اهدا خون را در ماه رمضان فراموش نکنیم/استقرار پایگاه اهداخون در پیشوا
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹ ۸:۴۶ ب.ظ
 
بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر ساله در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون با کاهش مواجه می ...
 اهدا خون را در ماه رمضان فراموش نکنیم/استقرار پایگاه اهداخون در پیشوا

به گزارش ندای وارنا؛

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر ساله در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون با کاهش مواجه می شود و این کاهش در سال هایی که ماه رمضان در ۶ ماه اول سال قرار می گیرد چشمگیرتر است، امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو ماه اخیر اهدای خون در کشور کاهش یافته که این موضوع در برخی استان ها که بیماران مصرف کننده خون بیشتری دارند، محسوس تر بود.

وی دلیل پیش بینی کاهش آمار در ماه مبارک رمضان امسال را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط برشمرد و عنوان کرد: روزه داران یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان می توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و همچنین استفاده از خوراک های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند.

حاجی بیگی افزود: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده های حاصل شده از خون مانند داروهای موجود در داروخانه ها نیست و این فرآورده ها بر اساس استانداردهای جهانی و ملی و نوع فرآورده پس از سه روز برای فرآورده های پلاکتی تا ۳۵ روز برای گلبول قرمز فشرده شده و خون کامل منقضی می شوند، بر این اساس استمرار اهدای خون و دعوت همیشگی از اهداکنندگان اجتناب ناپذیر است.

وی در خصوص ساعات کاری مراکز اهدای خون سراسر کشور نیز بیان کرد: به جهت رفاه حال روزه دارانی که قصد اهدای خون پس از افطار را دارند، همه مراکز استانی اهدای خون علاوه بر شیفت های صبح تا ساعات پایانی شب نیز آماده پذیرش اهداکنندگان است.

حاجی بیگی تصریح کرد: تمهیدات لازم در سازمان انتقال خون ایران برای ورود به ماه رمضان با حفظ ذخایر مناسب خون پیش بینی شده است اما مردم مطلع باشند که عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که عمدتاً به مصرف بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از سرطان، خونریزی و یا جراحی می رسد فقط سه روز است و فقط با مشارکت انسان دوستانه اهداکنندگان خون است که می‌توان این بیماران را همچون گذشته نجات داد.

اهدای خون را شب های قدر موکول نکنید
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه مردم نباید اهدای خون را به روزهای خاص از سال مانند شب های قدر موکول کنند،

وی افزود:‌ نزدیک به ۹۰۰ مرکز بیمارستانی و درمانی مصرف کننده خون در کشور وجود دارد که این مراکز میانگین مصرف مشخصی بر اساس تخت های فعال بیمارستانی خود دارند و حال اگر حجم خون زیادی توسط اهداکنندگان در روزهایی خاص اهدا شود که بیش از این میزان میانگین مصرف باشد، عمده فرآورده های آن در یک تاریخ مشخص منقضی می شوند و از دیگر سو اهداکننده خون نیز دست کم تا سه ماه بعد از چرخه اهدای خون خارج شده و اجازه اهدای خون مجدد را ندارد.

وی حضور یکباره اهداکنندگان خون در ایام خاص همچون شب های قدر را موجب آزرده خاطر شدن آنها از خدمات انتقال خون برشمرد و گفت: هر فرآیند اهدای خون به صورت استاندارد حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد و بنابراین ازدحام عزیزان اهداکننده خون موجب معطلی و صرف زمان بیشتری می شود چرا که تعداد منابع انسانی و تخت های خونگیری و همچنین تجهیزات فرآوری خون ثابت است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران همچنین به وجود شبکه خون رسانی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: فرآورده های خونی در برخی استان ها به میزان بیشتری مصرف می‌شود و بعضی از استان ها نیز ظرفیت بیشتری برای پذیرش اهداکنندگان خون را دارا هستند، از این رو شبکه خون رسانی کشور همواره در تلاش است تا هیچ استانی با کمبود خون مواجه نشود.
حاجی بیگی با بیان اینکه فعالیت مراکز انتقال خون شبانه روزی است، گفت: پس از اهدای آخرین کیسه خون در هر شیفت کاری پروسه تولید فرآورده های مشتق از آن که شامل تولیداتی نظیر خون کامل، پلاسمای تازه منجمد، کرایوپرسیپیتیت، پلاکت متراکم، گلبول قرمز فشرده، گلبول قرمز کم لکوسیت و خون شسته شده است آغاز می شود و فرآورده های تولیدی پس از انجام آزمایش های لازم بر روی آنها و اطمینان از سلامت و استاندارد بودنشان ترخیص می شود و حسب نیاز مراکز درمانی توسط واحد پخش خون و سنجش مصرف بیمارستانی توزیع می‌شود.

کرونا از طریق خون منتقل نمی شود

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود وجود ندارد،بنابراین ویروس کرونا از طریق خون انتقال نمی‌یابد.

حاجی بیگی افزود: مردم بخصوص اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا از طریق ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و بخصوص شست وشوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت  کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی  فرد مشکوک به کرونا استفاده می شود و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

براساس این گزارش, متاسفانه به علت وضعیت موجود، سازمان انتقال خون با کسری بانک خون مواجه شده و به همین دلیل امروز و فردا، یکشنبه و دوشنبه‌ (هفتم و هشتم اردیبهشت) از ساعت ۱۹ تا ۲۳/۵ (بعد از افطار) با استقرار پایگاهی در بیت‌الزهرا واقع در بلوار راه‌آهن، منتظر حضور گرم همشهری‌های عزیز جهت اهدای خون می‌باشد.

درضمن با تمهیدات صورت گرفته، بانوان گرامی هم می‌توانند همگام با آقایان در این امر خیر شرکت نمایند.

انتهای پیام/ف

کد مطلب: 7510
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری