گزارشی از یک اختلاف دیرینه؛
مسئولیت همزمان اتحادیه ها و شهرداری ها درباره آژانس های حمل و نقل
تاریخ انتشار : تیر ۴, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸ ب.ظ
 
اتحادیه ها و شهرداری ها در خصوص ساماندهی و نظارت بر آژانس های حمل و نقل دارای مسئولیت همزمان هستند و این مسئولیت ها نباید تداخلی در انجام وظیفه هرکدام از این نهادها ایجاد کند.
 مسئولیت همزمان اتحادیه ها و شهرداری ها درباره آژانس های حمل و نقل

به گزارش ندای وارنا به نقل از مهر، سازمان تاکسیرانی شهرداری ورامین به تازگی به آژانس های تاکسی تلفنی و مؤسسات کرایه اتومبیل شهرستان ورامین  برای تشکیل پرونده در تاکسیرانی مهلت داده است که با اعتراض ابوطالب شیرکوند رئیس اتحادیه مشاوران املاک،نمایشگاه داران اتومبیل، آژانس های کرایه و وانت بارها و پارکینگ های شهرستان ورامین مواجه شد.

وی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶ در جمع خبرنگاران گفت: طبق  نص صریح  مواد ۲ و ۳ قانون نظام صنفی مورد تصویب هیئت وزیران به شماره نامه ۱۱۹۲۸۱ در تاریخ   ۱۳۹۳/۹/۳ و اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی به نامه شماره ۱۲۹۸۶ در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱ فعالیت مؤسسات اتومبیل کرایه و آژانس ها تاکسی تلفنی، نوعی فعالیت صنفی و دارای  اتحادیه خاص خود است و ساماندهی این صنف باید توسط اتحادیه  و اتاق اصناف انجام شود.

شیرکوند افزود: متأسفانه مدتی پیش سازمان تاکسی رانی شهرداری ورامین اقدام به نصب بنر در سطح شهر کرده و با مراجعه حضوری به آژانس های تاکسی تلفنی و مؤسسات کرایه اتومبیل، خواستار تشکیل پرونده در تاکسی رانی شده که این اقدام، مصداق بارز دخالت در امور صنفی و اتحادیه آژانس های کرایه بوده و در نامه ای به فرمانداری در این خصوص تذکراتی داده شده است.

مصوبه شورای ترافیک شهرستان ورامین
معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ورامین نیز ظهر شنبه سوم تیر ۹۶ در جلسه شورای ترافیک این شهرستان با تأکید بر نظارت تاکسیرانی بر تاکسی های تلفنی ورامین، گفت: ادارات نامرتبط از دخالت در امور تاکسی های تلفنی ورامین پرهیز کنند.

رضا کارخانه تمرکز بر امور آژانس ها و نظارت دقیق بر فعالیت رانندگان تاکسی تلفنی ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: سازمان تاکسی رانی شهرداری ورامین مسئول مستقیم ساماندهی آژانس ها و رانندگان تاکسی در شهر است و ادارات دیگر نباید در امور آژانس ها دخالتی داشته باشند.

برخی افراد ، این اشاره معاون عمرانی فرمانداری ورامین را مرتبط به همان اختلاف دیرینه اتحادیه با شهرداری ها دانستند.

اما واقعیت اینجا است که مسئولیت توأمان اتحادیه ها و شهرداری ها درباره آژانس های حمل و نقل درون شهری براساس مرّ قانون و مصوبه دولت تأکید شده و باید اجرایی شود.

مصوبه و ابلاغ سال ۹۵ دولت درباره آژانس های حمل و نقل عمومی
رئیس اتحادیه مشاوران املاک،نمایشگاه داران اتومبیل، آژانس های کرایه و وانت بارها و پارکینگ های شهرستان ورامین در پاسخ به سخنان روز گذشته معاون فرماندار مبنی بر منع غیرقانونی این اتحادیه و اتاق اصناف در امور آژانس های تاکسی تلفنی اظهار داشت: با تصمیم اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران، صدور پروانه کسب در امور مربوط به آژانس های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه های صنفی انجام می شود.

شیرکوند با اشاره به این مصوبه دولت تدبیر و امید افزود: در متن مصوبه هیئت وزیران آمده است که متن زیر جایگزین بند (۱) تصمیم نامه شماره ۱۱۹۲۸۱/۴۷۲۳۴ مورخ ۶/۱۲/ ۱۳۹۰ و تبصره آن می شود که عبارت است از

۱- پروانه کسب در امور مربوط به آژانس های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه های صنفی انجام می شود و نظارت بر چگونگی فعالیت آنها در درون شهرها توسط شهرداری ها صورت می گیرد.

۲- دستورالعمل نظارت شهرداری ها توسط وزارتخانه های کشور و صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

۳- تصمیم نامه شماره ۱۶۲۱۷۹/۴۷۲۳۴ مورخ ۱۳۹۰/۸/۱۳لغو می شود».

وی اضافه کرد: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را در همان ایام برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد که سند آن در پایگاه اطلاع رسانی دولت موجود است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک،نمایشگاه داران اتومبیل، آژانس های کرایه و وانت بارها و پارکینگ های شهرستان ورامین تأکید کرد:  اگر قرار بر این است تصمیمی در جلسه شورای ترافیک شهرستان راجع به ارکان تحت پوشش این اتحادیه گرفته شود، با توجه به اینکه ۳۰ خرداد در جلسه مسئولان اتحادیه با فرماندار شهرستان تمام این مسائل مطرح شده و فرماندار نیز قول مساعدت و حل مشکلات را داده بود، بهتر بود رئیس اتحادیه نیز دعوت باشد تا از حق اتحادیه و اعضایش دفاع کند.

رفع سوء تفاهم از سوی معاون فرماندار

رضا کارخانه، در خصوص اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک،نمایشگاه داران اتومبیل، آژانس های کرایه و وانت بارها و پارکینگ های شهرستان ورامین گفت: از نظر قانون آژانس ها دو بحث دارند، یکی از این بحث ها، مباحث نظارتی است که بر عهده شهرداری ها است.

وی افزود: مبحث دیگر، تشکیل پرونده و موارد مرتبط با پروانه کسب است که این امر بر عهده اتحادیه است، صحبت ما در شورای ترافیک شهرستان نیز همین امر بوده است.

معاون عمرانی فرانداری ورامین گفت: اتحادیه ها و شهرداری ها درباره آژانس های حمل و نقل، به صورت توامان مسئولیت دارند، در واقع بحث نظارتی و عبور و مرور و خط آن ها در شهر و ضوابط کلی با شهرداری و تاکسی رانی است و امور مربوط پروانه کسب آن ها با اداره صنعت و معدن و اتحادیه ها است.

به هر تقدیر از مجموع سخنان معاون فرماندار ورامین، مصوبه هیات دولت و نیز اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک،نمایشگاه داران اتومبیل، آژانس های کرایه و وانت بارها و پارکینگ های شهرستان ورامین، این امر مشخص می شود که اتحادیه ها و شهرداری ها، دو بال صنفی و نظارتی در امور آژانس ها و تاکسی های تلفنی هستند و خدمت رسانی و ساماندهی بهتر آژانس ها با هماهنگی و فعالیت هر دو این ادارات و نهادها میسر خواهد بود.

کد مطلب: 1757
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری