اهمیت انتخاب استاندارتهران/سکاندار استان چه ویژگی هایی داشته باشد
تاریخ انتشار : آبان ۲۶, ۱۳۹۷ ۹:۱۴ ب.ظ
 
استان تهران با دارا بودن ۲۰ درصد جمعیت کشور در حالی چشم انتظار انتخاب استاندار است، که تصدی سکان هدایت این استان نیازمند شخصی فعال، فراجناحی و باتجربه است.
 اهمیت انتخاب استاندارتهران/سکاندار استان چه ویژگی هایی داشته باشد

به گزارش ندای وارنا؛قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ۲۰ اردیبهشت ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از آن در سال ۹۶ توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان در خصوص تبصره یک ماده واحده این قانون، دوم مرداد ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی و با رای ۸۰ درصدی نمایندگان مجلس اصلاح و مصوب شد و ۱۹۴ نماینده رأی موافق از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به آن رای دادند، طبق این قانون به غیر از بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند، مابقی مسئولین بازنشسته ممنوعیت به کارگیری دارند.

این قانون که کلیت آن ۲۴ مرداد ماه در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته بود، در ۲۱ شهریور ماه سال جاری در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طبق این قانون که در روزنامه رسمی کشور منتشر شده و لازم الاجرا است، محمد حسین مقیمی، استاندار فعلی تهران دیگر نمی تواند، استاندار پایتخت کشور باشد و باید فرد دیگری برای تصدی این سمت تعیین شود.

استاندار تهران باید به خطوط قرمز نظام آشنا بوده و عملکردی فراجناحی داشته باشد

اما این که استاندار پایتخت باید چه ویژگی هایی برای مدیریت این استان مهم کشور داشته باشد، سوالی است، که عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پاسخ به آن  گفت: استان تهران تقریبا میزبان یک پنجم از جمعیت کشور است، هر کدام از شهرستان های این استان جمعیت های ۵۰۰ هزار نفر، ۸۰۰ هزار نفر و یک میلیون نفر دارد، که هرکدام در حد یک استان است، به عنوان مثال جمعیت ورامین، پیشوا و قرچک حدود یک میلیون نفر بوده و از ۹ استان کشور بیشتر است.

سید حسین نقوی حسینی با بیان این که استان تهران مراکز مهم اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی را میزبانی می کند، گفت: باید شخصیتی برجسته و باتجربه و آشنا با خطوط قرمز نظام و با عملکردی فراجناحی برای استانداری تهران انتخاب شود، تا بتواند این استان را اداره کند.

وی گفت: انتظار این است، که وزارت کشور با توجه به استقرار نهادهای مهم کشور و نیز وزارتخانه ها در استاندار تهران برای انتخاب استاندار هماهنگی های خوبی را انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که هنوز با مجمع نمایندگان این استان، مشورت و یا گفتگویی در خصوص انتخاب استاندار نشده و شخصی نیز مطرح نشده است، گفت: وزارت کشور اگر بخواهد باید با مجمع نمایندگان استان تهران مشورت کند، باید نمایندگان مجمع را دعوت کرده و مشورت کند، اما هنوز این اقدام صورت نپذیرفته است.

استاندار ضعیف نه تنها به تهران که در سطح کلان به کشور ضربه می زند

عضو دیگر مجمع نمایندگان استان تهران نیز گفت  عدم مشورت وزارت کشور در خصوص گزینه های استانداری تهران با این مجمع را تایید کرد و افزود: استان تهران به یک مقیمی ۱۰ سال جوان تر نیازمند است، که ویژگی های پرکار، پر تلاش، پر توان و ۲ جانبه نگر بوده و از جناح بازی پرهیز کرده و به کار و انقلاب بیاندیشید، استاندار فعلی تهران عملکرد خوبی دارد، اما به هرحال قانون باید اجرا شود، به عقیده من دولت فردی با مشخصات استاندار فعلی را روی کار بیاورد، بهتر است.

حجت الاسلام حسن نوروزی ادامه داد: استاندار آینده تهران باید به صنعت، کشاورزی و کارآفرینی علاقمند باشد، سیاستمدار و دارای سابقه فرمانداری و استانداری باشد، ما به شخصی با این ویژگی ها نیاز داریم، باید وزارت کشور فردی را برای سکان داری این استان معرفی کند، که این استان را به خوبی بشناسد، سخت کوش باشد و مانند استاندار فعلی در شهرستان های این استان حضور پیدا کنند.

وی با بیان این که استان تهران به اندازه ۱۰ الی ۱۵ استان کشور جمعیت دارد، گفت: فردی که بر صندلی استانداری تهران تکیه می زند، نباید عملکرد جناحی داشته و سیاست زده باشد، این فرد باید کاری باشد، فساد مالی و فساد اخلاقی خط قرمز وی باشد.

نوروزی افزود: باید فردی که در ۳۱ استان تهران قوی تر از مابقی باشد، باید برای تهران انتخاب شود، استان تهران بیش از ۵۵ درصد مالیات کشور را تامین می کند و تاثیری بیش از ۵۰ درصدی در تمام مسائل کشور دارد، فردی که برای مدیریت این استان انتخاب می شود، باید تسلط کافی بر روی ویژگی های تهران داشته باشد، باید به خوبی تمام شهرستان های این استان، ویژگی های جمعیتی آن ها و چالش ها را بشناسد، نباید یک فردی با هر عنوانی و از هرجایی برای استانداری تهران انتخاب شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این که استان تهران نیاز به فردی دارد، که از کار نترسد، گفت: کشاورزی، تعاون، آموزش و پرورش، امنیت، فرهنگ، صنعت، تجارت و بازرگانی استان تهران نیازمند به یک استاندار جسور و خبره دارد، که اگر اینطور شد، این استان حرف های زیادی برای گفتن دارد، به شرطی که کسی باشد، که مشکلات این استان و کارکرد آن را با یک فکر جامع، عمیق، بالنده و همه جانبه بشناسد.

وی ادامه داد: اگر استاندار تهران بتواند، گمرکات را در فرودگاه بین المللی تقویت کند، بین دانشگاه های استان ایجاد انسجام کند، ورزرش استان و تعاونی ها را تقویت کند، خواهیم دید، که این استان می تواند، تاثیرات فراوانی نه تنها در کشور که در غرب آسیا داشته باشد،

نوروزی گفت: ممکن است، یک استاندار در دیگر استان های کشور یک خطا یا اشتباهی کند، در آن صورت قابل چشم پوشی است، اما استاندار تهران اگر ضعیف، ناتوان و حزبی کار باشد، ضربه های فراوانی نه تنها به این استان که در سطح کلان به کل کشور خواهد زد، باید استاندار تهران این ام القرای جهان اسلام را به خوبی مدیریت کند.

استاندار تهران باید نقاط ضعف و قوت استان را بشناسد

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران نیز گفت : استاندار آینده تهران باید مانند مقیمی پرکار و پر تلاش باشد، چرا که استان تهران ۲۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

محسن علیجانی زمانی ادامه داد: شخصی که سکان مدیریت استان تهران را بر عهده می گیرد، باید به خوبی این استان را بشناسد و همه جانبه نگر باشد، در مدیریت این استان آن چه اهمیت دارد، قدرت مدیریت و تحرک بالا و شناخت چالش ها و نقاط ضعف و قوت استان است.

وی افزود: امروز و در جلسه ای بین اعضا مجمع نمایندگان استان تهران گزینه های مطرح برای تصدی این سمت مورد بررسی قرار می گیرند.

به نظر می رسد، وزارت کشور برای انتخاب جایگزین مقیمی در استان تهران، باید از مدت ها قبل برنامه ریزی و با افراد تاثیرگذار این استان مشورت می کرد، چرا که استان تهران اهمیت مضاعفی دارد و هدایت آن توسط سرپرست و یا تاخیر در انتخاب استاندار آن و یا انتخاب بدون مشورت با افراد صاحب نظر، می تواند منجر به فرصت سوزی شود.

منبع :مهر

انتهای پیام/

کد مطلب: 5543
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری