مدیر آموزش و پرورش شهرستان ورامین عنوان کرد:
تدریس جهادی فرصتی مناسب برای تحقق عدالت آموزشی است
تاریخ انتشار : آذر ۸, ۱۴۰۲ ۶:۲۸ ب.ظ
 
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ورامین، تدریس جهادی را فرصتی مناسب برای تحقق عدالت آموزشی دانست و تدریس جهادی و تبیین مسائل را عاملی موثر در انتقال فرهنگ جهادی به نسل‌های آینده برشمرد.
 تدریس جهادی فرصتی مناسب برای تحقق عدالت آموزشی است

به گزارش ندای وارنا؛ مصطفی خداداد، مدیر آموزش و پرورش شهرستان‌ورامین، در حاشیه مراسم اختتامیه طرح تدریس جهادی شهید فرزانگان در گفت‌وگو به پانا بیان کرد: «تدریس یکی از مهم‌ترین و پرارزش‌ترین فعالیت‌هایی است که یک فرد می‌تواند انجام دهد. تدریس نه تنها به شما اجازه می‌دهد دانش و تخصص خود را به دیگران منتقل کنید، بلکه به شما فرصت می‌دهد تا با دانش خود دانش بقیه را بهبود بخشید و آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنید. وقتی شما به دیگران چیزی را آموزش می‌دهید، در واقع باعث می‌شوید که آن‌ها همان چیز را درک کنند و بفهمند. این عمل نقش مثبت و قابل توجه در جامعه دارد، زیرا باعث گسترش دانش و آگاهی می‌شود.»

وی ادامه داد: «تدریس جهادی، فرصت بسیار مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی است. در سطح کشور نیز شرایط برخورداری از مدارس، امکانات و معلمان برای همه باید یکسان باشد. این جریان امیدآفرین، هم دانش‌آموزان را توانمند می سازد و هم بنیان معلمی دانشجو معلمان را تقویت می‌کند. در زمان کرونا و تدریس مجازی دانش آموزان کم برخوردار اگر چه حمایت شدند و در مسیر و جریان تدریس قرارگرفتند اما خلا‌ء‌هایی در زمینه علمی آنان به وجود آمد.»

خداداد افزود: «تجربه خدمت به دیگران بدون داشتن هیچ توقعی و هیچ گونه چشمداشتی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند. فرهنگ اسلامی با خدمت رسانی عجین است. عمل جهادی یعنی عملی که در آن بدون توجه به دنیا عمل شود و روحیه جهادی یعنی روحیه کسی که عملش را فقط برای خدا انجام می دهد. به گفته رهبر معظم انقلاب، هرجا از کار جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم. کار و فرهنگ جهادی می‌بایست در جامعه نهادینه شود. با تدریس بدون چشم‌داشت و تبیین مسائل، فرهنگ جهادی را باید به نسل‌های بعد منتقل کنیم.»

وی به اهمیت ایجاد و تشکیل گروه‌های جهادی برای نوجوانان و دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «ایجاد و تشکیل گروه‌های جهادی برای نوجوانان و دانش‌آموزان نیز بسیار اهمیت دارد چراکه دانش‌آموزان سرمایه‌های آینده کشور و اسلام هستند و بایستی به همه ابعاد دانش‌آموزان در بخش‌های روحی، فکری، جسمی، درسی، اعتقادی و… با جدیت پرداخت. تدریس جهادی به عنوان یکی از روش‌های آموزشی در جوامع اسلامی، در برخی کشورهای اسلامی بسیار شایع است. در این روش آموزشی، دانش‌آموزان به لحاظ اخلاقی، دینی و اجتماعی، آموزش داده می‌شوند که در نهایت باعث توانمندی آنها در تلاش برای ارزش‌های اسلامی و سلامت جوامع شده و به سمت هدف‌های اسلامی تمایل پیدا می‌کنند. تدریس جهادی به دانش‌آموزان، تاثیر قابل توجهی در رشد و تحولات ذهنی، اجتماعی و روحی آنها دارد. برای مثال منجر به تقویت ارزش‌های اسلامی، افزایش قدرت تحلیل و استدلال، تقویت دانش مذهبی و… می‌شود.»

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ورامین، در رابطه با راهبردهای تدریس جهادی اظهار کرد: «راهبردهای تدریس جهادی می‌تواند شامل تربیت اخلاقی، ارائه آموزش های دینی، پاسخ به تردیدات دینی، آموزش دفاع از خود و ملت، شناخت ارزش ها و عقاید اسلامی و غیره باشد. در تدریس جهادی، اولویت بنیادین برای تقویت خصوصیات شخصیتی فرد قائل شده است. بدین منظور، تدریس جهادی باید با تاکید بر تقویت ورزش و سلامتی، توسعه خصوصیات شخصیتی، مانند شجاعت، مسئولیت پذیری، ایمان، صبر، تواضع و غیره، انجام شود.»

خداداد از انجام تدریس جهادی در شهرستان ورامین خبرداد و گفت: «تدریس جهادی در شهرستان ورامین به عنوان یک فعالیت مهم و حیاتی در جامعه محلی مورد توجه قرار گرفته است. این کارها شامل برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه اصول و مبانی جهاد، تفسیر قرآن، حدیث، اخلاق اسلامی، فقه و اصول دین، تاریخ اسلام و سیره پیامبران و ائمه معصومین است. علاوه بر این، برگزاری سخنرانی‌ها، نشست‌ها و همایش‌های مذهبی با موضوعات جنبش جهادی و نقش آن در حفظ دین و نظام در جامعه نیز به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های تدریس جهادی در شهرستان ورامین مطرح است.»

مدیر آموزش و پرورش شهرستان‌ورامین در پایان بیان کرد: «به‌طور‌ کلی، تدریس جهادی تلاشی به منظور آموزش افراد برای مواجهه با چالش‌های مختلف دینی و اجتماعی است. این تلاش، شامل یادگیری و توسعه خصوصیت‌های شخصیتی و دینی، پاسخگویی به تردیدات دینی، تقویت سلامتی و نشاط، کاری برای نابودی فساد و ایجاد مسئولیت‌پذیری جامعه است.»

منبع: پانا

کد مطلب: 14813
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری