برچیده شدن یک بدعت ناپسند در پیشوا/هیئت قمه زنی مرکز اهدا خون شد
تاریخ انتشار : مهر ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۷ ب.ظ
 
معروف ترین هیات «قمه زنی» شهرستان پیشوا در اقدامی خداپسندانه و مملو از شعور حسینی به مرکز اهدا خون تبدیل شد.
 برچیده شدن یک بدعت ناپسند در پیشوا/هیئت قمه زنی مرکز اهدا خون شد

به گزارش ندای وارنا به نقل از مهر، عزاداری سیدالشهدا(ع) مملو از آداب و رسوم پسندیده ای است، که برآمده از عشق و ادب به اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان نبوت است.

اما در این بین برخی عادات و بدعت هایی نیز وجود دارد، که وهن مذهب است و مسئولین و فعالان فرهنگی، با انجام امور تبلیغاتی و فرهنگ سازی سعی در اصلاح این عادات دارند، یکی از این بدعت ها، «قمه زنی» است، از نظر تاریخی قمه زنی هیچ پیشینه ای قبل از صفویه در ایران ندارد، اما این که این بدعت خطرناک، در زمان صفویه به ایران وارد شده است، یا در عصر قاجار این اتفاق افتاده، مشخص نیست.

این سنت ناپسند، هرچه هست و از هر زمانی که وارد برخی عزاداری های خالص شیعیان شد، هیچ ریشه مذهبی در فقه شیعی ندارد و علاوه بر آن توسط علما و مراجع تقلید، به شدت تقبیح می شود.

آیت الله العظمی علامه سید محسن امین(ره) ، آیت الله العظمی خویی(ره) ، امام خمینی(ره) ، آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) ، آیت الله العظمی سیستانی، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و بسیاری دیگر از مراجع عظام تقلید، این بدعت را نفی می کنند.

به گفته، حجت الاسلام محمد حسین فلاح‌ زاده، نماینده پاسخ به احکام حضرت آیت الله خامنه‌ای، به نظر حضرت ایشان، قمه زنی و تیغ زنی چه از روی عشق و علاقه باشد و چه غیر از آن و به هر صورت چه علنی و چه مخفی حرام است و بایستی از این کار پرهیز شود.

همه مراجع تقلید، قمه زنی را رد می کنند

شهرستان پیشوا، یکی از شهرستان های استان تهران است، که این بدعت زشت، در برخی از هیئات آن رواج داشت، اما امسال اوضاع متفاوت با سال های دیگر بود.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان پیشوا از حدود یک ماه قبل با رد صریح انجام این بدعت در برخی هیئات این شهرستان، گفته بود: زمانی که همه مراجع تقلید، این عمل را رد می کنند، دیگر توجیهی برای انجام آن نیست.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین حسن منتظری، این که برخی عشق به اباعبدالله(ع) و اعمال مستحب را وسیله انجام یک فعل حرام بدانند منطقی نیست و باید با این افراد برخورد شود.

این فعالیت های تبلیغی و فرهنگی در حالی انجام می شد، که رییس پلیس شهرستان پیشوا، روز تاسوعا در جمع خبرنگاران از برخورد جدی با قمه زنان در این شهرستان خبر داد و گفت: اجازه نمی دهیم، برخی از افراد هنجار شکن، عزاداری امام حسین(ع) را به حاشیه بکشانند.

سرهنگ مصطفی علیزاده افزود: اماکنی که سال های پیش، در آن ها قمه زنی انجام می شده، شناسایی شده و در صورت انجام این اقدام، افراد خاطی را تحویل مراجع قضایی خواهیم داد.

۸۷ نفر در هیات قمه زنان برای اهدا خون پذیرش شدند

اما اخبار جالبی از گوشه و کنار شنیده می شد، که حکایت از توافق اولیه مسئولین فرهنگی، تبلیغی و امنیتی شهرستان پیشوا با برخی افراد که اقدام به حرکات غیر متعارف مانند قمه زنی می کنند، داشت و مقرر شد، دو پایگاه سیار اهداء خون از صبح عاشورا در جوار حرم مطهر جعفر ابن موسی(ع) و خیابان شهید مهتدی استقرار یافته و پذیرای علاقه مندان و عاشقان حسینی برای اهدای خون نذری باشد.

روز عاشورا، اما اقدام خداپسندانه و شایسته ای را شاهد بودیم، هیات قمه زنی حیدریها شهرستان پیشوا که معروف ترین هیات قمه زنی این شهرستان بود، در اقدامی خداپسندانه به مرکز سیار اهدا خون تبدیل شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در این خصوص گفت: روز عاشورا، ۸۷ نفر در مرکز اهدا خون واقع در هیات حیدری های حضرت علی اکبر(ع) (هیئت قمه زنان) پذیرش شدند، که از این تعداد، ۷۵ نفر اهداء خون قطعی داشتند.

ابراهیم تاجیک نوری اضافه کرد: با توجه به استقبال مردمی از این اقدام، اهدای خون تا غروب روز عاشورا ادامه داشت.

وی افزود: با توجه به تجمع عزاداران شهرستان های ورامین و پیشوا در حرم مطهر امام زاده جعفر(ع) ، با سازمان انتقال خون برای برپایی یک مرکز اهدا خون سیار در مقابل حرم نیز همکاری لازم انجام شد.

قمه زنی را کنار گذاشته ام

مسئول هیات حیدری های حضرت علی اکبر(ع) ، که هیات خود را تبدیل به مرکز انتقال خون کرده بود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ۸۰ تاکنون، بنده مسئول هیات قمه زنان در این شهرستان بودم، اما امسال که هیات را برپا کردیم، تصمیم گرفتیم خونی که از ما به هدر می رفت را به بیمارستان ها اهدا کنیم، شاید جان یک بیمار را نجات دهد.

مصطفی کاشی جعفری افزود: از امروز به بعد روز عاشورا به عشق خود امام حسین(ع) به جای قمه زدن خون خود را هدیه به بیماران می کنیم، به بقیه افرادی که ممکن است، اقدام به قمه زنی کنند، هم توصیه می کنم، از این اقدام بپرهیزند و با اهدای خون، در جهت مداوای یک بیمار گام بردارند.

یکی از اعضای این هیات که در حال اهدا خون بود، گفت: من ۲۰ سال به عشق امام حسین(ع) قمه می زدم و اکنون خون خودم را به عشق امام حسین(ع) به بیماران اهدا می کنم، که بتوانم از این طریق نیاز یک بیمار را حل کنم.

وی گفت: قمه زنی را به طور کلی کنار گذاشته ام.

امام جمعه پیشوا که برای بازدید از مرکز اهدا خون سیار در هیات حیدری های حضرت علی اکبر(ع) حضور یافته بود، نیز گفت: به عزاداران توصیه می کنم، که عزاداری ها به روش سنتی و روش صحیح که مورد تاکید ائمه معصومین علیهم ااسلام است، انجام شود.

عزاداری به روش سنتی، مورد تاکید همه علما و مراجع تقلید است و باید همه با هم با دوری از بدعت ها به سوی عزاداری بالنده و پر شعور حسینی گام برداریم.

کد مطلب: 2270
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری