مبارزه با پوره سن گندم در مزارع ورامین آغاز شد
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۵ ۳:۴۷ ب.ظ
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین از آغاز مبارزه با پوره سن گندم در اراضی زیر کشت غلات این شهرستان خبر داد
 مبارزه با پوره سن گندم در مزارع ورامین آغاز شد

به گزارش ندای وارنا ، محمد حسین تاجیک افزود : با وجود آن که گسترش آفت سن در مزارع گندم و جو شهرستان ورامین در وضعیت بحرانی قرار ندارد، به منظور مقابله با این آفت، عملیات مبارزه با پوره سن گندم در سطح این مزارع آغاز شده است.
وی گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته که تاکنون عملیات مبارزه با پوره سن در بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از این اراضی انجام شده است.
تاجیک افزود: سموم مبارزه با آفت سن غلات به میزان کافی در مراکز عرضه سم شهرستان تأمین شده و کشاورزان می توانند با بهره گیری از نظرات کارشناسان و مروجین کشاورزی ، عملیات مبارزه با سن را آغاز کنند.
تاجیک تصریح کرد: مهار نشدن آفت سن غلات علاوه بر اینکه می تواند محصول امسال کشاورزان را از بین ببرد باعث تشدید این آفت در سال آینده فراهم می کند ضمن این که اگر مزرعه ای نسبت به مبارزه اقدام نکن ، امکان انتقال سن از مزرعه سم پاشی شده به این مزارع وجود دارد.
وی گفت : سال گذشته شهرستان ورامین با میزان ۷ دهم درصد سن زدگی ، رتبه نخست مبارزه با آفت سن را در استان تهران به خود اختصاص داده بود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و باعث افت شدید محصول می شود.
وی به ایرنا گفت: مراکز خرید گندم، محصولات سن زده را با قیمت کمتری نسبت به گندم های سالم خریداری می کنند.
پوره سن که در حقیقت نوزادان این حشره است به مراتب می تواند مشکلات و خسارات بیشتری ببار آورد.
سن غلات طالب آب و هوای کوهستانی معتدل خشک است و در اغلب سالها حالت طغیانی دارد بطوری که سه ماه در مزارع گندم و جو فعالیت دارد و ۹ ماه را در اماکن زمستانه به حالت استراحت و دیاپوز بسر می برد.
شهرستان ورامین از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت برخوردار است که به دلیل محدودیت منابع آبی ، تنها ۳۸ هزار هکتار این اراضی زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.

کد مطلب: 579
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری