خروج روستاهای شمالی ورامین از بن‌بست با اجرای طرح زیرگذر کمربندی
تاریخ انتشار : دی ۱۱, ۱۴۰۲ ۱۲:۱۶ ب.ظ
 
احداث کمربندی شمالی ورامین - پیشوا در دهه هفتاد، هرچند کاهش ترافیک و سهولت تردد خودروهای عبوری را به همراه داشت ولی باعث شد تا روستاهای شمالی این محور، در بن بست قرار گرفته و اهالی برای دسترسی به مناطق مسکونی مجبور شوند، مسافتی پنج کیلومتری را طی کنند، بن بستی که با اجرای کمربندی پس از سال‌ها به مسیری سهل الوصول تبدیل خواهد شد.
 خروج روستاهای شمالی ورامین از بن‌بست با اجرای طرح زیرگذر کمربندی

به گزارش ندای وارنا؛ دهه هفتاد بود که به منظور اتصال ورامین به پیشوا، کمربندی شمالی این ۲ شهر احداث شد تا خودروها به جای عبور از مرکز شهر ورامین، به پیشوا و بخش‌های شرق استان تهران و محور امام رضا(ع) از این مسیر پننج کیلومتری عبور کنند، جاده‌ای که با وجود کاهش ترافیک، موجب شد تا روستاهای شمالی این جاده، در بن بست قرار گیرند.

در شمال این مسیر که امروز در حوزه سیاسی ۲ شهرستان ورامین و پیشوا قرار دارد، روستاهای جعفرآباد اخوان، عبدل‌آباد، قوئینک زُهری، رودبارک، سرگُل، گلعباس، یوسف رضا و عسگرآباد قرار دارند.

پس از احداث این محور کنارگذر، طرح احداث یک دوربرگردان استاندارد غیرهمسطح در دستور کار گرفت، طرح که بخش جنوبی آن احداث شد و به دلایلی که تا کنون هیچ مسئولی به آن اشاره نکرده، اجرای کامل آن ۱۴ سال به درازا کشیده و امروز به یکی از طرح‌های مهم نیمه تمام این بخش از استان تهران تبدیل شده است.

نبود دوربرگردان در طول این مسیر باعث شده بود تا روستانشینان مجبور شوند برای دسترسی به مناطق مختلف از جمله محل سکونت خود، طول این مسیر را طی کنند تا در ابتدا و انتهای آن بتوانند محور را دور زده و به محل مورد نظر خود عزیمت کنند.

پس از سال‌ها، ۲ دوربرگردان در نزدیکی روستاهای کلاته و عسگر آباد احداث شد که این دوربرگردان‌های غیراستاندارد هر چند که توانست بخشی از مشکلات تردد روستانشینان را برطرف کند ولی با خود خطر بروز حوادث جاده‌ای را به همراه آورد.

افزایش جمعیت مناطق روستایی و تردد خودروها در این محور، بارها و بارها مسئولان وقت را بر آن داشت که به منظور دسترسی روستائیان شمال این کنارگذر به مناطق جنوبی، زیرگذری استاندارد احداث کنند که هر بار به دلایل مختلف، اجرای آن به تأخیر افتاد و بازدید چندین باره مسئولان استانی و کشوری نیز نتوانست گره کور این طرح را باز کند.

حال پس از سال‌ها انتظار، این بار قرعه به نام دولت سیزدهم افتاده تا با پیگیری مسئولان، زمینه اجرای طرح زیرگذر اتصال بخش جنوبی ورامین روستای جعفرآباد اخوان فراهم شود و هم اکنون فاز نخست این طرح مهم در بخش جنوبی کنارگذر شمالی ورامین – پیشوا عملیاتی شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب‌شرق استان تهران در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای این طرح، یکی از مطالبات به حق ساکنان روستاهای بخش شمالی کمربندی ورامین – پیشوا است که پس از انجام مطالعات و تأمین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

فرهاد معصومی گفت: پس از انجام مقدمات اجرای این طرح و ایجاد دسترسی محلی برای عبور خودروها، فاز نخست عملیاتی در بخش جنوبی آن آغاز شده و بتون ریزی زیرگذر جنوبی به طور کامل انجام شده است.

وی افزود: پس از تأئید آزمایش بتن‌ریزی فاز نخست، ترافیک به این بخش باز گشته و با ایجاد دسترسی محلی در بخش شمالی، فاز دوم و نهایی آن آغاز می‌شود.

این مسئول هزینه اجرای این طرح مهم را بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

معصومی یادآور شد: تلاش می‌شود که این طرح مهم تا دهه فجر تکمیل و به مردم منطقه اهدا شده و زیر بار ترافیک رود.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد مطلب: 15159
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری