چرا قلعه ۲۰۰ هکتاری ایرج ارزشمند هست/ جزئیات بزرگ ترین پادگان تهران
تاریخ انتشار : مرداد ۱۸, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۶ ب.ظ
 
محمدرضا نعمتی – سرپرست هیئت پژوهشهای باستان شناسی قلعه ایرج، پیشوا ورامین اظهار داشت: این قلعه یکی از گسترده ترین و بزرگ ترین استقرارگاه‌های تاریخی واقع در دشت تهران با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار هست که تمامی مصالح بکار رفته در آن از مصالح خوبی است.
 چرا قلعه ۲۰۰ هکتاری ایرج ارزشمند هست/ جزئیات بزرگ ترین پادگان تهران

به گزارش ندای وارنا؛محمدرضا نعمتی – سرپرست هیئت پژوهشهای باستان شناسی قلعه ایرج، پیشوا ورامین اظهار داشت: این قلعه یکی از گسترده ترین و بزرگ ترین استقرارگاه‌های تاریخی واقع در دشت تهران با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار هست که تمامی مصالح بکار رفته در آن از چینه و خشت خام هست.

این باستان شناس در ادامه از انجام چهارمین فصل کاوش‌ها و پنجمین فصل پژوهشهای باستان شناسی محوطه در جنوب قلعه ایرج و در داخل حصار اطلاع داد.

به گفته نعمتی، هدف این فصل از رصد در محوطه، آگاهی از ساختار معماری حصار و کیفیت رابطه فضاهای معماری حصار با یکدیگر در این بخش از قلعه بود.

نعمتی اضافه کرد: با رصد در بدنه داخلی حصار بقایای ۱۰ اتاق سراسری در ارتفاع ۶متری از کف قلعه مشخص شد.

وی با اشاره به شناسایی، بقایای دو ورودی که کیفیت رابطه اتاقها با راهروی سراسری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: برای درک دقیق تر نحوه رابطه ورودی با راهرو سراسری، یکی از ورودی ها مورد رصد باستان شناسی جای گرفت.

وجود چهار مرحله معماری

وی با اظهار این نکته که با رصد در این بخش از حصار محوطه،‌ اطلاعات جدیدی از نحوه رابطه اتاقها و راهرو سراسری به دست آمد، اظهار کرد: بر این اساس، مشخص شد ساختار معماری حصار در قلعه ایرج به تدریج دگرگونی کرده و دست کم می‌توان چهار مرحله معماری در حصار محوطه مشخص کرد.

نعمتی از دیگر دستاوردهای رصد در این فصل را آگاهی از نحوه رابطه راهرو سراسری در گوشه های حصار اعلام نمود و اظهار کرد: بر این اساس، به نظر می آید معماران قلعه ایرج، اتاقهای گوشه حصار را بعنوان فضای رابطه ای بین راهروها درنظر گرفته اند.

این باستانشناس این مطلب را طبق کشف یک ورودی پرشده در ضلع جنوبی اتاق گوشه جنوبی حصار اعلام نمود.

به گفته این باستان شناس، نمونه این ورودی، در گذشته در ضلع غریی این اتاق نیز یافت و رصد شده بود.

نعمتی از دیگر دستاوردهای رصد در این فصل را  تقویت فرضیه ادامه حیات محوطه بعد از پرشدگیهای فضاهای معماری حصار دانست و اضافه کرد: این ادعا طبق دست کم سه لایه اندود در ورودی پرشده ضلع جنوبی اتاق مطرح گردید.
این مطلبو از دست ندید!  فیلم/ گلهای زیبای ۲۰۱۷ از دوربین طرفداران

سرپرست هیئت پژوهشهای باستان شناسی قلعه ایرج اضافه کرد: این مورد تلویحا نشان می‌دهد بین ترک محوطه و پرشدگی‌های حصار فاصله زمانی چندساله ای وجود داشته هست.

شناسایی ۹کف استقراری

نعمتی از شناسایی دست کم ۹ کف استقراری با کاوش‌های باستان شناسی درون اتاق رصد شده اطلاع داد و اظهار کرد: ضخامت کف،ها، از اولین کف سازی اتاق (کف خشت فرش) تا آخرین کف سازی (خاک کوبیده) ۱۲۳ سانتیمتر هست.

وی اضافه کرد: بخش قابل ملاحظه ای از این ضخامت، متاثر از زیرسازی کفهای اتاق هست که به خوبی در حدفاصل بین کف ها قابل رویت هست.

به گفته نعمتی، رصد در بدنه بیرونی نشان داد، این بخش از قلعه مشابه بخش شرقی که در فصول گذشته رصد شده از دو بخش چینه ای بصورت پله ای که سر انجام آنرا بعد از ساخت حصار با اندود بصورت شیب دار درآورده اند و بخش بالای بصورت تقریبا عمود و از خشت‌های بزرگ ساخته شده هست.

خراب کردن و تسطیح قسمتی از محوطه

این باستان شناس اضافه کرد: متاسفانه خراب کردن و تسطیح این بخش از محوطه از طریق لودر، بخش قابل ملاحظه ای از اطلاعات مرتبط به ساختار معماری حصار در بیرون از محوطه را مخدوش کرده و از بین برده هست بنابراین نمی گردد از نحوه رابطه ساختار معماری حصار با خاک بکر محوطه در این بخش صریحا اظهارنظر کرد.

وی در ادامه اهتمام کرد: با کاوش‌های انجام گرفته هنوز به صورت قطع و یقین نمی‌توان کاربری دقیقی برای آن در نظر گرفت ولی با توجه به وجود نداشتن آثار معماری در بخش داخلی و نظم آثار معماری داخل حصار به نظر می آید قلعه ایرج یک پادگان نظامی مرتبط به دوره ساسانی باشد.

نعمتی با استناد به آزمایشات انجام شده، اعلام نمود: این قلعه در زمان پادشاهی شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹ میلادی)ساخته شده و در اواخر دوره ساسانی متروک شده هست.

این باستانشناس با اشاره به انجام کاوشهای این فصل قلعه ایرج با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری، اضافه کرد: قلعه ایرج در تاریخ ۱۱/۶/ ۱۳۸۲ با شماره ۹۸۳۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت دست یافته هست.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

کد مطلب: 2862
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری