مراکز طب تسکینی در ۲۰ استان کشور راه اندازی شد
تاریخ انتشار : مرداد ۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۹ ب.ظ
 
ضریب تخت بیمارستانی به جمعیت در استان تهران در برخی مناطق نیم است که این ضریب تخت بیمارستانی نشان می‌دهد که برخی مناطق تهران از محروم‌ترین نقاط کشور محروم‌تر هستند.
 مراکز طب تسکینی در ۲۰ استان کشور راه اندازی شد

به گزارش ندای وارنا؛قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی که در سالن همایش‌های راضی در حال برگزاری است، با بیان اینکه دسترسی به خدمات سلامت در کشور غیر همسان بوده که معلول این موضوع به قبل از انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد، گفت: ضریب تخت بیمارستانی به جمعیت در استان تهران در برخی مناطق نیم است که این ضریب تخت بیمارستانی نشان می‌دهد که برخی مناطق تهران از محروم‌ترین نقاط کشور محروم‌تر هستند.وی ادامه داد: بین مراکز استان و شهرستان‌ها فاصله بسیار است و دسترسی مردم به خدمات سلامت بر اساس عدالت نیست و منضبط‌ترین مراکز در حوزه سلامت خانه‌های بهداشت هستند که با فرمول خاصی راه‌اندازی شدند و موجب افتخار حوزه سلامت هستند.

جانبابایی ادامه داد: در خدمات سرپایی علی‌رغم آنکه طرح تحول سلامت توانست لکه‌گیری خوبی را برای ضعف در عدالت در حوزه سلامت داشته باشد اما هنوز ۵۰ درصد خدمات سرپایی علی‌رغم توسعه کلینیک‌های ویژه در بخش خصوصی ارائه می‌شود که ممکن است در بخش خصوصی نظم و انضباط لازم را نداشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: در برخی استان‌ها حتی یک بیمارستان خصوصی وجود ندارد، علی‌رغم آنکه شاید مردم بتوانند بر اساس توان خود در این بیمارستان‌ها خدمات بگیرند و بخواهند از این مراکز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: باید بهره‌وری در حوزه سلامت را افزایش دهیم، در این راستا باید ساختارها را شناسایی و در راستای اصلاح آن گام برداریم، در برخی موارد با وجود سرمایه‌گذاری نتوانسته‌ایم استانداردهای زندگی را بهبود ببخشیم، در سزارین علی‌رغم آنکه تعداد فارغ‌التحصیلان افزایش داشته و توانسته‌ایم تا حدی شاخص مرگ و میر مادران باردار را کاهش دهیم اما همچنان شاهد افزایش سزارین بودیم.

وی ادامه داد: در دندانپزشکی علی‌رغم رشد دانشگاه‌ها و افزایش تعداد متخصصان شاخص دهان و دندان بهبود پیدا نکرده است و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها به درستی انجام نشده است؛ شاخص مرگ و میر بین ۱۵ تا ۴۹ سال جزو نگرانی‌هایی جدی ما در کشور است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌ها ۶۰ درصد منابع بهداشت و درمان را می‌بلعند، گفت: بودجه پرسنلی در نظام سلامت ایران بیش از نرم جهانی است که این یک مشکل جدی در حوزه سلامت محسوب می‌شود به خصوص پرداختی پزشکان و پرستاران در کشور ما بالاست و این مدیریت در حوزه سلامت را دشوار کرده است؛ ما نیروی انسانی مناسبی داریم اما سهم بودجه پرسنلی بالا بوده و کارآفرینی مسئولین انجام نشده است.

وی ادامه داد: باید سهم بهداشت و درمان را از تولید ناخالص ملی بالا ببریم در این راستا ارتقای فرهنگ بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع باید انجام شود، همچنین باید بتوانیم از خدمات الکترونیکی که نسبت به استفاده آن در دنیا عقب هستیم رشد داشته باشیم، زیرا یکی از راهکارهای مهم در امر نظارت استفاده از خدمات الکترونیکی است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵هزار و ۷۰۰ خدمت در راستای استاندارد سازی شناسایی شدند که این خدمات تحت پوشش بیمه قرار دارند، گفت: افزون بر این برخی خدمات ستاره‌دار در طرح تحول سلامت تحت پوشش قرار گرفتند که نیازمند بازنگری در این خدمات هستیم، ما برای ۲۰۰ خدمت پرهزینه و پرتواتر گایدلاین عملی و راهنمای تجویز تدوین کردیم؛ همچنین باید فاصله انجام هر بار خدمات مانند ام‌آر‌ای مشخص شود.

جانبابایی با اشاره به هزینه بالای انجام برخی آزمایش‌های در کشور گفت: هزار و ۱۴۰ آزمایش در کشور داریم که ۲۶ درصد کل هزینه‌های آزمایشات در کشور را ۲۰ آزمایش به خود اختصاص داده‌اند و ما باید فواصل این آزمایش‌های پرتواتر را مشخص کنیم، برخی آزمایش‌ها یکبار در عمر هم کافی است اما ما شاهد آن هستیم که بسیاری از پزشکان این آزمایش‌ها را چند بار برای یک فرد تجویز می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی ۲۰ مرکز طب تسکینی سرطان تا پایان سال گفت: بسیاری از بیماران سرطانی که نیازمند درمان‌های تسکینی هستند بخش اعظمی از بیماران اورژانس ما را تشکیل می‌دهند که این مسئله موجب شده است هزینه بالایی به نظام سلامت تحمیل شود و بار کاری در اورژانس‌ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به بخشنامه به کار گیری مجدد از وسایل مصرفی قابل استفاده و جنجال‌هایی که در این راستا به وجود آمده است گفت: این امر در دنیا مرسوم است و ما ۴۵ قلم وسیله که قابلیت استفاده مجدد دارند را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم تا پس از استریل کردن مورد استفاده مجدد قرار گیرند این اقدام را افراد خبره تایید کردند و مشکلی از نظر عفونت پیش نمی‌آید این یکی از راه‌های صرفه‌جویی است، همچنین ما روش‌های استریل کردن را ابلاغ کرده‌ایم.

 

جانبابایی با بیان اینکه باید پوشش‌های برخی خدمات ستاره‌دار مانند پیوند‌ها بازنگری شوند، گفت: باید خدمات غیر ضروری که مشمول پرداخت یارانه بودند تحت پوشش نباشند و برخی خدمات ضروری و حیاتی مانند پیوند تحت پوشش بیشتر قرار گیرند،  باید در خدمات ستاره‌دار مانند پیوند کلیه سرمایه‌گذاری کنیم زیرا هزینه آن یک هفتم دیالیز است و با انجام پیوند کیفیت زندگی<Quality of Life> و طول عمر فرد افزایش و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نتوانستیم از پتانسیل بیمه‌های تکمیلی در بخش خصوصی استفاده مناسبی کنیم گفت: بیمه‌های تکمیلی برخی خدمات غیر ضروری را پوشش می‌دهند خدمات حیاتی مانند درمان سرطان <cancer treatment>تحت پوشش نیست و ما این خدمات را در قالب طرح تحول سلامت تحت پوشش قرار دادیم.

وی از قرارداد بیمارستان‌های دولتی با بیمه‌های تکمیلی خبر داد و گفت: با سندیکای بیمه‌های خصوصی قرارداد بسته‌ایم تا بیمه‌های تکمیلی با کل بیمارستان‌های دولتی قرارداد منعقد کنند.

جانبابایی در ادامه به راه‌اندازی تخت‌های VIP در بیمارستان‌های دولتی اشاره کردو گفت: در طرح تحول سلامت ۲۴ هزار تخت بیمارستانی توسعه پیدا کرد و در این راستا ما به بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که اتاق‌های یک تخته و دو تخته را می‌توانند تبدیل به VIP کنند و در این راستا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به طرح استحقاق سنجی و رفع همپوشانی بیمه‌ها گفت: استحقاق سنجی بین بیمه‌ها، معاونت درمان، معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت انجام شد و از اول مهرماه همه کسانی که وارد بیمارستان می‌شوند در طرح استحقاق سنجی دفترچه‌ بیمه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی سطح‌بندی و نظام ارجاع را راهکاری برای حل مشکل بی‌نظمی خدمات در بخش خصوصی سرپایی و دولتی دانست و گفت: باید به دنبال تقویت نظام ارجاع باشیم، گاهی خدماتی که یک بیمار می‌تواند از پزشک آن محیط در خانه بهداشت دریافت کند از فوق تخصص دریافت می‌کند و این هزینه‌های حوزه سلامت و پرداختی مردم از جیبشان را افزایش می‌دهد.

منبع : شفا آنلاین

انتهای پیام /

کد مطلب: 2525
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری