سرای واحد ورامین میزبان ۲۰ شرکت دانش‌بنیان می‌شود
تاریخ انتشار : مهر ۴, ۱۴۰۲ ۸:۰۰ ب.ظ
 
توسعه فناوری و نوآوری در کشور دارای اهمیت بسیاری است و دانشگاه آزاد با ایجاد سراهای نوآوری در حوزه‌های مختلف قدم‌های بزرگی در این راستا برداشته است.
 سرای واحد ورامین میزبان ۲۰ شرکت دانش‌بنیان می‌شود

به گزارش ندای وارنا؛ توسعه فناوری و نوآوری در کشور دارای اهمیت بسیاری است و دانشگاه آزاد با ایجاد سراهای نوآوری در حوزه‌های مختلف قدم‌های بزرگی در این راستا برداشته است. درواقع این دانشگاه همواره سعی داشته مجوز سرای‌های نوآوری را باتوجه به پتانسیل‌های هر استان صادر کند. بنابراین مجوز سرای فناوری‌های نوین در تولید پروتئین سالم حیوانی را به دلیل وجود ظرفیت‌های مناسب در پرورش دام و طیور و کاشت محصولات کشاورزی در ورامین و همچنین قابلیت بالای این واحد دانشگاهی در حوزه زیرساخت‌های دامی، طیور و آبزیان به واحد ورامین-پیشوا داده شد. باتوجه به اینکه این سرا به‌تازگی راه‌اندازی شده است گفت‌وگویی با کیان پهلوان‌افشاری رئیس دانشگاه آزاد واحد ورامین-پیشوا درباره جزئیات اهداف و برنامه‌های آتی سرای فناوری‌های نوین در تولید پروتئین سالم داشته‌ایم، که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشگاه آزاد واحد ورامین-پیشوا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بیان کرد: «منطقه‌ ورامین به‌ دلیل‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ ویژه و در اختیار داشتن‌ منابع‌ آبی‌ زیرزمینی و سطحی، جزء مساعدترین‌ مناطق‌ برای‌ کشت‌، پرورش و تولید محصولات کشاورزی‌، باغی‌، دام و طیور در استان تهران و در تولید تعدادی‌ از محصولات بخش‌ کشاورزی‌ و دامی‌ دارای‌ رتبه‌ برتر در سطح استان است‌. همچنین‌ این‌ منطقه در بخش‌ صنایع‌ وابسته‌ به‌ بخش‌ کشاورزی‌، آب و علوم دامی‌ نیز یکی‌ از موفق‌ترین‌ مناطق استان تهران محسوب می‌شود.» وی در ادامه اظهار کرد: «وجود زیرساخت‌های مناسب مرتبط با سرای نوآوری فناوری‌های نوین و تولید پروتئین سالم، دسترسی‌ راحت به‌ مراکز تحقیقاتی‌ و صنعتی‌، مجاورت با شهرک صنعتی‌ عباس‌آباد، چرم‌شهر، شنزار و پیشوا، قرار گرفتن در مرکز تولید دام و طیور استان تهران، دسترسی‌ مناسب‌ به‌ مسیر‌های مواصلاتی‌ مانند مبادی‌ ورودی‌ و خروجی‌ شهر، پایانه‌ باربری‌، پایانه‌‌های مسافری‌ و ایستگاه راه‌آهن و برخورداری از اعضای هیات‌علمی مجرب با تخصص‌های مرتبط با موضوع سرا را می‌توان ازجمله دلایل اصلی اخذ مجوز سرا در واحد ورامین-پیشوا برشمرد.» وی افزود: «همان‌طور که ذکر شد مهم‌ترین پتانسیل‌های مرتبط با سرای فناوری‌های نوین در تولید پروتئین سالم حیوانی نیروی انسانی مجرب و متخصص با دانش فنی مرتبط با سرای نوآوری در بدنه هیات‌علمی به‌ویژه در دانشکده کشاورزی است. همچنین سرای نوآوری واحد ورامین-پیشوا دارای گاوداری هزار راسی، مرغداری ۱۲ هزار قطعه‌ای، مزرعه پرورش ماهی ۱۰ تنی مداربسته به همراه امکانات و تجهیزات لازم و آزمایشگاه‌های مجهز جهت انجام طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با سراست.»
پهلوان‌افشاری در ادامه تصریح کرد: «مجوز سرای فناوری‌های نوین در تولید پروتئین سالم حیوانی توسط شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صادر شد. بسترسازی‌ برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید مبتنی‌بر دانش‌ توسط‌ صاحبان ایده و ایجاد زمینه‌ مناسب‌ برای‌ ظهور و حمایت‌ از خلاقیت‌ نیروهای‌ جوان از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این سراست. همچنین پذیرش نوآوران و کمک‌ به‌ ایجاد، پرورش و بقا فعالیت‌ نوآورانه‌ و هدایت‌ آنها به‌ سمت‌ فعالیت‌های‌ گروهی‌ و هدایت‌ نوآوران به‌ سمت‌ ثبت‌ اختراع در این سرا دنبال می‌شود.» او اضافه کرد: «شرکت‌ در مسابقات علمی‌ و جشنواره‌ها و ایجاد تسهیلات برای‌ ادامه‌ فعالیت‌ در قالب‌ پذیرش در مراکز رشد، انجام فعالیت‌های فناورانه اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و فعالان حوزه تولید محصولات پروتئینی به‌منظور بهبود عملکرد تولید محصولات سالم، انعقاد تفاهمنامه‌ها و قرارداد با بخش‌ها و صنایع تولیدی مربوط به حوزه فعالیت سرا برای استقرار و کمک به بخش تحقیق و توسعه مراکز توسط اعضای هیات‌علمی از دیگر اهداف راه‌اندازی سرای نوآوری فناوری‌های نوین و تولید پروتئین سالم است.»
به گفته وی پس از تهیه طرح توجیهی و بیش از ۲۰۰ ساعت کار کارشناسی و مطالعاتی که توسط استادان و کارشناسان مجرب واحد ورامین-پیشوا انجام شد، سرای نوآوری توانست مجوز فعالیت را از شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه کسب کند که به‌زودی فعالیت رسمی و عملیاتی خود را آغاز خواهد کرد.
پهلوان افشاری با اشاره به تعداد اساتید و اعضای هیات‌علمی‌ که در سرا مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: «به‌طور کلی استفاده بهینه از نیروی انسانی ماهر و توانمند از مهم‌ترین‌ مولفه‌های موفقیت، استفاده بهینه از نیروی‌ انسانی‌ ماهر و توانمند است. در سرای‌های‌ نوآوری نیز‌ می‌توان از خدمات و تجربیات ارزنده اعضای‌ هیات‌علمی‌ و اساتید بهره‌مند شد. به همین منظور قرار است در یک زمان‌بندی پنج‌ساله فعالیت در سرای نوآوری بخشی از موظفی اعضای هیات‌علمی محسوب شود. همچنین از ظرفیت طرح پویش دانشجویان در این سرا بهره‌مند خواهیم شد.»
وی در ادامه گفت: «در سرای نوآوری فناوری‌های نوین و تولید پروتئین سالم واحد ورامین به ترتیب در سال اول فعالیت سرا ۱۵، در سال دوم ۲۵، در سال سوم ۳۵، در سال چهارم ۴۵ و در سال پنجم ۵۵ استاد عضو هیات‌علمی در سرا مشغول فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه خواهند شد. » رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو سرای نوآوری فناوری‌های نوین و تولید پروتئین سالم تشریح کرد: «پذیرش صاحبان ایده و هدایت‌ آنها برای‌ پیاده‌سازی ایده از طریق‌ ارائه‌ خدمات و مشاوره‌های‌ مورد نیاز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سرای نوآوری واحد ورامین-پیشواست. همچنین کمک‌ به‌ ایجاد، پرورش و بقای فعالیت‌ نوآورانه‌ در حوزه دام، طیور و آبزیان و تشویق‌ و ترغیب‌ نوآوران به‌ راه‌اندازی‌ کسب‌وکارهای‌ دانشی‌ از برنامه‌هایی است که در این سرا دنبال خواهیم کرد.» وی اظهار کرد: «همچنین ایجاد تسهیلات برای‌ ادامه‌ فعالیت‌ در قالب‌ پذیرش در مراکز رشد واحدهای‌ فناور و تلاش برای‌ فراهم‌ آوردن حمایت‌های‌ قانونی‌ برای حفظ‌ حقوق مالکیت‌ فکری‌ را در دستورکارمان داریم. درضمن از صاحبان ایده در راستای‌ کاربردی‌ کردن ایده‌ها حمایت خواهیم کرد.» وی افزود: «کمک به بهبود محصولات تولیدشده در مراکز تحت پوشش سرا، تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات تولیدشده در مراکز تحت پوشش سرا، هدایت ایده‌ها و محصولات تولیدشده به سوی محصولات کاربردی و قابل فروش از دیگر برنامه‌های مشخص‌شده سرا درخصوص تامین پروتئین سالم حیوانی است.» پهلوان‌افشاری در پاسخ به سوالی مبنی‌براینکه آیا واحد ورامین-پیشوا، مرکز رشد مرتبط با سرای تولید پروتئین‌های سالم حیوانی را دارد؟ گفت: «بله. مرکز رشد مستقر در واحد ورامین-پیشوا درحال حاضر دارای هشت هسته فناور فعال است. این هسته‌ها در زمینه تولید نانو اسید فولیک و نانو ویتامین سی، تولید محیط کشت بافت نشای گل مارانتا، تولید هپارین، تولید نانو جاذب آمونیاک، تولید نانو کیتوزان، بازاریابی و بازرگانی، تولید دستگاه ازن برای مزارع پرورش ماهی، تولید درام فیلتر مزارع پروش ماهی درحال پژوهش و انجام فعالیت‌های فناورانه هستند.»
وی افزود: «طی یک برنامه پنج‌ساله، راه‌اندازی ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری ورامین-پیشوا پیش‌بینی شده است.» رئیس دانشگاه آزاد واحد ورامین- پیشوا با اشاره به محصولات سرای نوآوری فناوری‌های نوین در تولید پروتئین‌های حیوانی سالم بیان کرد: «با توجه به اینکه سرای‌های نوآوری به‌طور کاملا تخصصی فعالیت می‌کنند، دستیابی به فناوری‌های نوین در تولید پروتئین‌های حیوانی سالم و محصولات مرتبط با دام طیور و آبزیان از اهداف مهم این سراست. بنابراین محصولات فناورانه مانند گوشت گاو، طیور و آبزیان و فرآورده‌های پروتئینی مرتبط و جیره‌های غذایی دام طیور و آبزیان با بهره‌مندی از روش‌های نوین فناوری از جمله محصولات تولیدی سرا در آینده خواهند بود.» وی افزود: «با توجه‌ به‌ امکانات سرا می‌توان در راستای پرورش، تولید و تجاری‌سازی‌ محصولات حاصل‌ از ایده‌های مختلف در سرای‌ نوآوری‌ برنامه‌ریزی‌ و حرکت‌ کرد. این برنامه‌ها عبارتند از تولید غذای بالانس‌شده آبزیان، روش‌های افزایش تولید ماهی در واحد سطح و استفاده از مکمل در افزایش رشد و مقاومت بدن ماهی.» رئیس دانشگاه آزاد واحد ورامین- پیشوا بیان کرد: «همچنین اصلاح نژاد و تولید تخم چشم‌زده ماهی، مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی، کاهش اثر آمونیاک در مزارع پرورش ماهی، تولید واکسن در کنترل بیماری‌های ماهی، تولید نانو جاذب حذف آمونیاک در استخرهای مداربسته ماهی، تولید انکوباتورهای بهینه‌شده با اکسیژن تزریقی تخم ماهی، تولید مواد ضدعفونی استاندارد و مجاز مزارع پرورش ماهی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود. البته تولید درام فیلتر دومحوره جهت حذف موارد معلق مزارع پرورش مداربسته، اصلاح نژاد و تولید گاوهای گوشتی، مکانیزاسیون گاوداری گوشتی و شیری، به دست آوردن جیره بهینه گاوداری‌های گوشتی و شیری، مکانیزاسیون مرغداری گوشتی و تخم‌گذار و روش‌های افزایش تولید در مرغ گوشتی نیز از دیگر برنامه‌هایمان است.» پهلوان‌افشاری در ادامه گفت: «همچنین فعال‌سازی پایلوت صنایع غذایی، تولید غذای رنگدانه‌ای جهت استفاده در مزارع پرورش ماهی، تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، تولید برنامه‌های محتوایی- آموزشی نوین پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، تولید برنامه‌های محتوایی- آموزشی نوین پرورش گاو شیری، تولید برنامه‌های محتوایی- آموزشی نوین پرورش گاو گوشتی، تولید برنامه‌های محتوایی- آموزشی نوین پرورش مرغ تخم‌گذار، تولید برنامه‌های محتوایی- آموزشی نوین پرورش مرغ گوشتی، اصلاح نژاد گاوهای شیری، بهبود تغذیه گاوهای گوشتی جهت افزایش کیفیت لاشه و ایمنی بدن، بهبود تغذیه دام‌های شیری جهت افزایش حجم و کیفیت شیردهی، حذف عوامل بیماری‌زا از طریق مکانیزه کردن مرغداری‌های صنعتی و تولید غذای کنسانتره برای مصارف دام‌های سنگین از طریق کشت هیدروپونیک از دیگر تولیدات و اقدامات سرای نوآوری ورامین-پیشوا خواهند بود.»

کد مطلب: 14235
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری