سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:
پیش‌بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ ۷:۴۵ ب.ظ
 
اسفندیاری‌پور، سرپرست معاونت امور زراعت به همراه مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در آستانه فصل برداشت غلات از مزارع گندم، جو و کلزا و مزرعه کشت میوه‌های جالیزی هندوانه و طالبی شهرستان ورامین در استان تهران بازدید کردند.
 پیش‌بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

به گزارش ندای وارنا؛ اسماعیل اسفندیاری‌پور، مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مزارع نمونه گندم، جو و کلزای شهرستان ورامین گفت: سطح کشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است که با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور برداشت شود.

مهندس اسفندیاری‌پور افزود: سطح کشت گندم حدود ۶ میلیون هکتار است که حدود ۲ میلیون هکتار آن به صورت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم به صورت دیم کشت می‌شود و می‌توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب سبز (آب باران) تامین و آبیاری می‌شود.

وی اظهار داشت: این مزارع با هدف مقایسه عملکرد ارقام مختلف بذری کشت می‌شود که در حال حاضر رقم مهرگان عملکرد خوبی را در این منطقه داشته است.

این مسوول ادامه داد: برآورد اولیه با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور است.

اسفندیاری‌پور میزان بارش، تأمین بذرهای اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را از شاخص‌هایی عنوان کرد که باعث افزایش برداشت گندم خواهد شد.

وی، گندم را کالای اساسی و ضروری برای تأمین غذای مردم عنوان کرد و ارزش اقتصادی این محصول را در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: آماری که اگر ارزش اقتصادی جو و کلزا را که همزمان با گندم برداشت می‌شوند به آن اضافه کنیم این میزان به ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان را ۲۵ هزار ریال و هر کیلو گندم دوروم را ۲۶ هزار ریال عنوان و تصریح کرد: امسال گندم تولیدی کشور به صورت تضمینی و تا ۴درصد افت از کشاورزان خریداری می‌شود.

سن‌زدگی گندم تولیدی استان تهران صفر بوده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در حاشیه این بازدید با بیان این که امسال ۴۳ هزار و ۸۴۳ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم رفته اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

ذوالفقاری زمان برداشت گندم از اراضی کشاورزی استان تهران را از نیمه خرداد ماه اعلام و بیان کرد: سال گذشته طی گزارش شرکت غله استان تهران میزان گندم تحویل شده به سیلوها بدون سن زدگی بوده است.

وی افزود: مفتخریم که سن‌زدگی گندم تولیدی استان تهران در سال گذشته صفر بوده است که نقش مهمی در نان‌آوری و کیفیت نان مصرفی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین درباره میزان کشت جو در این استان نیز گفت: امسال ۲۹ هزار و ۱۱۲ هکتار زیر کشت جو رفته که پیش‌بینی می‌شود ۱۳۰ هزار و ۲۵۴ تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی با بیان این که شبکه‌های مراقبتی برای مبارزه با آفات در اراضی گندم و جو استان تهران از نیمه اسفند ماه شکل گرفته خاطرنشان کرد: تیم‌های عملیاتی شبکه مراقبت و پایش بیماری های گیاهی در این اراضی بصورت مستمر و دقیق مراقبت می‌کنند.

به گفته وی، تولید محصولات زراعی در استان تهران از سال ۹۲ تا ۹۸ جهش یک میلیون تنی داشته است.

ذوالفقاری در حاشیه این سفر گفت: مزارع کلزای ورامین از نظر کیفیت عاری از علف‌های هرز و از نظر فنی یکی از بهترین مزارع کلزاست.

گفتنی است‎؛ در این بازدید فرماندار شهرستان ورامین، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیر زراعت استان تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان بخش کشاورزی و تحقیقاتی استان و کشاورزان پیشرو شهرستان نیز حضور داشتند.

کد مطلب: 7881
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری