شهیدی که از کوچه‌های تنگ پیشوا نماد اقتدار آسمان ایران شد
تاریخ انتشار : دی ۱۴, ۱۴۰۲ ۴:۳۶ ب.ظ
 
در وردی شهرستان پیشوا، ماکت هواپیمایی قرار دارد و در کنار آن، تندیس شهید مصطفی اردستانی قرار گرفته، شهیدی که از کوچه‌های تنگ پیشوا، اقتدار را به آسمان ایران اسلامی ارزانی داشت و قوت قلب رهبر معظم انقلاب لقب گرفت.
 شهیدی که از کوچه‌های تنگ پیشوا نماد اقتدار آسمان ایران شد

به گزارش ندای وارنا؛ شهید مصطفی اردستانی در سال ۱۳۲۸ در روستای قاسم آباد از توابع شهرستان ورامین دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهرستان گذراند و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۸ به خدمت سربازی اعزام شد.

وی پس از دوران خدمت سربازی به عنوان سپاه دانش، در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران ، به منظور تکمیل دوره خلبانی به کشور آمریکا اعزام شد و پس از اخذ دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجة ستواندومی در پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان خلبان هواپیمای اف ۵ مشغول به خدمت شد .

با اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی و حتی قبل از آن جزء نخستین خلبانان حزب اللهی بود که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و آگاه کردن سایر قشرهای پرسنل نیروی هوایی نقش بسزایی داشت.

شهیدی که از کوچه‌های تنگ پیشوا نماد اقتدار آسمان ایران شد

شهید اردستانی پس از انقلاب با جمعی از همکارانی اقدام به انتشار یک نشریة درون گروهی به نام مخلصین کرده بود که حاوی مطالب اعتقادی و فرهنگی بود و برغم تیراژ محدود، بسیار جالب توجه و در آگاه سازی پرسنل مؤثر بود.

شهید اردستانی در سال ۱۳۵۹ به عنوان افسر خلبان شکاری در پایگاه شکاری تبریز مشغول به خدمت بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد، برغم اینکه در روز حملة‌ هوایی دشمن به خاک میهن اسلامی در مرخصی به سر می‌برد ، ولی بلافاصله خود را به پایگاه مربوطه رساند و از روز بعد پروازهای جنگی خود را شروع کرد.

وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان فرمانده پایگاه پنجم شکاری امیدیه انتخاب و در این پایگاه مشغول خدمت شد.

وی علاوه بر مسئولیت سخت فرماندهی، شخصاً در پروازهای جنگی شرکت می‌جست و نسبت به خدمات جانبی از جمله رسیدگی به امکانات زیستی و فضای سبز پایگاه پنجم همت می‌گمارد .

در سال ۱۳۶۳ به سمت معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری منصوب شد و پس از سه سال انجام وظیفه در این مسئولیت ، در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیریت آموزش عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

پس از شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی که معاونت عملیات نیروی هوایی را عهده دار بود ، شهید اردستانی به این سمت ( معاونت عملیات نیروی هوایی ) برگزیده شد و تا زمان شهادت پانزدهم دیماه سال ۷۳ عهده دار این مسئولیت مهم بود .

سرلشکر خلبان ، شهید اردستانی، در طول جنگ تحمیلی ، همواره داوطلب مأموریتهای مشکل بود و بارها اتفاق می‌افتاد که در یک روز ، هفت بار به خاک دشمن حمله می‌برد و بدون شک او با انجام دادن ۴۰۰ پرواز برون مرزی بر فراز خاک دشمن و ۱۷۲۴ ساعت پروازهای مختلف در خاک میهن اسلامی ، یکی از قهرمانان جنگ به حساب می‌آید که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت .

شهید مصطفی اردستانی سرانجام در پانزدهم دیماه سال ۱۳۷۳ در اثر سانحة‌هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی سرلشکر شهید منصور ستاری و چند تن دیگر از همرزمانش ، به آروزی دیرینه‌اش رسید و به لقاء معبود پیوست.

شهید اردستانی به هنگام شهادت ۴۶ سال سن داشت و از وی ۲ فرزند پسر و دو فرزند دختر به یادگار مانده است .

پیکر پاک این شهید بزرگوار در صحن مطهر امامزاده جعفر (ع) شهر پیشوا به خاک سپرده شده است.

مقام معظم رهبری در مورد این شهید سرافراز می فرماید؛: «شهید اردستانی یکی از پاک‌ترین، مخلص‌ترین و مومن‌ترین افراد تمام قشرها بود. او عنصری فدایی و شهیدی زنده بود و عزیزانی از قبیل شهید اردستانی و دیگر دوستانی که به شهادت رسیدند، داغی است بر دل هرکسی که نسبت به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران احساس خویشاوندی و نزدیکی می‌کند. برای من و ملت عزیز این یک داغ بزرگ بود. با بودن شهید اردستانی در عملیات، قلب من آرام بود».

منبع: ایرنا

کد مطلب: 15210
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری