نفوذ رطوبت به آب‌انبارِ اثر ملیِ «باغخواص» در ورامین
تاریخ انتشار : تیر ۳, ۱۳۹۹ ۸:۳۵ ب.ظ
 
مسجد ۵۰۰ ساله روستای «باغخواص» از توابع بخش مرکزی ورامین این روزها حال‌ و روز خوشی ندارد و نفوذ رطوبت به آب‌انبار این اثر ملی، حیات آن را تهدید می‌کند.
 نفوذ رطوبت به آب‌انبارِ اثر ملیِ «باغخواص» در ورامین

به گزارش ندای وارنا؛ مجموعه مسجد «باغخواص» با برخورداری از چندین بخش از جمله شبستان، بادگیر و آب‌انبار در مرکز این روستا واقع شده است و به دلیل نوع سازه و اهمیت معماری در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مسجد جایگاه منحصربه فردی بین اهالی روستا دارد و آنان اکنون نگران نفوذ آب به پایه‌های مسجد و تخریب آن هستند و همواره در محافل خصوصی و عمومی از این مسجد سخن به میان می‌آورند.
دهیار روستای «باغخواص» می‌گوید: این مسجد تاریخی هویت فرهنگی روستاست و مجموعه دهیاری و شورای اسلامی روستا از هیچ تلاشی برای نگهداری از این اثر تاریخی دریغ نمی‌کنند.
مهنوش قمصریان افزود: دهیاری تاکنون هزینه مرمت بادگیر قدیمی این روستا و نیز تخلیه فاضلاب جمع‌شده در آب‌انبار مسجد را تقبل کرده و در صورت تصویب شورا، دهیاری آماده است تا در مرمت و نگهداری از این اثر مهم تاریخی به میراث فرهنگی کمک کند.

رئیس هیأت امنای مسجد تاریخی روستای باغخواص نیز می‌گوید: از زمانی که میراث فرهنگی به بازسازی شبستان مسجد اقدام کرد، مشکلات آن آغاز شد و نفوذ فاضلاب به زیرزمین مسجد نیز بر مشکلات آن افزود.
سیدجمال شیرازی افزود: میراث فرهنگی پس از مرمت و بازسازی شبستان مسجد سقف آن را که سال‌ها قبل ایزوگام شده بود، با آجر پوشاند و این امر باعث شد تا سقف آن در چند نقطه با رطوبت شدید همراه شود.

وی گفت: نمای این مسجد نیز توسط میراث فرهنگی با هدف حذف پنجره‌های آهنی تخریب شد که ظاهرا به دلیل تمام شدن اعتبار بازسازی، ماه‌هاست که به حال خود رها شده است.

وی تصریح کرد: امروز اگر برای رفع مشکل رطوبت این مسجد چاره‌ای اندیشیده نشود، ممکن است صدمه‌های جبران‌ناپذیری به این بنای مهم تاریخی وارد شود.

رئیس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین نیز  وجود چاه جذبی در منزل مسکونی مجاور این مسجد را عامل نفوذ فاضلاب به آب‌انبار این مسجد اعلام کرد.
ژیلا خدادادی افزود: طی سال ۱۳۹۵ از سوی میراث فرهنگی مجوز ساخت بنا با ارتفاع مشخص در حاشیه این مسجد تاریخی ارائه گردید ولی احداث یک چشمه سرویس بهداشتی و حفر چاه جذبی درست در حاشیه آب‌انبار مسجد تاریخی باغخواص خارج از مجوز صورت گرفته است.
وی گفت: برای رفع مشکل نفوذ فاضلاب به زیر مسجد باید این چاه ابتدا تخلیه و سپس به طول کامل پر شود؛ ضمن آن که نیاز است دیواره آب‌انبار بندکشی و مرمت شود.
وی تصریح کرد: به منظور مسدود کردن این چاه، مکاتبه‌های لازم با فرمانداری شهرستان ورامین انجام شده تا با همکاری مسئولان روستا مقدمات این امر مهیا شود.
خدادادی تأکید کرد: این چاه باید از سوی مالک مسدود شود و در غیر این صورت میراث با متخلف برخورد قانونی می‌کند.
وی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، کار مرمت سقف مسجد که باعث نم‌زدن دیواره‌های داخلی شبستان شده نیز حداکثر تا پایان تیرماه امسال انجام شده و با کمک یکی از خیران، نمای این مسجد نیز بازسازی و تکمیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا درب ورودی آب‌انبار این مجموعه که بیش از ۲۰ سال به دلیل واقع شدن در ورودی مسجد مسدود شده بود، طی مهر سال ۱۳۹۴ و با همکاری اداره‌میراث و هیأت امنای مسجد گشوده شد تا به عنوان موزه شهدا در اختیار روستائیان قرار بگیرد و به آثار تاریخی این روستا رونق داده شود.

بر فراز این مسجد نیز بادگیری قدیمی احداث شده که بر روی آن، لانه لک‌لک‌ها با قدمتی چند ۱۰ ساله قرار گرفته است؛ بادگیری که پنج سال پیش مرمت و به عنوان یکی از آثار شاخص در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

ورامین از ۷۸ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی برخوردار است.

کد مطلب: 9022
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری