نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا :
هیأت رئیسه مجلس باید عصاره نمایندگان باشد/ ضرورت ایجاد مکانیزم شفاف برای سنجش کارآمدی هیأت رئیسه
تاریخ انتشار : خرداد ۵, ۱۳۹۹ ۴:۱۰ ب.ظ
 
نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تکثر کاندیداهای عضویت در هیأت رئیسه مجلس، گفت: باید یک مکانیزم شفاف همراه با معیار و شاخصی برای سنجش توانمندی و کارآمدی نامزدهای هیأت رئیسه تعریف شود.
 هیأت رئیسه مجلس باید عصاره نمایندگان باشد/ ضرورت ایجاد مکانیزم شفاف برای سنجش کارآمدی هیأت رئیسه

به گزارش ندای وارنا؛ حسین نوش آبادی نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جایگاه مجلس و اینکه در رأس امور کشور قرار دارد، رئیس و هیات رئیسه این قوه نیز باید نسبت به دیگران از شرایط و ویژگی‌های بالاتری برخوردار بوده و دارای توانمندی، تجربه، کارآمدی و شجاعت بیشتری باشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند نمایندگان مجلس باید متعهد، باایمان، باتقوا، شجاع و کارآمد باشند، افزود: همانطور که نمایندگان مجلس باید عصاره فضائل ملت باشند، هیأت رئیسه مجلس باید عصاره نمایندگان باشد لذا رئیس و هیأت رئیسه باید عصاره توانمندی، تجربه و کارآمدی مجلس و نمایندگان باشد.

نماینده مجلس یازدهم، تصریح کرد: براساس آئین نامه داخلی مجلس رئیس این قوه باید از اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک آرا در دور اول انتخابات هیأت رئیسه برخوردار باشد اما اگر بتواند از حداکثر این ظرفیت استفاده کند قطعاً اقتدار بالاتری داشته و نشان دهنده یک اجماع کلی روی رئیس مجلس است و تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی بیشتر در سایر سطوح ملی و بین المللی خواهد داشت.

نوش آبادی با بیان اینکه تعدد بیش از حد و‌غیر متعارف نامزدهای هیئت رئیسه مجلس، باعث توزیع و شکسته شدن آرا می‌شود، اضافه کرد: این رقابت و تکثر نامزدها به دلیل فقدان شاخص، معیار و میزان برای انتخاب هیأت رئیسه مجلس است.

وی تعریف چارچوب و شاخص را لازمه یک رقابت سالم در هر انتخابات دانست و گفت: هر یک از نمایندگان به زعم خود برتر و اصلح بوده و سوابق و تجاربی در سطوح مختلف حاکمیتی و ملی دارند اما وقتی این‌ها در یک چارچوبی قرار می‌گیرد و معیارها و شاخص‌ها مدنظر باشد همه ناچار به پذیرش آن هستند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بخش مهم این رقابت و تکثر کاندیداها ناشی از فقدان یک مکانیزم شفاف و دقیق برای ارزیابی توانمندی‌ها و کارآمدی ها است.

نوش آبادی بیان کرد: خوشبختانه اکثر نامزدها در این دوره افراد صاحب نظر، با تجربه و کارآمد هستند منتهی باید بهترین‌ها را انتخاب کرد و این بر می‌گردد به اینکه بر اساس یک چارچوب و شاخص پیش برویم.

وی همه کمیسیون‌های مجلس را به دلیل تخصصی بودن دارای اهمیت دانست و یادآور شد: در گذشته هر نماینده‌ای که قدرت لابی بیشتری داشت وارد کمیسیون‌های مطرح می‌شد ولی با تعیین ضوابط برای عضویت، اکنون هر فرد با توجه به سوابق، تجربیات، تحصیلات و کارآمدی عضو کمیسیون‌های مختلف می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس ابراز داشت: همانطور که برای عضویت در کمیسیون‌ها، شرایط و ضوابطی معین شده‌، بهتر است برای هیأت رئیسه نیز معیار و میزان در نظر گرفته شود تا از تعدد نامزدها و پراکندگی آرا جلوگیری شود و شایسته است این موضوع در سال اول مجلس یازدهم در دستور کار کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس قرار گیرد.

نوش آبادی بخش مهمی از رقابت ایجاد شده برای حضور در هیأت رئیسه مجلس را ناشی از عدم آگاهی نسبت به شرایط برابر نمایندگان دانست و گفت: همه نمایندگان از حق مساوی برخوردارند و بر اساس قانون اساسی، همه نماینده ملت محسوب شده و یک رأی دارند اما وقتی در جایگاه خاصی قرار می‌گیرد، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت وگرنه هیچ تبعیضی بین رأی رئیس و اعضای هیأت رئیسه و سایر نمایندگان محترم مجلس وجود ندارد.

منتخب مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ترکیب هیأت رئیسه مجلس باید به گونه‌ای باشد که انواع تخصص‌ها و تجربه‌ها در آن حضور داشته و دارای ظرفیت و کارآمدی باشند چرا که می‌خواهند قوه‌ای را مدیریت کنند که وظیفه نظارت و قانون‌گذاری را در تمام سطوح کشور بر عهده دارد.

نوش آبادی ادامه داد: هیأت رئیسه مجلس با ریل‌گذاری به مسیر حرکت مجلس سرعت می‌دهد و زمینه پیشرفت، کار و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هماهنگی بیشتر را فراهم می‌کند تا نمایندگان بتوانند در بحث تقنین و نظارت بهتر و مؤثرتر عمل کنند.

وی بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اولین ویژگی یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی پاکدستی، پاکدامنی، تعهد و تقوا است و قطعاً چنین فردی ولایتمدار نیز خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه مدیران در همه سطوح باید خدا ترس و ولایتمدار باشند و در مجلس هم این ویژگی باید به طریق اولی باشد تا بتواند بدون شائبه شخصی و منافع فردی، گروهی و حزبی عمل کند.

نوش آبادی ابراز داشت: مجلسی می‌تواند موفق و گره‌گشای مشکلات باشد که در چارچوب منویات رهبر معظم انقلاب و  پاسخگویی به مطالبات مردم حرکت کند و به دور از هواهای نفسانی و منافع شخصی، درصدد رفع موانع موجود حرکت کند.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر نمایندگان گفت: تجربه تلخ رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان دوره دهم مجلس باید همه ما را نسبت به وظیفه شرعی و قانونی خود، واقف سازد‌‌ و توجه داشته باشیم نمایندگان  باید در یک چارچوب مشخص فعالیت کنند‌ و با خویشتن‌داری و مراقبت بیشتری به وظایف قانونی خود بپردازند و با بهره‌گیری از توانمندی و تخصص آن‌ها در کمیسیون‌ها، صحن مجلس و  هیأت رئیسه نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

کد مطلب: 8149
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری