امام جمعه پاکدشت:
راه اندازی نهضت قرآن در منازل، مدارس و مساجد یک اولویت مهم است
تاریخ انتشار : آبان ۱۷, ۱۴۰۲ ۱:۰۱ ب.ظ
 
امام جمعه شهرستان پاکدشت گفت: راه اندازی نهضت قرآن در منازل، مدارس و مساجد یک اولویت مهم است و برای تحقق آن عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری یک ضرورت است.
 راه اندازی نهضت قرآن در منازل، مدارس و مساجد یک اولویت مهم است

به گزارش ندای وارنا؛ صبح امروز چهارشنبه(۱۷ آبان ماه) نشست موسسات قرآنی شهرستان پاکدشت با حضور مدیران موسسات قرآنی در محل دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام رضا جوکار امام جمعه شهرستان پاکدشت در ابتدای این نشست ضمن تشکر و قدردانی از مدیران و فعالان مؤسسات قرآنی به بیان حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخت که می‌فرماید: اِنَّ الْبَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَاتَّسَعَ اَهْلُهُ وَاَضاءَ لاَِهْلِ السَّماءِ کَما تُضی ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَِهْلِ الدُّنْیا؛ خانه‌ای که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و اهل آن وسعت یابند و برای آسمانیان بدرخشد، چنان که ستارگان آسمان برای زمینیان می‌درخشند [کافی، ج ۲، ص ۶۱۰، ح ۱].

وی گفت: این حدیث، راهبرد و راهکاری است جهت فعالیت قرآنی در خانه‌ها و توسعه دادن مجالس خانگی قرآن و غرق در نور نمودن آن. خانه‌ها با تلاوت قرآن کریم نورانی می‌شود، لذا فرموده‌اند «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَةِ القُرْآنِ؛ خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید» [کافی، ج ۲، ص ۶۱۰، ح ۲].

امام جمعه شهرستان پاکدشت تنها را مقابله با مشکلات فردی، اجتماعی، خانوادگی و حکومتی را رجوع به نسخه شفا بخش قرآن کریم دانست و گفت: قرآن کریم شفای دردهای مادی و معنوی است. ریشه بسیاری از مشکلات ما عدم توسل و تمسک به قرآن کریم است.

حجت الاسلام جوکار فعالیت مؤسسات قرآنی در زمینه ترویج فرهنگ و توسعه مجالس قرآنی تدریس، تربیت مدرس قرآن و قرآن پژوه را مصداق حدیث «خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرآنَ وَ عَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن بیاموزد و آموزش دهد [نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۴] دانست و گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم می‌خوانیم که می‌فرماید: إِنْ أَرَدْتُمْ عَیْشَ اَلسُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ اَلشُّهَدَاءِ وَ اَلنَّجَاةَ یَوْمَ اَلْحَسْرَةِ وَ اَلظِّلَّ یَوْمَ اَلْحَرُورِ وَ اَلْهُدَی یَوْمَ اَلضَّلاَلَةِ فَادْرُسُوا اَلْقُرْآنَ فَإِنَّهُ کَلاَمُ اَلرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ اَلشَّیْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِی اَلْمِیزَانِ؛ اگر زندگی نیکبختان و مرگ شهیدان و رستگاری در روز حسرت و سایه در روز گرم و راه راست در روز گمراهی را می‌خواهید، قرآن را درس دهید که کلام خدای رحمان است و مایه محافظت از وسوسه‌های شیطان و سنگینی ترازو اعمال در روز قیامت می‌شود.

وی راه‌اندازی نهضت قرآنی در منازل، مدارس و مساجد و نیز تبدیل پادکشت به شهرستان قرآنی را از برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز حضور خود در این شهرستان بیان نمود و افزود: حدود ١٢ سال از مطالبه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در زمینه تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور می‌گذرد. اما اکنون تنها ۵٠ هزار حافظ داریم و از این تعداد فاصله زیادی داریم. این نشان می‌دهد برای تحقق فرمایش ایشان عزمی جدی لازم است.

حجت الاسلام جوکار در پایان ضمن قدردانی از مؤسسات قرآنی پاکدشت، آینده‌ای روشن برای این شهر ترسیم نمود و گفت: لازمه اعتلای قرآن شهرستان نگارش سند راهبردی در این زمینه، ایجاد بانک جامع اطلاعات چهره‌های قرآنی شهرستان، ایجاد کارگروه قرآن و عترت و تدوین نقشه رشد و تعالی فرهنگ قرآنی شهر در شورای فرهنگ قرآنی است. ورود مؤسسات به عرصه‌های مختلف قرآنی مانند روخوانی و روانخوانی، حفظ، تلاوت و تدبر، و تربیت مربیان ویژه و متخصص و نیز تربیت قرآن آموز و قرآن پژوه نیز از ملزومات این اعتلا است.

منبع: شبستان

کد مطلب: 14661
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری