نقد و بررسی کتاب" غروب بود و توبودی"
حاصل یازده سال بررسی کربلا در قاب ادبی یک هنرمند/ ذوالجناح روایت می‌کند
تاریخ انتشار : مرداد ۹, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰ ب.ظ
 
نقد و بررسی کتاب "غروب بود و تو بودی" برای نخستین‌بار به همت اداره کتابخانه‌های عمومی پاکدشت با حضور نویسندگان، منتقدین و کتابداران در باغ گلی در روستای گردشگری گلزار بالا برگزار شد.
 حاصل یازده سال بررسی کربلا در قاب ادبی یک هنرمند/ ذوالجناح روایت می‌کند

به گزارش ندای وارنا؛محمد کارخانه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی پاکدشت، در حاشیه مراسم نقد و بررسی کتاب ” غروب بود و توبودی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس پاکدشت، اظهار کرد: کتاب ارزشمند ” توبودی و غروب بود” اثر دکتر سنگری از آثار فاخر و ارزشمندی است. این کتاب جریانات مختلف کربلا را با زبانی آمیخته به شخصیت‌هایی که مردم به خوبی می‌شناسند، برای درک و ارتباط بیشتر، ساده و روان تشریح می‌کند.

وی بیان کرد: در این کتاب ارزشمند ۳۳ قطعه ادبی به‌کار گرفته شده که یکی از قطعه‌های آن به تشنگی امام حسین(ع) اشاره می‌کند؛ راوی آن دختر ۳ ساله‌اش حضرت رقیه(س) می‌باشد؛ این دختر ۳ ساله با بیان جریان آب آوردن برای پدر، صحنه‌های رویایی را خلق می‌کند که همگان را به حیرت وا می دارد. لحظاتی زیبا همراه با سوز و اشک و آهی که در زمان خود احساس و درک می‌کند.

کارخانه در ادامه به یکی از صفات نگارش کتاب اشاره کرد و افزود: می‌توان گفت، شخصیت بخشی به اشیا و حیوانات در این کتاب از برجسته‌ترین صفاتی است که باعث درخشش این کتاب در زمان خود شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی پاکدشت تصریح کرد: از دیگر نکته‌های این کتاب نمودهای فرا‌زمانی و مکانی است که دکتر سنگری به درستی به آن در این کتاب اشاره نموده است؛ به‌خوبی آزاد‌اندیشی و خداپرست بودن امام حسین(ع) را به قلم زیبا نگارش کرده است.

کارخانه به مظلومیت امام حسین(ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: کربلا صرفا مختص مسلمان‌ها نیست و بارها دیده‌ایم افرادی با دین‌های دیگر برای زیارت امام حسین(ع) با دلی آکنده به عشق انبیا مشرف می‌شوند.

وی بیان کرد: انسان‌های آزاده دنیا می‌توانند با دید باز به مطالعه درباره شخصیت امام حسین(ع) و رویداد بپردازند. و با همان روحیه آزاد اندیشی مسیر صحیح زندگی را بیابند.

۲۳ قطعه از کتاب، به تجلی حضور پیامبر در وجود امام حسین در صحنه کربلا اشاره داشت.
فرامرز مولایی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار پاکدشت و یکی از نویسندگان بومی شهرستان اظهار کرد: رقص قلم استاد سنگری را همه باید با خواندن این اثر لمس کنند؛ در ۲۳ قطعه تجلی ناب پیامبر مکرم اسلام(ص) را در وجود امام حسین(ع) می توان دید.
مولایی افزود: به مسئله کربلا تاکنون به خوبی پرداخته نشده است. کربلا یک حادثه نیست بلکه یک رویداد فرازمانی و مکانی است. قلم استاد سنگری می‌تواند گامی ارزشمند در شناساندن کربلا به مردم جهان باشد. قلم هنرمند می‌تواند یک اثر را ماندگار کند، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند هرچیزی را که به زبان هنر بیان کنید ماندگارتر خواهد شد.
نویسنده بومی پاکدشت بیان کرد: کربلا به واقع موزه نیست بلکه آموزه است؛ کربلا برای نگریستن نیست بلکه برای زیستن و آموختن است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار پاکدشت افزود: کتاب غروب بود و توبودی، با رویکرد عاطفی نسبت به عاشورا به نگارش درآمده و سرشار و لبریز از یک عمر پژوهش و تحلیل است؛ در این کتاب از اسناد و بعضا تحلیل و بررسی نیز استفاده شده است که می‌توان گفت ناگفته‌های کربلا را می‌توان در روح و نقش و نگار قلم نویسنده جستجو کرد.
وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت، در مسیر نگارش این کتاب نویسنده با کلمه کلمه آن گریسته و روحیه انقلاب عاشورا را با روح خود در آن منتقل و جاودانه کرده است.
گفتنی است محمدرضا سنگری متولد سال ۱۳۳۳ در شهر عرفان و سجده و شجاعت، شهر دزفول که نشان و نماد مقاومت در ۸ سال دفاع مقدس است می باشد؛ وی تا کارشناسی در دزفول تحصیل کرد و برای اخذ مدارک عالیه به تهران نقل مکان کرد و دکترای زبان و ادب فارسی خود را کسب کرد.

*مرگ یک پرنده در لحظه غروب آغاز حرکت ذهن من برای نگارش کتاب

محمدرضا سنگری نویسنده کتاب “غروب بود و توبودی”، اظهار کرد: نثر ادبی همسایه شعر است و تمام عناصری را که برای خلق یک اثر نیاز داریم را دربر دارد؛ عنصر اصلی خلق کتاب غروب بود و توبودی، تخیل و شخصیت‌بخشی می‌باشد.
وی بیان کرد: هفت سال و اندی بر روی کتاب” آئینه داران آفتاب” کار کردم. یازده سال به پشتوانه تحقیق و بررسی بر کربلا بر روی کتاب ” غروب بود و توبودی” کار کردم و اینک میهمان چشمان گرم شما خوانندگان عزیز است.
سنگری افزود: عصر ادبی غیر مستقیم از دیگر نکاتی است که باعث زیبایی بخشی به این اثر شده است. ادبیات می‌تواند چیزی بیفزاید و یا بکاهد؛ ۱۵ جلد کتاب را به‌صورت یکدست به نگارش درآوردم اما در کتاب مدنظر این یکدستی را نمی‌توان مشاهده کرد.

نویسنده کتاب غروب بود و توبودی گفت: من با قلمم ذوالجناح را به حرف درآوردم تا بیان کند ناگفته‌هایی که بر مردم جهان نهفته مانده است؛ اگر دقت کنیم معمولا از چیزهایی که نمی‌دانیم، می‌هراسیم؛ به‌عنوان مثال شب، به دلیل تاریکی باعث رعب و وحشت می‌شود اما به
محضی که روز می‌شود ترس برایمان واژه‌ی خنده‌داری است.

سنگری تصریح کرد: جان‌بخشی از دیگر تکنیک‌هایی بود که من در نگارش این کتاب برای بیان کربلا استفاده کردم؛ در این کتاب حتی یک خار در کربلا سخن می‌گوید و مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) را برای همه بیان می‌کند، خاری که پای کودکی بعداز صحنه کربلا را می‌درد و خود، راوی صحنه‌های حزن و اندوه می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام /

کد مطلب: 2584
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری