فرماندار ورامین:
نخستین کارخانه تبدیل پسماند به انرژی کشور در ورامین احداث می‌شود
تاریخ انتشار : مرداد ۳۱, ۱۳۹۶ ۷:۰۱ ب.ظ
 
فرماندار ورامین گفت: نخستین کارخانه تولید انرژی از پسماند در سطح کشور با همکاری شرکت رویال ایران و فریزر استرالیا به زودی در ورامین احداث می‌شود.
 نخستین کارخانه تبدیل پسماند به انرژی کشور در ورامین احداث می‌شود

به گزارش ندای وارنا به نقل از تسنیم، محمدرضا یوسفی با اشاره به مشکلاتی که پسماند و زباله‌ها  در جنوب استان تهران ایجاد کرده اظهار داشت: زباله‌های شهر تهران که وارد کهریزک می‌شود، تصفیه فاضلاب و یا واحد صنعتی چرمشهر که پساب دارد، باعث نگرانی مردم منطقه شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی بیش از ۱۷ سال است که بحث پسماند در کشور ما مطرح است؛ اما تاکنون نمونه موفقی از آن را ندیده‌ایم، و در نهایت کار به زباله‌سوزی ختم شد یا کمپوست‌هایی که برای کود تهیه می‌شد.

فرماندار ورامین با اشاره به لزوم ساماندهی پسماند تصریح کرد: با توجه به این مشکلات و  از آنجا که منطقه ما یک منطقه کشاورزی است، به دنبال آوردن یک تکنولوژی جدید برای ساماندهی پسماند بودیم و از ۴ ماه قبل پیگیر این موضوع بوده که با یکی از شرکت‌های معتبر دنیا در این باره مذاکره کنیم.

یوسفی با بیان اینکه در نهایت ۴ ماه رفت و آمدهای ما منجر به این شد که با شرکت فریزر استرالیا به توافق برسیم عنوان کرد: این شرکت سابقه ۴۰ ساله در بحث پسماند دارد و می‌توان گفت بهترین تکنولوژی پسماند را در دنیا دارد و در اروپا، آسیا و استرالیا آن را اجرا کرده‌اند.

وی افزود: آخرین کاری هم که این شرکت انجام داده در حدود دوماه پیش بوده، در لندن کارخانه پسماندی را در فاصله ۲۰۰ متری مجتمع‌های مسکونی احداث کردند، در واقع این تکنولوژی آنقدر مدرن است که نزدیک مجتمع‌های مسکونی ساخته شده و فعالیت می‌کند، بنابراین هیچ خطری را برای محیط‌زیست ندارد و بسیاری از تهدیدهایی که ما با عنوان پسماند و زباله در جنوب دشت ورامین داریم را به فرصت تبدیل می‌کند.

فرماندار ورامین با اشاره به همکاری یک شرکت ایرانی به نام شرکت رویال با شرکت فریزر خاطرنشان کرد: شرکت فریزر درصدی را برای مشارکت اعلام کرده و شرکت رویال آن را پذیرفته است، همچنین رویال پذیرفته که گارانتی پول فریزر را در کشور ثالث بدهد و آنها هم از این قضیه استقبال کردند.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: بابت این موضوع حدود ۷ جلسه با حضور معاون عمرانی استاندار، معاون سرمایه‌گذاری استاندار، معاون سازمان همیاری استان تهران و مدیرکل دفتر شهری استان تهران برگزار کردیم و در نهایت طی چند روز گذشته با حضور برخی از شرکای فریزر استرالیا که به ایران آمده و در استانداری حضور یافتند با حضور امامی امین و معاون عمرانی و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان تهران که نماینده تام ‌لاختیار وزیر در سرمایه‌گذاری خارجی هم هست جلسه‌ای برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه مسائل فنی و کارشناسی کار مطرح و تفاهم‌نامه امضا شد که مقدمات ورود به بحث پسماند توسط شرکت رویال با دانش فنی شرکت فریزر در جنوب شرق استان تهران انجام شود عنوان کرد: این تکنولوژی برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، و برای این کار این هم تقریبا روزانه هزار تن زباله نیاز است.

فرماندار ورامین اظهار داشت: طی جلسه‌ای که با همه شهردارهای جنوب شرق استان تهران و مدیران پسماند آنها داشتیم، متعهد شدند که این مقدار زباله را در هر روز تأمین کنند، حتی معاون استاندار هم قول دادند که می‌توانند زباله پردیس را به این کارخانه منتقل کنند.

یوسفی با اشاره به قابلیت‌های این تکنولوژی تأکید کرد: این شرکت این تکنولوژی را دارد که زباله‌ها را از ۷۰ کیلومتری هم به مرکز سانترال این کارخانه منتقل کنند، در واقع کارهای اولیه را روی این زباله انجام می‌دهند و بعد از آن این زباله‌ها برای انتقال به کارخانه اصلی قابل انتقال می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه این کار نیاز به یک سرمایه‌گذاری بزرگ دارد تصریح کرد: برای هر هزار تن زباله نزدیک به ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان پول لازم است که قرار بر این شده که شرکت فریزر این سرمایه را به روش بیوتی و به کمک شرکت رویال تأمین کند و این تکنولوژی را به دشت ورامین بیاورند.

فرماندار ورامین با بیان اینکه در این پروژه ما تنها نسبت به تأمین زمین و زباله تعهد داریم و سایر مسائل و کارها به عهده خود شرکت است افزود: در این کار از هر هزار تن زباله ۳۷ مگاوات برق تولید می‌شود؛ همچنین از پسماند آب و سوخت هواپیما، کود و خیلی محصولات دیگر استخراج می‌شود، و خود شرکت می‌تواند خروجی و تولیدات را به هر جایی که بخواهد ارسال کند.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: این کار در واقع یکی از کارهای استراتژیک برای کشور است و اگر این تکنولوژی در استان تهران به ثمر برسد می‌تواند پایه خوبی برای بسیاری از شهرهای دیگر نیز باشد و ممکن است شهرهای دیگر مانند استان مازندران و گیلان که از بحث زباله بسیار رنج می‌برند نیز از آن استفاده کنند.

کد مطلب: 2048
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری