زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب در روستاهای قرچک
تاریخ انتشار : فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۸:۰۹ ب.ظ
 
معضل سگ‌های بدون صاحب سال‌ها است گریبان شهر و روستاها را گرفته و از گزیدگی اطفال تا انتقال بیماری ها، زندگی انسان ها را تهدید می‌کند.
 زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب در روستاهای قرچک

به گزارش ندای وارنا؛ زنده گیری، جمع آوری، عقیم سازی و پلاک کوبی سگ های بدون صاحب راهکاری است که شهرداری ها و متولیان امر در سال های اخیر اتخاذ کردند تا از این طریق بتوانند رشد جمعیت این حیوانات را کنترل کنند.

استان تهران به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی میزبان بسیاری از این سگ های بدون صاحب به ویژه در جنوب شرق پایتخت است و شهرستان قرچک در ۳۰ کیلومتری تهران از این معضل رنج فراوان می برد.

در این رابطه بخشدار مرکزی شهرستان قرچک گفت که به منظور افزایش رفاه و امنیت ساکنان مناطق روستایی و با اجرای ۱۸ مرحله طرح، یک هزار و ۷۰۰ قلاده سگ بدون صاحب در مناطق روستایی قرچک زنده‌گیری و جمع‌آوری شد.

مجید قیصرپناه ادامه داد: دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و براساس بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها موظف به دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر، بدون صاحب یا مضر در روستاها هستند.

وی افزود: معضل سگ های بلاصاحب در سطح روستاها و شهر از جمله مسائلی است که دهیاری‌ها و شهرداری‌ها همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از این‌رو از سال گذشته طرح کنترل جمعیت و ساماندهی سگ های بلاصاحب در روستاهای تابعه بخش مرکزی به منظور ارتقاء سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان طی ۱۸ مرحله عملیات زنده گیری در روستاها اجرا و طی آن یک هزار و ۷۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری شد.

قیصرپناه گفت: واقع شدن روستاها در اطراف مزارع و نیز نبود مانع برای حضور سگ‌های ولگرد و بلاصاحب باعث شده تا تعداد زیادی از این حیوانات در مناطق روستایی تردد کنند که با اجرای این طرح، جمعیت آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: دهیاری‌ها به صورت مستمر در راستای ارتقاء سلامت عمومی جامعه روستایی با همکاری مشترک دستگاه‌های مسئول و ذیربط در پیشگیری از بروز هرگونه بیماریهای واگیر دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان اهتمام دارند.

وی تعداد سگ‌های جمع‌آوری شده به تفکیک هر روستا را شامل ۴۵۱ قلاده روستای قشلاق جی‌تو، ۴۲۳ قلاده روستای صالح آباد، ۲۴۳ قلاده روستای محمدآباد، ۱۷۷ قلاده روستای ولی آباد، ۱۳۳ قلاده روستای قشلاق اول، ۳۵ قلاده روستای قشلاق دوم، ۹۹ قلاده روستای داودآباد و ۱۰۹ قلاده روستای امین‌آباد اعلام کرد.

بخشدار مرکزی قرچک همچنین از اجرای طرح ساماندهی مراکز تفکیک زباله و ضایعات در مناطق روستایی این شهرستان خبر داد.

این مسئول گفت: مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ‌ها و ‌دهیاری‌ ها به عهده بخشداری‌ها است و با توجه به نارضایتی روستاییان در خصوص آلودگی ناشی از فعالیت مراکز خرید و فروش غیر مجاز پسماند و ضایعات و معضلات زیست محیطی، اجتماعی، امنیتی این نوع فعالیت در محدوده روستاها و یا حریم بخش، طرح ساماندهی این مراکز در روستاهای قرچک آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، ۳۹ واحد ضایعاتی در داخل بافت و در مجاورت روستاهای تابعه بخش مرکزی قرچک شناسایی و با هماهنگی اداره محیط زیست شهرستان امر تذکرات لازم به مسدولین واحدهای ضایعاتی، ارائه شد.

قیصرپناه افزود: از ۳۹ واحد ضایعاتی، ۲ واحد در روستاهای قشلاق جیتو و امین آباد جمع آوری شد، ۱۶ واحد به مراجع قضایی معرفی شدند و برای ۱۲ واحد غیرمجاز نیز شش ماه حبس تعلیقی توسط مرجع قضایی صادر شد.

بخشدار مرکزی قرچک یادآور شد: در راستای اجرای ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند نیز با رانندگان خودروهای متخلف تخلیه نخاله یا پسماند در مبادی راههای روستایی برخورد قانونی می‌شود.

شهرستان قرچک از ۸ روستای دارای دهیاری برخوردار است که ۳۰ درصد از جمعیت ۲۷۰ هزار نفری قرچک در مناطق روستایی سکونت دارند.

کد مطلب: 12993
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری