عملکرد درخشان هیئات مذهبی در محرم ۹۷
تاریخ انتشار : مهر ۵, ۱۳۹۷ ۳:۵۹ ب.ظ
 
سوگواری محرم ۹۷ بیان گر عشق و علاقه مردم مومن و مذهبی و هیئات عزاداری تهران به سید و سالار شهیدان بود، که بدون نمایشگاه عطر سیب ، نیز به بهترین شکل برگزار شد.
 عملکرد درخشان هیئات مذهبی در محرم ۹۷

به گزارش ندای وارنا؛دهه محرم سال ۱۴۴۰ هجری قمری، مطابق با سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی، تاسوعا و عاشورای حسینی همراه با شور و شعور وصف ناشدنی عزاداران ابا عبدالله الحسین علیه السلام را تجربه کرد، که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.

خوشا به حال آنان که در این راه توفیق خدمت به آستان خاندان پاک و مظلوم پیامبر صلی الله علیه و آله را داشتند و به شیوه های مختلف عشق و ارادت خود را به این آستان مقدس ابراز کرده و توشه ای برای دنیا و آخرت خویش اندوختند.

بیش از یک دهه بود، که هر سال نمایشگاهی تحت عنوان « عطر سیب» برای حمایت از هیئت‌های مذهبی و تکریم ایام محرم توسط شهرداری تهران برگزار می‌ شد، در سال ۹۷ نیز مانند سنوات گذشته اقداماتی در خصوص برگزاری این نمایشگاه انجام شد، اما برخی از اعضای شورای شهر اظهار نظرهایی کردند، که در برخی خبرگزاری ها، سایت ها و محافل عمومی منعکس شد.

این اتفاقات و اظهار نظرهای گوناگون اعضای شورای شهر در حالی اتفاق افتاد، که سازمان تبلیغات اسلامی به طور مستمر در طول سال ضمن هدایت، نظارت و ارزیابی بر عملکرد هیئات مذهبی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری ها، آماده خدمت رسانی به هیئات بوده و هست و برای گسترش و ترویج فرهنگ و معارف اسلام همواره در جهت رعایت و صیانت از حقوق شهروندی با شهرداری و شورای شهر مشارکت فعال و حضور مثبت داشته و دارد.

هدف از برگزاری نمایشگاه عطر سیب در کنار کمک مستقیم و ناچیز به هیئات مذهبی و حسینیه ها، البته بهانه ای برای تجمع هیئات در کنار هم و نیز شهرداری برای کسب تجربیات هم دیگر بود که طی ۱۵ سال گذشته، همه ساله توسط مدیران شهرداری و شورای شهر و مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس قانون و مصوبات شورا، برگزار می شد و فعالیت های هیئات مذهبی با هدف تعظیم شعائر و ترویج فرهنگ دینی مورد حمایت قرار می گرفت.

ولیکن امسال، برای اولین بار شاهد حذف این برنامه بودیم، ظاهراً شهرداری در بوستان ولایت هزینه سنگینی برای برپایی غرفه ها و کارهای جانبی آن انجام داد، که البته فایده و ثمره ای برای مجالس و محافل مذهبی نداشت، چرا که فضای عمومی نمایشگاه جنبه فروشگاه و مرکز خرید پیدا کرده بود.

امیدوار بودیم اعضای شورا که بسیاری از آن ها خودشان عضو هیئت های مذهبی محلات هستند، با تکریم و احترام به جایگاه هیئات نگریسته و از هرگونه برخورد توأم با توهین و تحقیر این پایگاه های دینی- اجتماعی بپرهیزند و اظهار نظرهای خود را مدیریت کنند.

از معاونت اجتماعی شهرداری تهران و شخص شهردار با توجه به روحیه مذهبی و انقلابی که از آن ها سراغ داریم، توقع بیشتری بود و انتظار نمی رفت چنین اتفاقی را شاهد باشیم و هیئات مذهبی از این کمک حداقلی محروم شوند.

در سخنان برخی مسئولین گفته شد، شهرداری وظیفه ای نسبت به دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام ندارد ولی ظاهراً کمک های میلیاردی به گروه های موسیقی و برپاکنندگان جشنواره ها با عناوین مختلف که متولی خاص دارد را وظیفه خود می داند.

در سال ۹۷ ، پنجاه میلیارد تومان به این امر اختصاص داد و به طور مستقیم هزینه های سنگینی برای برپایی این مراسم ها شد، گروه هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال فقط بابت دو تا چهار اجرای چند دقیقه ای دریافت کردند که این هزینه به جز مخارج کرایه صندلی، صوت ، عوامل و مجری و سن ، به عنوان مثال فقط ۱۱۰ محفل شادستان در عید غدیر برپا شده است.

طبق اعلام محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، اعتبار نمایشگاه عطر سیب سال ۹۷ ، به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تقلیل پیدا کرده است، حال ضروری است با توجه به سیاست شفاف سازی، اعلام شود، چه میزان از این مبلغ، تحت چه عنوان، به چه شکل در اختیار کدام هیئات مذهبی قرار گرفته و خرج شده است؟!!!

هم چنین امیدواریم اعلام شود به برخی گروه های موسیقی و بعضی خوانندگان مانند گروه «س» و «ر» و آقای «ب» و …  هر یک چه میزان پرداخت شده و محل پرداخت و حتی اسپانسرها اعلام شود.

بی تردید هیئات مذهبی و مجالس ذکر ائمه معصومین و حضرت امام حسین علیه السلام نیازی به حمایت همراه با منت یک فروشگاه در قالب کمک های ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان نداشته و ندارد و این امر صرفاً یکپارچگی ، هماهنگی و دل گرمی را ایجاد و تقویت می کرد، لذا شهرداری و سایر نهادهای فرهنگی می توانند از طریق ظرفیت بسیار تأثیرگزار مهم ترین تشکل های مردمی تهران یعنی هیئات در راه تحقق اهداف شهروندی و مدیریت شهری نیز بهره بگیرند.

به هر حال امسال علی رغم وجود مشکلات اقتصادی و عدم تخصیص خدمات توسط نمایشگاه عطر سیب از ناحیه شهرداری، به فضل الهی هیئات مذهبی مردمی به صورت خودجوش همچون سنوات گذشته با شور و حرارتی کم نظیر، ضمن برپایی مراسم عزاداری در خور و شأن اهل بیت علیهم السلام، پخت نذورات و برپایی سفره احسان و اطعام برای عزاداران، از شب اول تا پایان دهه اول محرم، هم چنین پرهیز از هر گونه خرافات و بی توجه به تحریفات برنامه ریزی شده توسط دشمنان اسلام، اقدام نمودند که جای قدردانی بسیار دارد.

منبع : مهر

انتهای پیام/

کد مطلب: 4037
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری