نگاهی به فعالیت عطاری ها در ورامین، از فروش دارو تا بازکردن بخت
تاریخ انتشار : تیر ۲۰, ۱۳۹۶ ۵:۲۱ ب.ظ
 
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد هر آن چه را که بخواهید در عطاری های ورامین عرضه می شود، از معجون های انرژی زا، داروی رفع کچلی، لاغری تضمینی در یک هفته، درمان دیابت تا باز کردن بخت جوانان،تبلیغاتی که هر فردگرفتاری را مجاب می کند تا برای یک بار هم که شده از این معجون های طلایی استفاده کنند.
 نگاهی به فعالیت عطاری ها در ورامین، از فروش دارو تا بازکردن بخت

به گزارش ندای وارنا به نقل از ایرنا، در شرایطی که بسیاری از افراد جامعه، اطلاعات عمومی خود را نه از طریق منابع رسمی که از شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی دریافت می کنند کافی است از اثر بخشی دارویی گیاهی اطلاع پیدا کنند و این جاست که نقش مؤثر عطاری ها نمود بیشتری پیدا می کند که با تبلیغات فریبنده ، مردم را به استفاده از برخی از داروها ترغیب کنند.

هر چند که استفاده از داروهای گیاهی در سه دوره تاریخی هخامنشیان ، ساسانیان و دوران اسلامی رونق خاصی داشته و ایرانیان با شناخت کامل از خصوصیات بارز گیاهان دارویی ، از آن ها برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کردند ولی این روزها بسیاری از عطاری ها با سوء استفاده از عدم آگاهی مردم ، با فروش دارو ، عرقیات و برخی از معجون های دست ساخته ادعای درمان بیماری هایی را دارند که حتی دانشمندان نیز نتوانسته اند راهی برای درمان آن ها پیدا کنند.
امروز در بسیاری از مناطق شهرستان ورامین عطاری های متعددی دیده می شود که بر روی شیشه آنها تبلیغات متنوعی از معجون باز کننده بخت گرفته تا درمان بیماری های صعب العلاج و حتی سرطان به چشم می خورد، تبلیغاتی که هرچند زرق و برق چندانی ندارند ولی می تواند هر گرفتاری را وسوسه نماید تا برای یک بار هم که شده بخت خود را در درمان بیماری خود در این مراکز بیازماید .
افزایش نظارت بر فعالیت این واحدها که برخی از آن ها بدون مجوز و توسط برخی از اتباع بیگانه اداره می شود می تواند از بروز تخلفاتی که با سلامت مردم ارتباط دارد جلوگیری کند.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : رسیدگی به وضعیت عطاری های شهرستان ورامین در دو حوزه صنفی در خصوص داشتن مجوز فعالیت و مسائل بهداشتی مورد بررسی قرار می گیرد که در حوزه صنفی اداره صنعت ، معدن و تجارت و در حوزه بهداشت ، شبکه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وظیفه رسیدگی به این مراکز را دارند.
حسن میرزایی افزود : اداره صنعت ، معدن و تجارت با برگزاری طرح های مشترک با شبکه بهداشت و نیروی انتظامی به وضعیت مجوز ، بهداشت و عرضه کالاهای قاچاق این مراکز نظارت می کند و تا کنون با چند واحد عطاری به دلیل تخلفات بهداشتی ، عدم ارائه مجوز فعالیت و فروش محصولات قاچاق برخورد قانونی صورت گرفته است .
وی اظهار کرد: طی روزهای اخیر طرح مشترک مقابله با عطاری های غیر مجاز ورامین با همکاری شبکه بهداشت آغاز شده و طی آن چند واحد متخلف پلمب و مقادیر زیادی داروی غیر مجاز کشف و معدوم شده است.
وی افزود : در راستای اجرای طرح نظارت بر عملکرد واحدهای عطاری و شناسایی و جمع آوری اقلام و مواد غذایی فاقد مجوز بهداشتی از واحدهای توزیع کننده ، بازرسین این اداره با همکاری کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان موفق به کشف یک هزار عدد انواع دارو شامل انواع قرص، کپسول، ملین و قطره خوراکی ، انواع پودر شکلات کودک ، حنای هندی تاریخ مصرف گذشته و فاسد را کشف کنند.
وی گفت: تمامی داروها و اقلام بعد از طی مراحل اداری، معدوم و متصدی واحد نیز پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان معرفی شد.
میرزایی افزود: در اجرای این طرح از ۴۳ واحد صنفی عطاری بازرسی به عمل آمده که بیشترین میزان تخلف وجود کالاهای غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته است.
وی از مردم خواست تا در زمان خرید به تاریخ انقضای محصولات توجه نموده و از مراکز معتبر خرید نمایند و در صورت مشاهده موارد مشکوک مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته ، فاسد و غیر قابل مصرف مراتب با شماره تلفن ۱۲۴ ستاد خبری به اطلاع بازرسین این اداره برسانند.

کد مطلب: 1865
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری