جولان متکدیان در معابر ورامین
تاریخ انتشار : تیر ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۲۱ ب.ظ
 
معابر و چهارراه‌های اصلی شهر ورامین این روزها محل جولان متکدیان کوچک و بزرگی است که با ملیت‌های ایرانی و غیرایرانی به گدایی می‌پردازند و تصویری از مشکلات بهداشتی احتمالی و چهره‌ای نازیبا از شهر را در ذهن‌ها ترسیم می‌کنند.
 جولان متکدیان در معابر ورامین

به گزارش ندای وارنا؛ متکدی‌گری از جمله جرائمی است که قانون‌گذار برای آن مجازات قانونی در نظر گرفته ولی افزایش روزافزون تعداد این افراد در شهر ورامین که بدون هیچ‌گونه مشکلی فعالیت می‌کنند، حکایت از این واقعیت دارد که عزمی جدی برای مقابله با این پدیده در ورامین وجود ندارد.
بر اساس ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.
همچنین طبق ماده ۷۱۳ هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا ۲ سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است محکوم خواهد شد.

این افراد هر روز زودتر از سایر افراد در میدان‌ها و پشت چراغ‌های قرمزها مستقر می‌شوند و هر کدام برای خود، پاتوق جداگانه‌ای دارند و می‌توان هر روز، افراد خاص را در یک منطقه مشاهده کرد.
یکی با دودکردن اسفند، دیگری با پاک کردن شیشه خودروها و آن یکی با نمایش کودک خردسالی که معلوم نیست از کجا آمده، به گدایی مشغول هستند و بسیاری از مردم نیز با وجود تذکر مسئولان، به این افراد کمک می‌کنند.

حضور تعداد زیادی کودک که بدون رعایت مسائل بهداشتی در خیابان‌ها، جایگاه‌های عرضه سوخت و میادین به فروش آدامس مشغول هستند نیز به صحنه‌ای عادی برای مردم ورامین تبدیل شده است.
این روزها در میدان اصلی شهر ورامین زنان ژنده‌پوش در حالی که کودکی خردسال را در مقابل خود در حالت خواب و بی‌حالی قرار داده‌اند، با التماس از رهگذران پول طلب می‌کنند و به نظر می‌رسد مردم نیز به این صحنه‌های تکراری خو گرفته‌اند.
نکته قابل توجه اینکه با گرم شدن هوا، تعدادی از متکدیان خردسال در آب‌نماهای میادین به راحتی آب‌تنی می‌کنند و کسی نیز مانع آن‌ان نمی‌شود.


۱۲ ارگان در ساماندهی متکدیان مسوول هستند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین می‌گوید: با توجه به این که پدیده تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود، جمع‌آوری متکدیان از وظایف فرماندهی انتظامی است و بهزیستی به طور مستقل نمی‎‌تواند اقدام کند.
اعظم هراتی افزود: ساماندهی متکدیان و کودکان کار تنها وظیفه بهزیستی نیست بلکه ۱۲ دستگاه اداری از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر نهادها نیز موظف هستند در این مسیر به وظیفه خود عمل کنند.
وی اضافه کرد: بهزیستی زمانی می‌تواند نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کند که ابتدا فرماندهی انتظامی و شهرداری آنان را جمع‌آوری کرده در یک مکان آنان را ساماندهی کند و پس از آن بهزیستی آن دسته از متکدیانی که واجد شرایط هستند را تحویل گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از خیریه‌های ورامین برای ساماندهی متکدیان و کودکان کار شهرستان اعلام آمادگی کرده و مکانی که برای این امر در نظر گرفته، مورد تأیید بهزیستی است ولی تاکنون شهرداری برای فعالیت این مرکز اقدامی انجام نداده است.
تلاش چند روزه خبرنگار ایرنا برای پاسخگویی شهردار و مسئولان شهرداری ورامین در این زمینه نتیجه‌ای در بر نداشت.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.

کد مطلب: 9664
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری