شکستگی لوله آب به بخشی از بازار تاریخی پیشوا آسیب زد
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹ ۸:۵۲ ب.ظ
 
بر اساس کاوش های صورت گرفته در تپه های تاریخی پیشوا، قدمت این شهرستان به دوره پارینه‌سنگی می‌رسد که نخستین محله آن که در دوران قدیم، از ...
 شکستگی لوله آب به بخشی از بازار تاریخی پیشوا آسیب زد

به گزارش ندای وارنا؛ بر اساس کاوش های صورت گرفته در تپه های تاریخی پیشوا، قدمت این شهرستان به دوره پارینه‌سنگی می‌رسد که نخستین محله آن که در دوران قدیم، از مرکزیت و شهریت برخوردار بود، سناردک نام داشت.

از آنجا که منشأ پیدایش یا گسترش بسیاری از شهرها و آبادی‌های جهان بویژه ایران، وجود شخصیت‌های بزرگ در آنجا بوده است، پیشوا نیز از این قاعده مستثنی نیست و بعد از مهاجرت امام رضا(ع) و پس از آن، بزرگان و شخصیت‌های علوی به ایران، حضرت جعفرابن موسی الکاظم (ع)، یکی از فرزندان امام کاظم(ع) نیز با همراهی گروهی از علویان، به ایران آمدند و در مواجهه و درگیری با مأموران عباسی زخمی و در نهایت در حوالی سناردک شهید شده و در همانجا مدفون شدند.

به دلیل عشق و علاقه مردم به خاندان عصمت و طهارت(ع)، شیعیان در گرداگرد مرقد پاک این امامزاده جلیل القدر سکونت کردند و این امر باعث شد تا محله قدیمی سناردک رونق و معروفیت خود را از دست بدهد و کم کم محلۀ امامزاده جعفر(ع) مرکزیت یابد.

همزمان با شکل گیری و توسعه پیشوا و حضور گروه های مختلف مردمی در این منطقه، بازار نیز به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای زندگی های اجتماعی در این منطقه شکل گرفت تا آن که در زمان صفویه، بازار قدیمی پیشوا که امروز نیز از رونق خاصی برخوردار است شکل گرفت.

با آن که بازار قدیمی پیشوا در زمان صفویه بنا نهاده شد ولی قسمتی از این بازار بعدها توسط شیخ محمود ورامینی در زمان محمدعلی شاه قاجار، بازسازی می شود.

ابتدای این بازار در میدان اصلی شهر و انتهای آن به صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) ختم می شود صدها حجره و مغازه قدیمی و جدید، بسیاری از کالاها را به مردم عرضه می کنند.

در این بازار قدیمی تاریخ سیاسی شهرستان پیشوا و ورامین، به خود حوادثی مانند تیرباران شدن ارشدالدوله، از یاران وفادار محمدعلی شاه دیده است و به این حادثه تاریخی در انقلاب مشروطیت می توان اشاره کرد.

علی خان پسرمیرزا علی اصغر خان حشمت الممالک و نوه امام علی خان کرمانی بود که بوسیله محمدعلی شاه، لقب سردار ارشد و سردار فاتح ملقب گردید، ارشد الدوله در سوم رمضان ۱۳۲۹ در ایوانکی با گروهی از نیروهای دولتی روبرو شد و آنها را به راحتی شکست داد و به طرف امامزاده جعفر حرکت کرد که سرانجام، پس از درگیری با قوای دولتی در تپه های نزدیک به بقعه ی امامزاده جعفر(ع) زخمی و دستگیر شد و در محله ی بازار پیشوا تیرباران شد.

بازار قدیمی پیشوا شاهد وقوع حادثه قیام خونین کفن پوشان این دیار در ۱۵ خرداد سال ۴۲ نیز هست، معبری که کفن پوشان از آن عبور کرده و با حرکت به سمت تهران، دستگیری امام راحل را محکوم کردند و در این مسیر جان خود را تقدیم اسلام کردند.

کوچه های متعددی از بازار قدیمی پیشوا منشعب می شود که به دلیل قرار گرفته مرکز شهر در ارتفاع تپه، اکثر این کوچه ها پلکانی بوده و منظره زیبایی از عبور از کوچه های قدیمی را پیش روی گردشگران قرار می دهد، کوچه هایی که در انتها به فضایی ختم می شود که دشت ورامین را به خوبی می توان از ارتفاع نظاره گر بود.

قدمت بالا و عدم بازسازی و یا مقاوم سازی این بازار قدیمی، امروز به آفتی برای این بنای تاریخی تبدیل شده و فرسودگی تأسیسات زیربنایی، هر از چندگاهی باعث ایراد خسارت به آن می‌شود.

شکستن لوله اصلی انتقال آب در بازار قدیمی باعث شد تا حجم زیادی آب وارد این بنای تاریخی شده و به بخشی از حجره‌ها آسیب وارد شود.

هر چند که با حضور به موقع ستاد مدیریت بحران، عوامل آب و فاضلاب و شهرداری این شکستگی مرمت شد ولی نفوذ آب به دیواره‌های قدیمی بازار آسیب وارد کرد و موجب ریختن یکی از دیواره‌های خشتی شد.

اختصاص اعتبار ویژه برای نوسازی شبکه آبرسانی بازار پیشوا

فرماندار پیشوا از اختصاص اعتبار ویژه برای نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی در بازار قدیمی این شهرستان خبر داد.

عباسی فرماندار پیشوا اظهار کرد : با وجود قدمت بالای این بازار تاریخی، شبکه آبرسانی آن مرمت و نوسازی نشده که این امر باعث می‌شود هر از چندگاهی لوله‌های پوسیده شکسته، و حجم زیادی آب وارد بازار شود که خشتی بودن دیواره‌ها و نداشتن  استحکام آن باعث خسارت به بازار می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون با تلاش عوامل شهرداری و آبفا، بازار ایمن سازی شده و مشکل شکستگی لوله برطرف شده است.

فرماندار پیشوا اظهار داشت: با توجه به این که بازار قدیمی جزو موقوفه‌های حضرت جعفربن موسی‌الکاظم(ع) است، نوسازی لوله‌های قدیمی به همراهی مسئولان موقوفه و هیأت امنای بازار نیاز دارد.

وی گفت: با وجود آن که بازار قدیمی شهرستان جزو مناطق بازآفرینی شهری است ولی به منظور تسریع در رفع مشکل موجود، اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای تعویض شبکه ه آبرسانی فرسوده در نظر گرفته شده تا این مشکل به طور کامل برطرف شود.

پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتی جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

کد مطلب: 7513
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری