جزئیات تحصیل در رشته باستان‌شناسی
تاریخ انتشار : شهریور ۶, ۱۳۹۷ ۵:۴۰ ب.ظ
 
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا به‌عنوان تنها واحد دانشگاهی کشور در رشته هیجان‌انگیز و پر از رمز و راز باستان‌شناسی همراه با کادر هیأت علمی مجرب بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.
 جزئیات تحصیل در رشته باستان‌شناسی

به گزارش ندای وارنا؛رشته باستان‌شناسی در ایران زیرمجموعه رشته علوم انسانی به حساب می‌آید و دانشجویان بیش از ۱۳۰ واحد درسی در زمینه‌های پیش از تاریخ (دوره‌های پارینه‌سنگی، میان‌سنگی و نوسنگی)، دوره تاریخی و دوره اسلامی را پشت سر می‌گذارند.

باستان‌شناسی از یک سو مسیر تاریخ را تعیین می‌کند و از سوی دیگر مادر تاریخ است. روشن‌کردن گذشته هر جامعه به‌‌لحاظ مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی از اصول اساسی این رشته است.

هدف از تحصیل در این رشته، تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای بررسی و شناسایی آثار تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف کشور، تامین کادرهای تحقیقی، فرهنگی و هنری سازمانی مربوط است.

رشته باستان‌شناسی در مقطع کارشناسی به مطالعه آثار باستانی سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می‌پردازد دانشجویان به‌مدت چهار سال با آثار باستانی دوران پیش از تاریخ ایران، بین‌النهرین، مصر و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا می‌شوند.

باستان‌شناس فردی است که در محل‌های باستانی کاوش می‌کند و یافته‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد. از وظایف باستان‌شناسان، ارزش‌گذاری اشیای باستانی است که امروزه می‌توانند به عنوان کارشناس اشیای عتیقه در مشاوران کانون وکلا، مجوز فعالیت بگیرند.

کشف اسکلت زن میانسال در محوطه باستانی پیشوا مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل

محوطه باستانی چالتاسیون در حاشیه غربی پیشوا و در فاصله ۵ کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه متشکل از سه برجستگی آسیب‌دیده و نسبتاً کم‌ارتفاع است که در پاییز ۱۳۹۱ به منظور لایه‌نگاری و تعیین عرصه حریم از سوی گروه باستان‌شناسیدانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا مورد کاوش آموزشی و مطالعه قرار گرفت.

آثار به دست‌آمده از این محوطه عبارت است از سفال، جوش کوره، چند نمونه تدفین، آثار فلزی و غیره که بر اساس نتایج حفاری انجام‌شده، قدمت این محوطه شواهدی قطعی از سه دوره فرهنگی روستانشینی میانه، جدید و عصر آهن را دربر دارد.

در این محوطه شش مورد تدفین به دست آمده است که یک نمونه مربوط به عصر آهن دو و دیگر نمونه‌ها مربوط به دوران مس سنگ بوده است. همه این تدفین‌ها از نوع چمباتمه‌ای بوده‌اند. سه نمونه از آنها کاملاً سالم و سه نمونه دیگر بسیار مضطرب بوده‌اند. همراه با اسکلت دو کوزه، سنجاق سر و یک مهره سنگی که در دست جسد قرار داشت به‌دست آمده و اسکلت متعلق به یک زن میانسال است.

منبع :آنا

انتهای پیام/

کد مطلب: 3349
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری