صیادان دریا را جاروبرقی کشیدند
تاریخ انتشار : شهریور ۱۲, ۱۳۹۷ ۵:۳۱ ب.ظ
 
عضو هیأت علمی دانشکده شیلات دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا گفت: به خاطر صید بی‌رویه، امکان بازسازی ذخایر دریا وجود ندارد، زیرا با صید ترال که مانند جاروبرقی از صدر تا ذیل ماهی‌ها را صید می‌کند، اجازه نداده‌ایم تا ماهی‌ها نسل خود را احیا کنند.
 صیادان دریا را جاروبرقی کشیدند

به گزارش ندای وارنا؛سیامک یوسفی عضو هیأت علمی دانشکده شیلات دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا  گفت با بیان اینکه به خاطر صید بی‌رویه، امکان بازسازی ذخایر دریا وجود ندارد، گفت: به دلیل صید ترال که یکی از روش‌های صید ماهی است و مانند جاروبرقی از صدر تا ذیل ماهی‌ها را صید می‌کند، اجازه نداده‌ایم تا ماهی‌ها تخم‌ریزی کرده و نسل خود را احیا کنند.

وی گفت: نوع وسیله صید و همچنین فرصت کافی برای احیای نسل ماهی، دو نکته اساسی در حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان هر کشوری است ولی متأسفانه در چند سال گذشته ماهی‌های بزرگ و کوچک توسط صیادان صید شده و اجازه رشد به نسل ماهی‌ها را نداده‌ایم تا به مرحله تخم‌ریزی برسند.

این استاد دانشگاه افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس هم صید می‌کنند، ولی برای صید برنامه منطقی دارند اما متأسفانه ما بدون برنامه و به شکل بی‌رویه‌ای صیادی می‌کنیم.

یوسفی از وجود مشکلات زیست‌محیطی، آلودگی آب‌ها، نابودی ذخایر آبزیان، تهدیدهای طبیعی و جغرافیایی کشور و همچنین کاهش توان برداشت آبزیان از خلیج فارس به عنوان علل مهم سرمایه‌گذاری برای پرورش ماهی در قفس نام برد.

عضو هیأت علمی دانشکده شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا گفت: در حال حاضر با دو نوع تهدید طبیعی و سیاسی مواجه‌ایم که موجب شده است به پرورش ماهی در قفس در مناطق کم‌برخوردار روی بیاوریم.

وی تأکید کرد: به دلیل تحریم‌های پیش‌رو که ممکن است حتی موانعی برای واردات گوشت قرمز ایجاد کنند باید بتوانیم در زمینه پرورش ماهی در داخل دریا بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم که تحریم‌ها کمترین اثر را روی آن داشته باشند.

این استاد دانشگاه درباره مزیت پرورش ماهی در قفس نسبت به پرورش ماهی در خشکی گفت: به دلیل بحران کم‌آبی و کاهش ذخایر چشمه‌ها نمی‌توان برای پروتئین مورد نیاز مردم مانند سال‌های گذشته از منابع خشکی استفاده کرد؛ بنابراین در این شیوه پرورش آبزیان نه تنها بخش زیادی از غذای مورد نیاز بچه‌ماهی از دریا تأمین می‌شود بلکه می‌توان صید بی‌رویه را کاهش داد و در مناطق کم‌برخوردار اشتغال ایجاد کرد.

یوسفی گفت: پرورش ماهی در قفس هم به صیادان فرصت اشتغال می‌دهد تا در بحث پرورش ورود کنند و هم به دریا فرصت بازسازی ذخایر را می‌دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، دولت در پنج سال گذشته در زمینه پرورش ماهی در قفس در سواحل جنوبی و شمالی کشور سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است و بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۱۴۰۰ لزوماً باید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تولید شود که از پنج سال گذشته تاکنون کمتر از یک‌دهم درصد این رقم محقق شده است.

منبع : آنا

انتهای پیام/

کد مطلب: 3473
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری