معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها خبر داد؛
اجرای حفاظت مشارکتی در۲۲میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور
تاریخ انتشار : مهر ۹, ۱۳۹۷ ۱:۳۲ ب.ظ
 
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها از اجرای حفاظت مشارکتی در ۲۲ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور خبر داد.
 اجرای حفاظت مشارکتی در۲۲میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور

به گزارش ندای وارنا؛مسعود منصور صبح دوشنبه در جلسه هم اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی این اداره کل اظهار داشت: طرح ملی کاداستر اراضی ملی یکی از این اقدامات است که با همکاری ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور در حال اجرا می باشد که تاکنون بیش از ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی زیر پوشش این طرح قرار گرفته که امیدواریم با همکاری دستگاه های ذی ربط و تأمین اعتبارات لازم مابقی اراضی ملی نیز زیر پوشش این طرح قرار گیرد.

منصور با بیان اینکه با هدف کاهش عوامل تخریب و افزایش ضریب حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی اقداماتی در حوزه فعالیت های این معاونت به مرحله اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد گفت: اقدامات خوبی تاکنون در سطح کشور در این خصوص انجام شده که ما معتقدیم این اقدامات بستر مناسبی را برای تحقق یافتن وظایف سازمانی از قبیل حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه های منابع طبیعی ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: اجرای حفاظت مشارکتی در بیش از ۲۲ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش سطح تخریب و تصرف در عرصه های جنگلی و مرتعی به شمار می آید که ارزیابی ها بیانگر این حقیقت است که با اجرای این طرح میزان تخریب در اراضی ملی که این طرح در آنها اجرا شده بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

منصور به تأمین سوخت برای ساکنان جنگل و عشایر به عنوان اقدامی در جهت جلوگیری از قطع درختان و تخریب جنگل نام برد و تصریح کرد: طی ۲ ساله اخیر برای بیش از ۱۰ هزار خانوار جنگل نشین و عشایر تجهیزات مرتبط با سوخت به ویژه انرژی های پاک همچون آبگرمکن های خورشیدی تهیه شده است.

این مقام مسئول احیاء و بازسازی معادن پس از بهره برداری را یکی از دغدغه های منابع طبیعی برشمرد و خاطر نشان کرد: رعایت اصول فنی در بهره برداری از معادن مورد توجه سازمان جنگل ها می باشد اما احیاء و بازسازی آنها نیز پس از بهره برداری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها ایجاد کمربند حفاظتی را در افزایش ضریب حفاظتی اراضی ملی بسیار مهم دانست و یادآور شد: رویکرد ما در ارتباط با ایجاد کمربند سبز که مرز مستثنیات و اراضی ملی را مشخص می کند حایل سبز است که در قالب نهال کاری به مرحله اجرا در می آید و تاکنون ۲۰ هزار کیلومتر کمربند در سطح کشور ایجاد شده است.

وی به اجرای طرح های مدیریت منابع طبیعی به عنوان یکی دیگر از  اقدامات شاخص انجام شده در راستای کاهش عوامل تخریب و آسیب به عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: عرصه هایی که قابلیت اجرای طرح های منابع طبیعی را داشته باشد پس از تهیه طرح در اختیار مجریان و جوامع محلی قرار می گیرد که در کنار اجرا، احیاء، توسعه و حفاظت از این عرصه ها را عهده دار می شوند که تا کنون علاوه بر طرح های مرتعداری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در اختیار مجریان و جوامع محلی قرار گرفته است.

منصور ازفعالیت ۴۰۰ دبیرخانه کمیسیون هیئت های تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع در سطح کشور خبرداد و تصریح کرد: این کمیسیون ها اعتراضات اشخاص نسبت به اجرای مقررات قانون ملی شدن اراضی را مورد رسیدگی قرار داده و پس از طی مراحل قانونی تکلیف اراضی مورد اعتراض تعیین شده که این اقدام خود راهی برای کاهش عوامل تخریب به عرصه های ملی قلمداد می شود.

در این جلسه مدیران کل دفاتر ممیزی و حدنگاری اراضی، استعدادیابی و بهره برداری از منابع طبیعی و حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها حضور داشتند که هر کدام به سوالات مطروحه پاسخ های لازم را به جلسه ارائه دادند.

منبع : مهر

انتهای پیام/

کد مطلب: 4179
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری