مراسم بنی اسدی با هدف شعور و آگاهی بخشی عزاداران حسینی اجرا می شود/ اجرای نمایش های مذهبی جزئی از ذائقه مردم شده است
تاریخ انتشار : شهریور ۲۱, ۱۳۹۷ ۹:۳۶ ب.ظ
 
کارگردان مراسم بنی اسدی در شهرستان ورامین با بیان اینکه اجرای نمایش های ملی مذهبی به بخشی از ذائقه مردم تبدیل شده، گفت: مردم ورامین با داشتن تنها یک سالن نمایش، نیازمند اجرای نمایش های ملی و مذهبی بیشتری هستند.
 مراسم بنی اسدی با هدف شعور و آگاهی بخشی عزاداران حسینی اجرا می شود/ اجرای نمایش های مذهبی جزئی از ذائقه مردم شده است

به گزارش ندای وارنا؛رسول حق شناس کارگردان مراسم روز بنی اسدی ورامین در گفتگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به قدمت چند صد ساله مراسم بنی اسدی در شهرستان های ورامین و پیشوا، اظهار داشت: حدود ۱۲ سال است که برای اجرای این مراسم در ورامین به همت هیئت دلسوختگان قمر بنی هاشم و با برنامه ریزی امیر صفادل برگزار می شود و طی چند سال گذشته نویسندگی و کارگردانی این پروژه را بر عهده من است.
وی با اشاره به وقفه چند ساله اجرای مراسم روز بنی اسدی توسط گروه «محمل نشینان کاروان غم»، تصریح کرد: چند سالی گروه اجرایی این کاروان از شهرستان های دیگر آمدند اما آن تاثیرگذاری لازم را نداشت و مردم ورامین خواهان بازگشت گروه قبلی بودند؛ لذا زحمت این کار بر دوش هیئت دلسوختگان قمر بنی هاشم افتاد.
این هنرمند با بیان اینکه همه هزینه ها و تهیه کنندگی کل این پروژه بر عهده هیئت دلسوختگان قمر بنی هاشم است، گفت: حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم از چندین ماه قبل از آغاز محرم برای اجرای هر چه بهتر مراسم روز بنی اسدی تلاش می کنند.
وی با بیان اینکه مراسم بنی اسدی در ورامین دو بخش است، افزود: یک بخش مراسم به صورت کاروان است که از میدان رازی تا میدان امام حسین حرکت می کند و بخش دیگر تئاتری است که در میدان امام حسین به روی صحنه می رود که نیازمند تمرین های بسیار سنگین و مستمر گروه نمایشی است.
کارگردان این کاروان به دشواری های بسیار در زمینه هماهنگی اجرای مراسم اشاره کرد و افزود: اجرای کاروان و نمایش بنی اسدی هماهنگی بسیار زیاد و یک گروه قوی می خواهد و حدود ۱۰۰ نفر در پشت صحنه این کار فعالیت می کنند به علاوه اینکه مردم نیز همکاری و مشارکت خوبی در اجرای این مراسم دارند.
وی با بیان اینکه مراسم بنی اسدی در بسیاری از شهرهای کشور برگزار می شود، گفت: اما در برخی شهرستان ها مانند ورامین و پیشوا به صورت خاص و ویژه است و قدمت چند صد ساله دارد.
هدف کاروان بنی اسدی از شور به شعور رساندن عزادارن حسینی است
حق شناس در ادامه به هدف اجرای نمایش و کاروان بنی اسدی اشاره و بیان کرد: مردم دهه اول محرم را در شور هستند و لازم است در روز بنی اسدی با راه اندازی این کاروان و اجرای نمایش آنان به شعور برسند و یک نگاه متفاوتی به صحنه کربلا داشته باشند.
وی در توصیف بزرگی مراسم بنی اسدی، تشریح کرد: اینکه مردم شهرستان در یک روز واحد برای یک هدف واحد کنار هم جمع می شوند خود بسیار ارزشمند است و استقبال از این مراسم در شهرستان ورامین بسیار چشمگیر است و به تجمعات چندین هزار نفری می رسد.
این هنرمند افزود: این مراسم ۱۲ سال و حتی در حساس ترین برهه های سیاسی برگزار شده و تا کنون هیچ درگیری و مشکل امنیتی در این مراسم وجود نداشته است و مردم کنار هم جمع شدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاده و این نشان دهنده امنیت شهر و خرد جمعی بالای مردم شهرستان است.
وی همچنین افزود: در سال هشتم برگزاری کاروان بنی اسدی این مراسم در فهرست آثار معنوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر معنوی ملی ثبت شد.
وی در ادامه به بازخوردهای حرکت کاروان بنی اسدی در ورامین اشاره کرد و افزود: با اجرای این کاروان در ورامین طی سال های گذشته، این حرکت زیبا و معنوی در برخی شهرستان های دیگر از جمله ری نیز به اجرا درآمد.
نمایش آیین های ملی و مذهبی بخش از ذائقه مردم شده است
کارگردان مراسم روز بنی اسدی ورامین با تاکید بر ضرورت تعمیم حرکت های این چنینی به سایر مراسمات مذهبی و ملی، گفت: بسیاری از مناسبت های ملی و مذهبی در کشور قابلیت تبدیل شدن به نمایش و تاثیرگذاری بیشتر از این طریق را دارند.
وی با بیان اینکه اجرای نمایشی وقایع و مراسمات ملی مذهبی به جزئی از ذائقه مردم تبدیل شده است، اذعان کرد: واقعه غدیر، ملی شدن صنعت نفت، خطبه خوانی حضرت زینب، روز شهید و بسیاری از وقایع تاریخی و مذهبی دیگر ظرفیت پرداختن و آگاه سازی در جامعه را دارد که البته نیازمند نگاه ویژه مسئولان فرهنگی است.
حضور زنان ورامینی یک رخداد مثبت در کاروان بنی اسدی است
حق شناس حضور زنان در اجرای نمایش بنی اسدی را یکی از نقاط قوت این پروژه عنوان و تصریح کرد: یک اتفاق خیلی خوب در این اثر حضور هنرمندان زن روی صحنه است، آن هم در شهرستانی که در زمینه حضور و فعالیت زنان محدودیت های زیادی دارد و باعث می شود که دید منفی نسبت به حضور زنان در جامعه از بین برود.

وی با اشاره به ضرورت حضور زنان در جامعه به عنوان یک گروه تاثیرگذار، گفت: چگونه است که ما خطبه خوانی حضرت زینب و حضور اجتماعی حضرت فاطمه را می پذیریم اما مشارکت اجتماعی زنان مسلمان را با رعایت موازین نمی پذیریم.
این هنرمند با تاکید بر اینکه محتوای مطرح شده در نمایش و کاروان بنی اسدی بسیار مهم و مطالعه شده است، افزود: قرار نیست ما تحریف کننده واقعه عاشورا باشیم بلکه قرار است روایت را به زبان نمایش که مورد علاقه مردم است بازسازی کنیم تا دیگر قالب سخنرانی و روضه صرف نداشته باشد.
ورامین نیازمند اجرای نمایش های آیینی بیشتری است
حق شناس با بیان اینکه مردم شهر ورامین یک سالن نمایش بیشتر ندارند، گفت: مردمی که در طول سال شاید فقط یکی دو نمایش ببینند، برای تماشای کاروان بنی اسدی یک جا جمع می شوند و این بیانگر بزرگی و تاثیرگذاری این حرکت است.
وی با بیان اینکه اجرای نمایش هایی چون کاروان بنی اسدی فقط یک بار در سال بسیار ناچیز است، گفت: این اتفاق برای شهرستانی که برند بین المللی قیام ۱۵ خرداد و قدمتی چند هزار ساله دارد واقعا کم است.
حق شناس با انتقاد از کمبود فضای فرهنگی و نمایشی در ورامین، تصریح کرد: ۷۰ قهوه خانه در ورامین فعالیت می کند در حالی که فقط یک سالن نمایش در شهرستان وجود دارد.
مسئولان ورامین صرفا به دنبال سیاسی کاری هستند
وی با اشاره به اینکه تئاتر، روشنگری را به همراه دارد، گفت: امنیت و سلامت جامعه تنها در سایه آگاهی مردم تامین و تضمین خواهد شد اما برخی مسئولان از این موضوع غافل هستند و به جای کار فرهنگی فقط دغدغه سیاسی کاری دارند.
کارگردان مراسم بنی اسدی افزود: متاسفانه مسئولان برخلاف توصیه های امیر المومینن علی(ع) به بودن در سطح جامعه و در بین مردم، از سطح جامعه جدا و نسبت به نیازهای مردم نا آگاه هستند.
وی در پایان تصریح کرد: مسئولان اگر دغدغه های مذهبی هم دارند، می توانند از هنر در راستای اهداف خود استفاده کنند اما متاسفانه برخی مسئولان این آگاهی را ندارند و این گونه می شود که جامعه به فساد و تباهی کشیده می شود.
گفتنی است، رسول حق شناس علاوه بر اینکه یک روحانی و فعال مدنی است، سابقه ۲۴ سال فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی در سطح ملی و بین المللی را دارد. وی به عنوان یکی از فعالان سرشناس تئاتر کشور محسوب می شود که در حوزه بین الملل نیز نام آشنا است.

منبع : ورامین ما

امنهای پیام/

کد مطلب: 3739
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری