متناسب رفتاری داشته باشیم که نه از رعایت مسائل بهداشتی لازم غافل شویم و نه اینکه چنان درگیر این مسئله شویم که کل فعالیت‌های ما را مختل كند و تبدیل به یک بیماری شود.
یکی از موارد بسیار مهم شناخت دقیق از بیماری و نحوه انتقال آن است. از رفتارهای اجتماعی مردم در جامعه که بعضی از افراد حساسیت موضوع را درک نکرده و یا اینکه زحمت رعایت موارد لازم را به خود نداده و از این طریق باعث فراگیرتر شدن آن می‌شوند.
رعایت مسائل دقیق بهداشتی، در واقع کار درست را در رعایت مسائل بهداشتی متناسب با موضوع است و در عین حال عملکرد مناسب و نرمالی در زندگی بوجود می آورد و ما با انجام بسیاری از اقدامات مثل بازدیدهای دسته جمعی و برگزاری مراسم جشن و عزاداری بدون توجه کردن به اینکه شاید کسی از این جمع بیمار باشد و دیگران را مبتلا کند، روبوسی و دست دادن که موجب انتقال میکروب و ویروس می شود، ارتباط های اجتماعی غیر ضروری، حاضر نشدن در فضاهای عمومی و حتی استفاده از فضاهای تفریحی، رستوران‌ها و… اگر کسی موارد بهداشتی را رعایت کند افراد آن را مسخره کرده و سوسول و یاجان عزیز می گویند در حالی که با رعایت مسائل بهداشتی از سلامتی خود و دیگران محافظت می کنند.
مواردی که ما هیچ موقع به آن توجه نمی کردیم و الان در روزهای کرونایی برای سلامت خود انجام می دهیم. شستن دستها با آب و صابون، دست نزدن به چشم، بینی و دهان، هنگام سرفه و عطسه دهان را با دستمال بپوشانیم و دستمال های را درزباله بیندازیم، ضد عفونی کردن اشیاء و سطوح به صورت دائم، از خود و دیگران در هنگام بیماری مراقبت کنیم.
بسیاری از مردم همه تلاش خود را می کنند تا رفتار اجتماعی همراه با سلامت در جامعه داشته باشند، اما برای تعدادی دیگر گویا این مساله چندان هم حائز اهمیت نیست. به همین خاطر، تاثیر بدی روی کسانی می گذارند که به نوعی در جامعه با آنها در ارتباط هستند.
البته بعضا پیش می آید که شخص به رفتار بد خودش واقف نیست. به همین خاطر، بهتر است در این مورد بیشتر بدانیم و بارزترین واکنش های بد انسان ها در موقعیت های مختلف زندگی را بشناسیم.

اصلاح آداب و رسوم و رفتارهای غلط
باورها غلط اجتماعی جهت و مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد. اگر كسی باور درستی از رفتارهای موجود نداشته باشد موفقیت چندانی در زندگی نخواهد داشت، چون كه رفتارهای انسان از نتایج همین باورها هستند، بد رفتاری مانع از پیشرفت روابط انسان می شود و اگر تفکر افراد جامعه برای اعتلای و رعایت اصول بهداشتی رشد پیدا کند بسیاری از مشکلات مرتبط با این بیماری درکشور رفع خواهد شد .

باور غلط موجب رفتار ناخوشایند و باور درست موجب رفتار خوشایند در افراد می گردد، انسان با رفتارهای درست در جامعه موجب ایجاد یک جامعه سالم می شود و با عمل خود آداب و رفتارهای افراد جامعه را تغییر می دهد و با مرور زمان تاثیرات آنان را در جامعه خواهیم دید.

رعایت رفتار بهداشتی و سالم، جلوگیری از رفتارهای غلط یکی از مولفه های مهم ارتباطات اجتماعی است که این شاخص در جامعه مقداری کمرنگ شده است و این رفتارهای غلط ناشی از بی توجهی نسبت به ارزش های اخلاقی در جامعه است و اصلاح رفتارهای غلط اجتماعی و برخوردهای نادرست در مجامع عمومی نیازمند به توجه به فعالیت آموزشی و فرهنگی است که لازم است تشکل های غیر دولتی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی … برای اصلاح این رفتار برنامه ریزی و اقدام اساسی و آموزشی سمعی و بصری انجام دهند.شروع آموزش از مهد کودک ها و توجه آموزش وپرورش به مقوله پرورش بجای تکیه تک بعدی به آموزش و نهایتا همت و تلاش عمومی برای پالایش و حذف رفتارهای غلط سنتی میتواند به این ناهنجاری به سرعت خاتمه دهد.بی شک آنچه امروز کشور را برای کنترل این بیماری نسبت به سایر کشورهای دیگر بیشتر آزار میدهد همین آداب ورسوم و باورهای غلط است که ریشه در متعهد بودن به سنت های غیر امروزی و بی توجهی، جدی نگرفتن حقوق هم نوعان خود دارد.
فریبا سلیمان پور
انتهای پیام/

کد مطلب: 7296
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری