دامداری‌های قرچک علیه بیماری تب کریمه کنگو گندزدایی شد
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۲ ۳:۵۴ ب.ظ
 
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک گفت: به منظور مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو، دامداری‌ها و جایگاه‌های دامی این شهرستان علیه این بیماری به صورت رایگان سم‌پاشی و گندزدایی شد.
 دامداری‌های قرچک علیه بیماری تب کریمه کنگو گندزدایی شد

به گزارش ندای وارنا؛ سید محمد خلیلی روز دوشنبه اظهار داشت: در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو و با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش فعالیت و تکثیر کنه به عنوان عامل انتقال بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اکیپ مبارزه با بیماری‌های دامی قرچک با همکاری بخشداری مرکزی و دهیاری‌های روستاهای تابعه این شهرستان اقدام به آغاز اجرای طرح رایگان سمپاشی دام و اماکن دامی کرد.

وی افزود: این طرح با هدف پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و قابل انتقال به انسان، حمایت از تولید، افزایش امنیت زیستی و خدمت رسانی هر چه بیشتر به دامداران مناطق روستایی، عشایری و کم برخوردار اجرا شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در واحدهای دامداری قرچک، علاوه بر عملیات سم پاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آنها ، آموزش و اطلاع رسانی لازم نیز به روستائیان و صاحبان واحدهای دامداری ارائه شده است.

خلیلی اضافه کرد: از مردم درخواست می‌شود تا به منظور پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، فرآورده‌های پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان اداره دامپزشکی عمل کنند.

تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق حشره‌ای به نام کنه به انسان منتقل می‌شود. این بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت؛ در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.

این بیماری بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می‌شود و طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند؛ پرندگان معمولاً نسبت به ویروس مقاوم هستند ولی شیوع آن در شترمرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.

دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است، در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است؛ اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز است. تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند و در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می‌شود؛ داروهای ضد ویروسی تنها راه درمان بیماری هستند که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شود.

شهرستان قرچک از ۲۷ واحد دامداری گاو شیری و ۴۹ واحد دامداری گاو پرواری برخوردار است که تمامی این واحدها در مناطق روستایی بخش مرکزی واقع شده است.

قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

کد مطلب: 13128
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری