استاندار تهران پیگیری حق‌آبه تالاب بندعلی خان ورامین را خواستار شد
تاریخ انتشار : آذر ۱۳, ۱۴۰۲ ۲:۲۱ ب.ظ
 
استاندار تهران با تاکید بر احیای تالاب بند علیخان ورامین گفت: حق‌آبه این تالاب با جدیت توسط دستگاه های مربوطه باید پیگیری شود، تا بتوانیم از این منبع عظیم زیست محیطی جهت جلوگیری از خطرات ریزگردها و همچنین احیای مراتع عشایر استفاده کنیم.
 استاندار تهران پیگیری حق‌آبه تالاب بندعلی خان ورامین را خواستار شد

به گزارش ندای وارنا؛ علیرضا فخاری عصر روز یکشنبه در بازدید از تالاب بندعلی خان ورامین اظهار داشت: شهرستان ورامین قطب کشاورزی و دامداری استان تهران می باشد و باید همه مدیران توجه ویژه ای به مشکلات و معضلات این تولید کنندگان داشته باشند.

وی افزود: امروز به همراه مدیران کل استان تهران از مسیل رودخانه ها و مسیل های منتهی به تالاب بند علیخان برای بررسی آخرین وضعیت آن بازدید انجام گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: امروز مقرر شد جهت احیای تالاب بند علیخان حق آبه تالاب بند علیخان از رودخانه شور و شیرین و همچنین از رودخانه شور با جدیت پیگیری شود و همچنین جهت حمایت از عشایر نهاده‌های دامی به صورت مدت دار در اختیار آنها قرار گیرد .

وی ادامه داد: احیای مرتع و تالاب بند علیخان می‌تواند در تامین گوشت گرم استان تهران موثر باشد زیرا اگر مرتع سرسبز باشد دامداران با هزینه کمتری تولید خود را انجام می‌دهند و باعث رونق تولید و اشتغال می‌شود.

علیرضا فخاری استاندار تهران همراه با میرمحمد غراوی معاون عمرانی استاندار تهران، مجید درویشی فرماندار ویژه شهرستان ورامین، جبرائل برادری مدیر کل جهاد کشاورزی، علیرضا مزینانی مدیر کل محیط زیست، بهزاد پارسا مدیرکل آب منطقه ای، رضا بیانی مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، شورای معاونین و جمعی از مدیران استان تهران و شهرستان ورامین از تالاب بند علیخان و کویر دشت ورامین بازدید کرد.

استاندار تهران همچنین با جمعی از عشایر دشت ورامین در تالاب بندعلیخان دیدار کرد و بدون واسطه پای درد و دل عشایر ورامینی نشست.

در این دیدار جمعی از عشایر دشت ورامین مشکلات خود را مطرح کردند و فخاری استاندار تهران بی واسطه پای درد و دل این قشر زحمتکش نشست و تصمیمات لازم اتخاذ و دستورات را صادر کرد.

گزارش ایرنا حاکی است، همه ساله از اوسط فصل پاییز، پرندگان مهاجری از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو به منظور زمستان‌گذرانی، تالاب فصلی بندعلیخان که در جنوب ورامین قرار دارد و از آب و هوایی معتدل با پوشش مناسب گیاهی برخوردار است انتخاب می‌کنند.

طی سال‌های گذشته ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان شناسایی شده است. حضور پرندگان مهاجر، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک منطقه و احیاء مراتع دارد. مراتع و تالاب فصلی بندعلیخان با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد مطلب: 14877
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری