دشت ورامین فاقد موزه است
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۶:۵۸ ب.ظ
 
شت ورامین که بر اساس آثار کشف شده در مناطق مختلف تاریخی، قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد، از داشتن موزه بی‌بهره است و بسیاری از آثار تاریخی کشف شده در انبارهای میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.
 دشت ورامین فاقد موزه است

به گزارش ندای وارنا؛  در این نوشتار به بهانه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی (‪ ۲۸‬اردیبهشت) باتوجه به ارزش زیاد آثار تاریخی مکشوفه از مناطق مختلف شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا؛ با نگاهی گذرا بر برخی حفاری‌های انجام شده، برلزوم ایجاد موزه ‌تاکیدشده‌است. ‬‬
از حفاری‌هایی که در سه منطقه تپه شغالی، تپه سفالین شهرستان پیشوا و تپه فردیس شهرستان قرچک صورت گرفته، آثار نفیس و فوق‌العاده‌ارزشمندی بدست آمده که به دلیل نبود مکان مناسب در انبارهای میراث فرهنگی انباشته و به فراموشی سپرده شده‌اند.
محوطه ‌باستانی تپه‌سفالین شهر پیشوا، زمینی وسیع به صورت تپه ماهورهای پراکنده است که بطور کامل از سفالینه‌های خاکستری و آجری رنگ منقوش هزاره دوم و آغازین سده‌های هزاره اول قبل از میلاد پوشیده شده است.
در کاوش‌های صورت گرفته از عمق ‪ ۳۸۵‬سانتیمتری تپه‌شغالی شهر پیشوا، پس از یک لایه سیلابی، بر روی خاک بکر، آثار و بقایای سفال‌های مربوط به اواخر هزاره‌های پنجم و ششم قبل از میلاد بدست آمده است. ‬‬
ابزار سنگی و اشیای سفالی در این مکان به میزان قابل توجهی وجود داشته که‌ روی آنها نقوش متنوع گیاهی و حیوانی متعلق به ‌دوره قدیم به‌جدید از مرحله ساده تا پیچیده نقش بسته و تکامل یافته است.
شهرستان ورامین نیز علاوه‌بر آثار و میراث فرهنگی مادی، دارای آثار گرانبهای معنوی نظیر شخصیت‌های مختلف علمی است که تاکنون برای بسیاری از مردم و به خصوص اهالی شهرستان ناشناخته باقی مانده که در صورت معرفی نکردن به مردم، به فراموشی سپرده خواهند شد.
سال گذشته بود که در حفاری‌های صورت گرفته در امامزاده یحیی(ع) ورامین، چند کوزه سفاله مربوط به دوره اشکانیان کشف شد.
هرچند به همت شهرداری ورامین، موزه ای با عنوان مردم شناسی در پارک ۱۵ خرداد این شهرستان دایر شد و گوشه ای از زندگی اجتماعی مردم ورامین را در معرض عموم قرار داد ولی این موزه نیز پس از چند سال کار، به طور کامل تعطیل شد.
سال گذشته بود که موزه برپا شده در برج آرامگاهی علاءالدوله ورامین نیز توسط شهرداری جمع آوری شد تا اندک اشیاء نگهداری در این مکان نیز از دسترس مردم خارج شود.
در دوره چهارم شورای اسلامی شهر ورامین، زمینی سه هزار متری برای احداث موزه در ننظر گرفته شد ولی پس از گذشت سال ها، این مهم هیچ گاه محقق نشد و تکلیف زمین در نظر گرفته شده نیز معلوم نیست.


آثار کشف شده در ورامین در موزه‌های تهران نگهداری می‌شود
رئیس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین گفت: این شهرستان با وجود شمار زیادی ابنیه تاریخی ناشناخته، به تلاش مسئولان میراث فرهنگی برای شناسایی این آثار نیاز دارد.
ژیلا خدادادی به خبرنگار ایرنا گفت : شهرستان ورامین علاوه بر آثارتاریخی، زمینه‌ساز تحولات عظیمی در تاریخ معاصر نظیر قیام ‪ ۱۵‬خرداد بوده که باید همگان از آن آگاه باشند. ‬‬
وی گفت: احداث موزه استاندارد مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، مهمترین نیاز دشت ورامین است تا آثار کشف شده در مناطق مختلف این بخش از استان تهران که بخشی از آن در موزه‌های تهران و بخشی دیگر در انبارهای میراث فرهنگی نگهداری می‌شود، در معرض دید مردم شهرستان قرار گیرد تا آنان با سابقه طولانی و درخشان خود آگاه شوند.


موزه مردم شناسی ورامین فعالیت خود را آغاز کرده است
با این حال شهردار ورامین از آغاز به کار موزه مردم شناسی و حیات وحش شهرستان ورامین خبر داد.
حسین دهقان گفت: موزه مردم شناسی شهرداری ورامین تنها موزه مردم شناسی و حیات وحش جنوب شرق استان تهران است که زمینه مناسبی برای آشنایی گردشگران نوروزی با آثار تاریخی شهرستان ورامین فراهم می نماید و در آن بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی کاربردی در زندگی روزانه مردم از قبیل لوازم زندگی، ابزار و ادوات کشاورزی، انواع البسه های عشایری و روستایی منطقه نگهداری می شود .
وی گفت: این موزه از اهمیت بسیار زیادی برای حفظ و حراست از مواریث فرهنگی دشت کهن و تاریخی ورامین برخوردار است.
دهقان تصریح کرد: علاوه بر موزه مردم شناسی، این مکان به عنوان موزه حیات وحش شهرستان نیز محسوب شده و در آن گوشه ای از حیات وحش و محیط زیست شهرستان به نمایش گذاشته شده است.
شهردار ورامین افزود: در موزه حیات وحش ورامین گونه هایی از موجودات تاکسیدرمی شده که در محیط زیست این شهرستان سکونت دارند نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.
شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک با یک ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب شرق تهران واقع شده‌اند.

کد مطلب: 7999
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری