استقرار اکیپ‌های انتقال خون در ایام تاسوعا و عاشورا/ پایگاه دائمی انتقال خون پیشوا راه‌اندازی می‌شود
تاریخ انتشار : شهریور ۲۲, ۱۳۹۷ ۷:۱۹ ب.ظ
 
فرماندار پیشوا از استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار انتقال خون در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و راه‌اندازی پایگاه دائمی انتقال خون در پیشوا خبر داد.
 استقرار اکیپ‌های انتقال خون در ایام تاسوعا و عاشورا/ پایگاه دائمی انتقال خون پیشوا راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ندای وارنا؛حسین عباسی در نشستی با سیدمرتضی طباطبایی مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران و با حضور معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرمانداری، فرمانده انتظامی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، شهردار و جمعی از مسوولان با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: عزاداری‌های ایام محرم و صفر در شهرستان پیشوا به‌ واسطه‌ی ارادت و تعلق‌خاطر مردم این دیار به خاندان عصمت و طهارت و همچنین وجود بقعه متبرک حضرت امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا(ع) و سایر بقاع متبرکه، از شور و حرارت بیشتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است.

وی افزود: پیشوا دارای پیشینه مذهبی و تاریخی بسیار طولانی است و قیام خونین مردم این خطه در ۱۵ خرداد ۴۲ زمینه‌ساز نهضت انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی گردید.

عباسی با اشاره به سنت قمه‌زنی در برخی هیئت‌های عزاداری پیشوا گفت: بعد از فتوای مقام معظم رهبری و تحریم موضوع قمه‌زنی، اقداماتی در پیشوا جهت مقابله با این مسئله شروع و موجب شد تا این بدعت به‌ مرور زمان کاهش پیدا کند.

وی کاهش و حذف بدعت قمه‌زنی را با توجه به پیشینه طولانی آن، نیازمند اقدامات چندوجهی دانست و گفت: بخشی از این اقدامات جنبه بازدارندگی دارد و نگاه حاکم بر این‌گونه اقدامات، علاوه بر بازدارندگی نگاهی اجتماعی و فرهنگی است.

فرماندار شهرستان پیشوا انجام اقدامات فرهنگی را وجه دیگر مقابله با خرافات در عزاداری‌ها عنوان کرد و ادامه داد:  اقدامات فرهنگی به‌خصوص آنجا که با عواطف و احساسات مردم سر و کار داشته باشد، آثار خود را در دراز مدت نشان می‌دهد و انجام این‌گونه اقدامات در پیشوا و در طی سال‌های اخیر موجب شده تا این موضوع به‌شدت کاهش یابد و امیدواریم با ادامه این اقدامات، قمه‌زنی فردی و در خفا نیز از بین برود.

عباسی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته در پیشوا و جهت هدایت عزاداری‌ها به‌صورت شایسته و در شأن ائمه اطهار(ع)، اقدامات جایگزینی است که در سال گذشته و بر اساس تدابیر دستگاه‌های متولی، سنت حسنه اهدای خون جایگزین سنت نامتعارف قمه‌زنی در پیشوا شد.

وی بیان داشت: در سال گذشته به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و تمهید مقدمات استقرار پایگاه انتقال خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن‌گونه که باید امکان استقرار تجهیزات کامل میسر نگردید ولی در سال جاری با مقدمات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با استقرار تجهیزات موردنیاز در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، عملیات خون‌گیری از اهداکنندگان به‌مراتب بهتر از سال گذشته انجام خواهد گرفت.

عباسی افزود: به دنبال این هستیم تا با همکاری سازمان انتقال خون استان، دو اکیپ ثابت و یک اکیپ سیار انتقال خون را در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در پیشوا مستقر و پایگاه دائمی انتقال خون را نیز در شهرستان پیشوا راه‌اندازی کنیم.

وی اهتمام مسوولان و متولیان شهرستان پیشوا را در جهت مقابله با هر آنچه موجب وهن و خدشه‌دار شدن دین است، ضروری دانست و در پایان متذکر شد: رهبر معظم انقلاب حکم به ممنوعیت قمه‌زنی داده‌اند و بنابراین بر همه واجب است که از آن اطاعت کنند و در این میان مسوولیت ما به‌عنوان متولیان امر، هم به لحاظ عقیدتی و هم به لحاظ مسؤولیتی، مضاعف است و باید تمام تلاش خود را در جهت پیاده‌سازی منویات ایشان به کار بگیریم.

اهداکننده خود باید به فکر سلامت جامعه باشد

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران نیز در این نشست گفت: انقلاب ما نشأت‌گرفته از ایام محرم و صفر است و باید برکات این ایام در همه‌جا تسری یافته و باعث خیر و برکت شود.

سیدمرتضی طباطبایی افزود: هدف امام حسین(ع) روشنگری بود و می‌خواست آلودگی‌های نشسته بر نگاهی که حضرت رسول پایه‌گذار آن بود را شسته و راه راست و درست را به مردم نشان دهد.

طباطبایی، فرهنگ‌سازی را از مباحثی دانست که محرم و صفر را به انتقال خون گره می‌زند و اظهار کرد: یکی از وظایف عمده انتقال خون چه در ایران و چه در سایر کشورها، بحث فرهنگ‌سازی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان تهران ادامه داد: در بسیاری از کشورها انتقال خون زیرمجموعه‌ی ان جی اوها و مؤسساتی مانند صلیب سرخ و هلال‌احمر و در بسیاری کشورها زیرمجموعه شهرداری‌هاست و علت آن این است که انتقال خون یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در سلامت مردم تأثیر بگذارد.

طباطبایی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر در کشور داریم و کسانی هستند که حداقل دو بار در سال اهدای خون نموده و خود را مکلف بر خویشتن‌داری می‌دانند تا بتوانند اهداکننده‌ی مستمر خون باقی بمانند.

وی با بیان اینکه اهداکننده خون باید به فکر سلامت جامعه باشد، گفت: این دقیقاً با بحث ایثار و فداکاری که امام حسین(ع) منشاء آن بود شباهت دارد؛ امام حسین(ع) از خود گذشت تا دیگران و جامعه سالم و فرهنگ جامعه درست بماند و این از جمله شباهت‌هایی است که محرم و صفر را با انتقال خون گره ‌زده است.

 بر اساس این گزارش، در این نشست ضمن هم‌اندیشی حاضران جلسه در خصوص استقرار اکیپ‌های انتقال خون در روز تاسوعا و عاشورا حسینی در پیشوا، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز از راه‌اندازی پایگاه دائمی انتقال خون در پیشوا استقبال و به همراه مسوولان شهرستانی از محل احداث این مرکز بازدید کرد.

منبع : مهر

انتهای پیام/

کد مطلب: 3776
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری