معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رییس جمهور:
انگلیس استعمارگر با کسانی مانند امیرکبیر مقابله می‌کند
تاریخ انتشار : دی ۲۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۵ ب.ظ
 
معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رییس جمهور گفت: استعمار انگلیس با کسانی که مانند امیرکبیر اقتدار ایران را در سایه توان نظامی، قدرت اقتصادی و توسعه علمی دنبال می‌کنند، مقابله می‌کند.
 انگلیس استعمارگر با کسانی مانند امیرکبیر مقابله می‌کند

به گزارش ندای وارنا؛ علی قشقایی روز پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت امیرکبیر در همایش بررسی نقش استعمار انگلیس در به شهادت رساندن نخبگان ایران اسلامی که در محل آموزش و پرورش پیشوا برگزار شد، اظهار داشت: در مدل ترورهای مختلف، جریاناتی مانند رژیم جعلی اسرائیل تمامی اقدامات مربوط به حذف افراد را از ابتدا تا انتها به عنوان ترور سخت خود انجام می‌دهند که نمونه آن را می‌توان در شهادت سردار سلیمانی، دانشمندان هسته‌ای و شهید فخری‌زاده می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: در مدل دیگر که توسط بریتانیا صورت گرفته است، این استعمارگر هیچ گاه به صورت مستقیم در ترور سخت ورود پیدا نمی‌کند بلکه آن را توسط عوامل داخل کشور دنبال می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در قتل میرزاتقی‌خان امیرکبیر در حمام فین کاشان مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌های انگلیس با امیرکبیر، حفظ تمامیت ارضی با اقدامات وی بود و آنان مشکلی با دیانت وی نداشتند، امیرکبیر قائل به قدرت ایران بود و برای تحقق این مهم، تشکیل ارتش را در دستور کار داشت و سیستم اقتصادی کشور را با اتکا به ظرفیت‌های داخلی دنبال می‌کرد و در توسعه علم نیز اقداماتی نظیر احداث دارالفنون را انجام داد.

قشقایی تصریح کرد: جریان استعماری همواره در برابر سه مؤلفه قدرت نظامی و امنیت ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، افزایش قدرت اقتصادی با تکیه بر توان داخلی و ترویج علم ایستادگی می‌کند و با هر کسی که این سه امر را دنبال کنند، مقابله می‌کند.

وی با اشاره به این که تحقق این سه مؤلفه تمدن‌ساز، ریشه در فرهنگ دارد، افزود: یکی از مهمترین اقدامات استعمار انگلیس، تغییر فرهنگ است و برای تحقق آن به دنبال تحقیر مردم ایران بوده که نمونه بارز آن را می‌توان در قانون کاپیتالاسیون مشاهده کرد.

معاون هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رییس جمهور با اشاره به این که دین، نقش انکار ناپذیری در رشد اقتصادی و آبادانی ایران دارد افزود: در طول تاریخ، افرادی مانند شیخ بهایی به عنوان یک عالم برجسته شیعه، نماد کارآمدی دین در زندگی مردم هستند و این امر، خطر بزرگی برای استعمار به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: پس از دوران صفویه، شیعه به عنوان مذهب رسمی ایران شناخته شد و قاجار مجبور بود که این مذهب را به رسمیت شناسد تا جایی که آنان خود را شیعه خوانده و حتی در مدح اهل بیت عصمت و طهارت شعر سرودند ولی در عمل، مخالف سیره اهل بیت عمل کردند و دین در حکومت قاجار جایی نداشت.

وی از مهدویت به عنوان نماد بارز مکتب شیعه یاد کرد و افزود: انگلیس زمانی که به این باور رسید، که قدرت ایران در مکتب تشیع است، کمر به از بین بردن آن بست و برای این امر، جریانی جعلی علیه شیعه راه انداخت و برای تحقق آن جریان بابیت را به راه انداخت که امیرکبیر با شناسایی آن و قتل علی محمدباب که خود را نایب امام زمان(عج) معرفی می‌کرد، این جریان را در نطفه خنثی نمود.

قشقایی گفت: با از بین بردن جریان بابیت، سند شهادت امیرکبیر صادر شد، فردی که نه فقط به اقدامات عمرانی و ساخت راه و جاده مشغول بود بلکه با شناخت دقیق دسیسه‌های استعمار، با آن مقابله کرد.

میرزا تقی خان، پسر کربلایی محمد قربان فراهانی، ملقب به اتابک اعظم امیر نظام و امیر کبیر، از بزرگترین رجال سیاسی و بزرگترین وزرای ایران بود که به فرمان ناصرالدین شاه در روز جمعه ۲۰ دی سال ۱۲۳۰ به دست حاج علیخان مراغه‌ای معروف به حاجب‌الدوله در حمام فین کاشان به شهادت رسید.

منبع: ایرنا

کد مطلب: 15279
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری